12 volt i en elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:
12-volts systemen är väldigt omfattande i moderna bilar.

Audi e-tron har en DC/DC omvandlare med max effekt 3000 watt vilket betyder 250 ampere vid 12 volt. Så med allt på i bilen skulle 68 Ah AGM-batteriet vara tomt på 15 minuter.

Så kombinationen med kravet att högspänningsbatteriet ska vara bortkopplat när bilen är avstängd och att folk sitter i bilen med saker påslagna kan nog ställa till det. Gäller även avgasbilar förstås.
Om man skulle tänka sig att bilens 12-voltssystem skulle dra 3000 watt så stämmer ditt resonemang men det är ju bara en maxeffekt som man kan mata 12-volten med. Normalt ska väl inte bilen dra så speciellt mycket.
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur den automatiska laddningsprocessen fungerar... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min Volvo varnade ofta för "Låg batterinivå".
Tror det var för att den stod stilla rätt mkt, inte sällan någon vecka eller två i stöten, och den var ju "uppkopplad".
Jag använde också VOC jämnt när jag skulle iväg, särskilt på vintern för att förvärma.

Fått uppfattningen att det gäller många moderna uppkopplade avgasbilar, de får ofta problem med batteriet. Äldre bilar funkade det fint med ett litet 12V på, det användes ju inte när den stod still.
Det är värmaren som drar ur batteriet om man inte kör tillräckligt länge mellan. Volvos är inte ”uppkopplade” hela tiden. Som förstått det väcks bilen med ett sms när man startar appen och försöker styra något. Låter man bli det sover bilen.
Någonting måste ju vara vaket för att kunna ta emot sms't(eller vad dom nu använder), eller hur?
Naturligtvis. Som en mobiltelefon utan skärm borde det ju bli. Efter 5dygn kollar bilen sina sms en gång i timmen i 17 dygn och sen somnar bilen in tills den startas igen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

lator skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
12-volts systemen är väldigt omfattande i moderna bilar.

Audi e-tron har en DC/DC omvandlare med max effekt 3000 watt vilket betyder 250 ampere vid 12 volt. Så med allt på i bilen skulle 68 Ah AGM-batteriet vara tomt på 15 minuter.

Så kombinationen med kravet att högspänningsbatteriet ska vara bortkopplat när bilen är avstängd och att folk sitter i bilen med saker påslagna kan nog ställa till det. Gäller även avgasbilar förstås.
Om man skulle tänka sig att bilens 12-voltssystem skulle dra 3000 watt så stämmer ditt resonemang men det är ju bara en maxeffekt som man kan mata 12-volten med. Normalt ska väl inte bilen dra så speciellt mycket.
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur den automatiska laddningsprocessen fungerar... :roll:
En större ljudanläggning kan dra 700-800 watt.

Jag tror inte laddningen av 12 volts batteriet är så avancerat.

Vid en viss spänningsnivå fylls det nog på lite bara.

Bly/syra batterier har ju egenskapen att må bäst med 100% SoC under långa perioder.

Sen finns det några knep att variera laddningspänningen under laddning av bly/syra batterier för att minimera gasbildning och sulfering.

Problemet verkar ju vara att det inte fylls på alls från högspänningsbatteriet under vissa omständigheter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Jerker »

Varför mår de 12V-batterier som finns i elbilar inte bra av att laddas ur helt? Att startbatterier inte gör det vet jag, men s.k. fritidsbatterier ska ju klara det mycket bättre och då är det väl sådana man ska använda i en elbil?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Varför mår de 12V-batterier som finns i elbilar inte bra av att laddas ur helt? Att startbatterier inte gör det vet jag, men s.k. fritidsbatterier ska ju klara det mycket bättre och då är det väl sådana man ska använda i en elbil?
Bly-batterier i allmänhet (oavsett typ) mår väldigt dåligt av att laddas ur djupt. Fritidsbatterier klarar det visserligen bättre än startbatterier men inte alls bra. Sen ska ju de system som dessa batterier hanterar ha rätt spänning för att fungera så urladdningar blir egentligen inte aktuella. Djupa urladdningar beror allmänt på att något inte fungerar som det ska.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar