2.564 ID3 registrerade i december!
Moderator: Redaktion
2.564 ID3 registrerade i december!
Bara att ta av sig hatten för VW.
2.564 registrerade ID3 innebär att den med bred marginal är Sveriges mest sålda bil i december!
2.564 registrerade ID3 innebär att den med bred marginal är Sveriges mest sålda bil i december!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Intressant hur januari ser ut. Många tror på baksmälla men jag är inte lika säker faktiskt.
Men inte kan man väl toppa december?
Men inte kan man väl toppa december?
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Visst blir det en baksmälla i januari.Fredrik j skrev:Intressant hur januari ser ut. Många tror på baksmälla men jag är inte lika säker faktiskt.
Men inte kan man väl toppa december?
Tror de ställer på bilar nu bara för att få in dom i år.
Men visst kommer ID3 sälja bra även under 2021.
Blir intressant om de kan få igång rejäla leveranser av ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Med tanke på nuvarande kampanjer så lär Januari vara rätt lugnt, många passade troligtvis på att köpa bil lite tidigare än väntat iom kampanjen.
Har två ståendes i kvarteret hos familjer som inte tidigare har kört elbil så visst fyller den sin funktion.
Har två ståendes i kvarteret hos familjer som inte tidigare har kört elbil så visst fyller den sin funktion.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Om dom ställer på ”bara för att” så måste dom också stå kvar som ägare i 6 månader pga premien (jaZalman3 skrev:Visst blir det en baksmälla i januari.Fredrik j skrev:Intressant hur januari ser ut. Många tror på baksmälla men jag är inte lika säker faktiskt.
Men inte kan man väl toppa december?
Tror de ställer på bilar nu bara för att få in dom i år.
Men visst kommer ID3 sälja bra även under 2021.
Blir intressant om de kan få igång rejäla leveranser av ID4.
eller tappa 60 papp vid försäljning såklart), men det behövs ju ett antal demobilar också förstås
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Som jag skrivit tidigare så har det förvånat mig hur mycket det varit hos vw-handlaren nu i mellandagarna. Det var kö till demobilen.
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Ja inget konstigt alls om försäljningen avstannar i januari. Det gäller alla dyrare kapitalvaror och särskilt bilar. Det kommer gälla alla bilmärken mm. Men som jag förstår det så kommer man kunna privatleasa en ID3 nästa år för ca 3500-3700kr/månad. Fortfarande ett attraktivt pris det med för den som inte behöver en större bil. ”Golfsegmentet” är som bekant stort i Europa
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Volkswagen har ju väldigt många bilar ute på privatleasing sedan tidigare. Den största fördelen med privatleasing, för handlaren, är ju att kunden återkommer efter avtalsperioden helt oavsett vilken månad det är. Som exempel kommer ju alla id3-kunder som nappat på 24-månaders leasing nu i mellandagarna byta bil i januari 2023. Det vet dom ju redan nu.
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Januari brukar vara en svag månad för de flesta (för att inte säga alla) biltillverkare. Får se hur det blir med id4 och de kommande uppgraderingarna. Dragkrok skulle vara trevligt men inte troligt.(blir isåfall på id4)
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
I uträkningen av en tillverkares snitt-utsläpp (högst 95 gram i snitt är målet) är det ju en uppräkningsfaktor för laddhybrider och elbilar som avtar. Den ser ut så här:
2020: 2x
2021: 1,67x
2022: 1,33x
VWs trick var ju lite att börja tillverka bilarna redan 2019 men inte börja leverera dem förrän i år då det faktiskt räknas. Riskerar man att gå över 95 gram CO2 i snitt är det väldigt lönsamt att få ut så många bilar som möjligt i år. Nästa år är det ju så klart svårare så man skjuter ju bara problemet framför sig men å andra sidan har man ju fått ytterligare 1 år på sig att optimera sina fossilbilar och öka på tillverkningen av laddhybrider och elbilar etc. Vad gäller specifikt svenska förhållanden blir det ju lite försämringar vad gäller miljöbilar på tjänstebilssidan vid nyår men en supermiljöbilspremiehöjning i april. D.v.s. det låter väl rimligt med ett ganska stillsamt 1:a kvartal för elbilar vad gäller svenska marknaden och sedan ett högre tempo. För hybrider lär ju å andra sidan 1:a kvartalet vara lite mer intressant med tanke på försämringarna de får den 1:a april. Med tanke på ytterligare faktor-sänkning från EU-håll gällande laddbara bilar från nästa årsskifte är det väl rimligt att se en ny push även nästa december.
Vad gäller statistiken är det ju tekniskt sett en dag kvar. Åtminstone Tesla levererar ju bilar även idag men det är väl inte orimligt med ett visst antal ID3 även idag. Vi (car.info) får nya siffror typiskt 5 dagar i veckan. Det är tisdag-lördag vilka innehåller förändringar till och med dagen före. Helgerna kommer ju så klart och förstör lite men lördag är ju ingen speciell dag så det borde komma data även den dagen men i annat fall får vi inte nya förrän på tisdag den 5:e januari. Bilsweden presenterar årssiffrorna den 4:e januari kl 9 så vi får väl se vem som är först där .
2020: 2x
2021: 1,67x
2022: 1,33x
VWs trick var ju lite att börja tillverka bilarna redan 2019 men inte börja leverera dem förrän i år då det faktiskt räknas. Riskerar man att gå över 95 gram CO2 i snitt är det väldigt lönsamt att få ut så många bilar som möjligt i år. Nästa år är det ju så klart svårare så man skjuter ju bara problemet framför sig men å andra sidan har man ju fått ytterligare 1 år på sig att optimera sina fossilbilar och öka på tillverkningen av laddhybrider och elbilar etc. Vad gäller specifikt svenska förhållanden blir det ju lite försämringar vad gäller miljöbilar på tjänstebilssidan vid nyår men en supermiljöbilspremiehöjning i april. D.v.s. det låter väl rimligt med ett ganska stillsamt 1:a kvartal för elbilar vad gäller svenska marknaden och sedan ett högre tempo. För hybrider lär ju å andra sidan 1:a kvartalet vara lite mer intressant med tanke på försämringarna de får den 1:a april. Med tanke på ytterligare faktor-sänkning från EU-håll gällande laddbara bilar från nästa årsskifte är det väl rimligt att se en ny push även nästa december.
Vad gäller statistiken är det ju tekniskt sett en dag kvar. Åtminstone Tesla levererar ju bilar även idag men det är väl inte orimligt med ett visst antal ID3 även idag. Vi (car.info) får nya siffror typiskt 5 dagar i veckan. Det är tisdag-lördag vilka innehåller förändringar till och med dagen före. Helgerna kommer ju så klart och förstör lite men lördag är ju ingen speciell dag så det borde komma data även den dagen men i annat fall får vi inte nya förrän på tisdag den 5:e januari. Bilsweden presenterar årssiffrorna den 4:e januari kl 9 så vi får väl se vem som är först där .
Driver sajten Car.info
Re: 2.564 ID3 registrerade i december!
Många id3 verkar ju säljas som privatleasing och då spelar ju inte förmånsvärdet någon roll alls.
Jag tror vw räknar med att sälja väldigt många id4 under nästa år.
Jag tror vw räknar med att sälja väldigt många id4 under nästa år.