Peugeot e-208

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Efter en månad och drygt 200 mil med vår e-208 är jag redo att skriva några rader om mina första intryck. Edit: Även efter 3500 samt drygt 5000 mil består i stort de första intrycken, förutom några ”Edit” nedan.
Sammanfattningsvis en riktigt snygg och trevlig liten bil som är smidig i stan och kul på kurviga landsvägar, men är det en bra elbil?
Youtube är fullt av överentusiastiska ”tester” och visst finns det mycket positivt att lyfta fram om bilen men detta är ju främst ett Teslaforum så jag tänkte fokusera på det som är mindre bra:
- Genomsnittlig förbrukningen under första månaden ligger på 19kWh/100km (exkl. laddförluster) med mestadels lugn körning under en mycket mild (+5C) och blöt december. PSA anger en WLTP räckvidd på 340km men i WLTP-testerna där medelhastigheten är 46,5km/h så går ju hastigheten enbart upp över 90km/h under en liten del (ca 15%) av testcykeln, samtidigt som omgivningstemperaturen är satt till gynnsamma +23C. Peugeot har dock en lite mer realistisk räckviddskalkylator för e-208 på sin hemsida. Edit: Under fina sommardagar ligger förbrukningen på ca 15kWh/100km vid 80km/h i medelhastighet, i ECO-mode.
- PSA redovisar bara batteriets bruttokapacitet. Netto verkar man Max kunna använda ca 45 av 50kWh, på en ny bil. Edit: Efter 3500 mil verkar jag ha jag tappat 7% kapacitet och är nere på 42kWh netto. Edit3: Efter drygt 5000 mil är tillgänglig kapacitet bara drygt 40kWh men förutom att SOH nu anges till 92% i Car Scanner OBD2 appen så försvann tydligen 2kWh till bufferten långt tidigare vid en service när de uppdaterade mjukvaran för att bl.a. förbättrade laddningskurvan.
- Det finns ju tystare elbilar.. Förutom det vanliga vägljudet på grov svensk asfalt så är det en del ”spårvagnsljud” från drivlinan.
- Ingen rattvärme ens som tillval.
- OTA? Glöm det, uppdatera mjukvara och kartor sker via USB-minne (32GB) och tar sammanlagt uppåt en timma i bilen, parkerad med ”motorn” igång så man vill ju inte lämna bilen obevakad under tiden.
- Man kan inte styra Max laddningsnivå till tex 80% för att vara ”snäll” mot batteriet och/eller ha full regenerering direkt efter laddning. Edit3: Efter en service med uppdatering av mjukvara fick den regenerering även vid ”100%” laddning.
- Bilens GOM verkar inte lära sig av tidigare körning utan visar fortfarande överoptimistiska 320km vid 100% laddning. Edit: Har ändrats med senare mjukvara men är fortfarande orealistisk. Edit3: Min lösning är att använda Car Scanner OBD2 appen vid längre resor.
- Ungefär efter 50% beräknas räckvidden plötsligt bara för fram tills mätaren är rödmarkerad och det är typ 12,5% laddning och kanske 3 mil till kvar. Därefter får man inte längre nån räckviddsinformation (- - -) utan bara en massa varningsmeddelanden. Så varken visad batteri % eller räckvidds angivelse när man som mest behöver den. Edit3: Även här kan Car Scanner hjälpa.
- Fjärrstartar man värmen med MyPeugeot appen medan bilen laddas så avbryts laddningen. Edit: Bilen måste dessutom ha över 50% laddning kvar för att man ska kunna fjärrstarta värme/kyla via appen.
- MyPeugeot appen och uppkopplingen med bilen misslyckas nästan alltid att visa aktuell laddstatus och notiserna på mobilen när laddning är klar eller avbrutits funkar i princip aldrig. Edit: Uppkopplingen har blivit bättre efter byte av telematikbox. Edit3: Tyvärr fortfarande opålitlig app-lösning.
- Det inbyggda uppkopplade navigeringssystemet (TOMTOM Real Time Traffic) tappar hela tiden kontakten för aktuell trafikinfo. Edit: Även detta har blivit bättre efter byte av telematikboxen. Edit3: Händer tyvärr fortfarande ibland.
- Anger man en destination långt utanför aktuell räckvidd så får man inte med något förslag på laddstopp utmed rutten eller ens en varning om att det behövs. Edit3: Fortfarande ingen hjälp att planera laddstopp i navigatorn så man får använda ABRP och Charge Finder apparna.
- Även senaste uppdatering av TomTom kartorna saknar information om flera år gamla vägar och avstängningar vilket gör att man ändå måste använda tex Google Maps för att hitta rätt/bäst väg. Edit: Det har blivit bättre efter några kartuppdateringar men eftersom de inte sker via OTA så är det onödigt krångligt och tidskrävande att hålla systemet uppdaterat.
- Bilen och MyPeugeut appen visar inte laddningseffekt i kW utan bara i ”km per timma”. Tex ”64 km per timma” när man laddar från ett 11kW 3-fas Typ2 uttag.
- Bilen visar inte laddningsnivå i % i displayen när man kör utan enbart när man laddar bilen, eller via MyPeugeot appen när den behagar att fungera.
- MyPeugeot appen stödjer enbart enheter för fossilbränsle till dess beräkning av förbrukning och kostnad för gjorda (tjänste-)resor.
- Bilen stödjer enbart CarPlay via sladd vilken dessutom tappar uppkopplingen efter ett tag varvid man får dra ut och sätta i kontakten igen, men det är nog mer av ett generellt Apple iOS 14 problem. Edit: Samma problem med iOS 15. Edit2: Även detta blev bättre efter byte av telematikboxen. Edit3: Detta händer tyvärr fortfarande.

Så, är det en bra elbil?
Nej, detta är snarare en bra fossilbil (för två) som man även kan få med eldrift, för 165-tusen extra (-60/70 från transportstyrelsen). Edit3: Nu har den ännu högre listpris och det finns ju inte längre nån bonus, bara malus.. ;)

Dessutom en ganska udda elbil i Sverige då det enbart nyregistrerades 251 e-208 under 2020, enligt Car.info, att jämföra med 1872 nya Zoe och 4009 ID.3. Det är dock svårt att se skillnad mellan en fossil 208 och en e-208 om ni möter en på vägen.
https://www.caroftheyear.org/winners/2020/index.php :lol:

Några frågor?
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 8 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Peugeot e-208

Inlägg av chaffis75 »

Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Peugeot e-208

Inlägg av taliz »

Du byter när bonusen kommit tolkar jag det som? ;)

Jag har ju kört Tesla i några tusen mil, och nu några hundra styck i Zoe och eGolf.
För mig blir det väldigt uppenbart att Teslan var värd sitt pris. Zoe och eGolf är det inte. De hade jag valt avgasbilsvarianten av istället(typ Clio i Zoens fall). De är helt enkelt för dåliga som elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

chaffis75 skrev:
Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
Misstänker att PSA snålar med äldre och billigare kartor till bilarna.

När vi beställde vår e-208 fanns ännu inte nån ID.3 att provköra i Sverige och de offerter jag då fick från VW-handlaren hade bra mycket högre priser än idag.
Sen röstades även ID.3 bort pga utseendet. :roll:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Peugeot e-208

Inlägg av chaffis75 »

BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
Misstänker att PSA snålar med äldre och billigare kartor till bilarna.

När vi beställde vår e-208 fanns ännu inte nån ID.3 att provköra i Sverige och de offerter jag då fick från VW-handlaren hade bra mycket högre priser än idag.
Sen röstades även ID.3 bort pga utseendet. :roll:
Nej så var det för oss också.. Vi provade både 208 och 2008 och gillade att börs bilarna, de känns sköna och jag gillar designen både jag inne och ute men id 3 vann på att den bara var aningen dyrare eftersom vi lu de vänja en id3 life föe att få den utrustning vi "kräver" men på Peugeot så behövde vi köpa till några saker.

Jag hoppas verkligen du blir nöjd och jo du har en snyggare bil än vad jag har :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

chaffis75 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
Misstänker att PSA snålar med äldre och billigare kartor till bilarna.

När vi beställde vår e-208 fanns ännu inte nån ID.3 att provköra i Sverige och de offerter jag då fick från VW-handlaren hade bra mycket högre priser än idag.
Sen röstades även ID.3 bort pga utseendet. :roll:
Nej så var det för oss också.. Vi provade både 208 och 2008 och gillade att börs bilarna, de känns sköna och jag gillar designen både jag inne och ute men id 3 vann på att den bara var aningen dyrare eftersom vi lu de vänja en id3 life föe att få den utrustning vi "kräver" men på Peugeot så behövde vi köpa till några saker.

Jag hoppas verkligen du blir nöjd och jo du har en snyggare bil än vad jag har :D
Jodå, vi tycker om vår lilla fransyska trots hennes tillkortakommanden.

PS. Vad var det för utrustning som ID.3 Life har men e-208 saknar?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Peugeot e-208

Inlägg av chaffis75 »

BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
Misstänker att PSA snålar med äldre och billigare kartor till bilarna.

När vi beställde vår e-208 fanns ännu inte nån ID.3 att provköra i Sverige och de offerter jag då fick från VW-handlaren hade bra mycket högre priser än idag.
Sen röstades även ID.3 bort pga utseendet. :roll:
Nej så var det för oss också.. Vi provade både 208 och 2008 och gillade att börs bilarna, de känns sköna och jag gillar designen både jag inne och ute men id 3 vann på att den bara var aningen dyrare eftersom vi lu de vänja en id3 life föe att få den utrustning vi "kräver" men på Peugeot så behövde vi köpa till några saker.

Jag hoppas verkligen du blir nöjd och jo du har en snyggare bil än vad jag har :D
Jodå, vi tycker om vår lilla fransyska trots hennes tillkortakommanden.

PS. Vad var det för utrustning som ID.3 Life har men e-208 saknar?
Så bra ni trivs med bilen.

Minns inte om exakt vad som saknades, adaptiv farthållare var en sak man fick köpa till men tror de var något mer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Peugeot e-208

Inlägg av lator »

Jag provkörde e-208 ett dygn förra månaden men kan inte säga att jag blev speciellt tagen. Först av allt, jag är 190 cm lång och väger över 100 kg och det är inget som passar i denna småbil. När man väl sitter bakom (den lilla löjliga) ratten så duger det men för att ta sig in och ut ska man vara lite av en akrobat. Först måste ratten skjutas fram så mycket det går för annars fastnar jag helt enkelt mellan b-stolpen och ratten. Sen var det ju just det där med b-stolpen... Den sitter ju mitt i siktlinjen när man som jag skjuter tillbaka sätet max så sikten åt sidan blir obefintlig om man inte böjer sig fram och sen måste man alltså flytta sig några dm framåt för att kunna ta sig ur bilen. :(

Energiförbrukningen var hög som på de flesta bilar som inte kommer från Korea. Batteriet har precis som sägs inte alls några 50 kWh tillgängliga utan ca 15% mindre. GOM är inget att lita på men för en Leaf-förare är ju det inget nytt ;) Bilen går väl ok på vägen men är lite spårkänslig på våra vintervägar. Ok, det är en småbil så man kan ju inte räkna med några större utrymmen men det är nästa skämtsamt trångt i baksätet och bagaget är verkligen inte tilltaget vilket dock priset är enligt mig. Bilen jag provkörde kostade 379.800 kr före bonus men det tycker jag inte att den är värd (trots att den är söt).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

chaffis75 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förvånad tomtom inte är bra.. Jag har kört med en fristående tomtom i flera år och navigerar väldigt mycket på alla möjliga väger med den och jag tycker den är riktigt bar och har uppdaterade kartor.

Jag hoppas du är nöjd trots att de låter som där är en del saker som Inte är helt som du önskar.
Vi valde mellan denna och id3 och jag känner att id3 valet är de rätta för oss även om jag nog tycker 208 är snyggare.
Misstänker att PSA snålar med äldre och billigare kartor till bilarna.

När vi beställde vår e-208 fanns ännu inte nån ID.3 att provköra i Sverige och de offerter jag då fick från VW-handlaren hade bra mycket högre priser än idag.
Sen röstades även ID.3 bort pga utseendet. :roll:
Nej så var det för oss också.. Vi provade både 208 och 2008 och gillade att börs bilarna, de känns sköna och jag gillar designen både jag inne och ute men id 3 vann på att den bara var aningen dyrare eftersom vi lu de vänja en id3 life föe att få den utrustning vi "kräver" men på Peugeot så behövde vi köpa till några saker.

Jag hoppas verkligen du blir nöjd och jo du har en snyggare bil än vad jag har :D
Jodå, vi tycker om vår lilla fransyska trots hennes tillkortakommanden.

PS. Vad var det för utrustning som ID.3 Life har men e-208 saknar?
Så bra ni trivs med bilen.

Minns inte om exakt vad som saknades, adaptiv farthållare var en sak man fick köpa till men tror de var något mer.
Ok, det har iallafall våran.. Den styr även själv och är riktigt bra på att läsa fartskyltar.
Provade att låta den ”köra själv” till jobbet vilket funkade bra genom rondeller etc så länge man hade en bil framför men den saktar inte automatiskt ner i kurvorna som ID.3 Max, så knappast nån autopilot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Peugeot kör ju kampanj nu.
Laddbox och fri service ingår.
Med 70.000kr I stöd landar man på 284.900kr.

e-208 Active

Kampanjpris: 354 900 kr

16" fälgar ● 7" pekskärm ● Apple CarPlay ● Digitalradio ● ECO-LED-strålkastare ● Klimatanläggning ● Värmepump för motor och kupé ● Autobroms ● Filhållningsassistent ● Peugeot SOS & Assistans

Ordinarie pris: 414 900 kr
https://www.peugeot.se/drive-lagerrensning.html


Det är kampanj även på den större e-2008.
Med 70.000kr I stöd landar man på 304.900kr.
e-2008 Active

Kampanjpris: 374 900 kr

16" fälgar ● 7" pekskärm ● Apple CarPlay ● Digitalradio ● ECO-LED-strålkastare ● Klimatanläggning ● Värmepump för motor och kupé ● Autobroms ● Filhållningsassistent ● Peugeot SOS & Assistans ● Parkeringsradar bak

Ordinarie pris: 439 900 kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Peugeot kör kampanj nu även på privatleasing.
Peugeot E-208 privatleasing 2.799 kr per månad.
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... r/91550126
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Priserna faller som en sten!

Peugeot E-208 ACTIVE Electric
2 399 kr/mån

Privatleasingerbjudande! Peugeot e-208 ACTIVE Electric från 2.399:-/Mån på 36 månader avtalstid vid en årlig körsträcka om 1.500 mil/år

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... =5&cg=1020

19,19kr per mil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Efter 1200 mil tänkte jag komma med en uppdatering.
Egentligen trivs vi riktigt bra med bilen.
Förbrukningen sjönk när temperaturen gick över +5 grader och värmepumpen gjorde mer nytta. När det var kallt i vintras drog den 19-20 kWh/100km och nu drar den 14-15 kWh/100km i vardaglig genomsnittsförbrukning för oss. Åker vi längre sträckor motorväg drar den förstås mer, ungefär 16 kWh/100km vid senaste resan men vi höll oss mest i högerfilen.
Det har kommit några uppdateringar för infotainmentsystemet och nyare kartor till navigatorn så även det och appen funkar väl lite bättre nu men är knappast perfekt.
Vid första servicen kom det en större uppdatering av bilens mjukvara vilken tydligen tog 3h att ladda för verkstan.
Dåligt med info om vad som ändrats men några saker är värda att nämna:
- Nu fungerar regenereringen även när bilen är ”fulladdad”.
- Nu har laddkurvan vid snabbladdning förbättrats:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Laddar 2 till 50% på 15 minuter är bra!

2 till 70% på 23 minuter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Peugeot e-208

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Laddar 2 till 50% på 15 minuter är bra!

2 till 70% på 23 minuter!
Beror på. Hur stort är batteriet?

Hur många mil får man då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Laddar 2 till 50% på 15 minuter är bra!

2 till 70% på 23 minuter!
Beror på. Hur stort är batteriet?

Hur många mil får man då?
208-e har 339 km I WLTP räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Peugeot e-208

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Laddar 2 till 50% på 15 minuter är bra!

2 till 70% på 23 minuter!
Beror på. Hur stort är batteriet?

Hur många mil får man då?
208-e har 339 km I WLTP räckvidd.
Ja, då duger det ju som stadsbil (där man mest laddar hemma), men då var ju inte heller laddtiden du angav ovan mycket att hurra för när man åker på resa. Många stopp, med totalt lång laddtid, lär det bli (i bästa fall om man kommer fram alls). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Så dålig tycker jag inte att e-208 är.

Kollade att åka Umeå-Täby.
Ställde in 100% laddning vid avresa.
5% marginal vid laddning.

Resans 63 mil krävde 3 stopp som tog 1 timme och 17 minuter.
Helt OK tycker jag.

Min Tesla S75D skulle ha tagit 2 stopp som tar 58 minuter.
Skillnaden är ca 19 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Peugeot e-208

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Så dålig tycker jag inte att e-208 är.

Kollade att åka Umeå-Täby.
Ställde in 100% laddning vid avresa.
5% marginal vid laddning.

Resans 63 mil krävde 3 stopp som tog 1 timme och 17 minuter.
Helt OK tycker jag.

Min Tesla S75D skulle ha tagit 2 stopp som tar 58 minuter.
Skillnaden är ca 19 minuter.
Jo, inget illa menat om din bil, men Tesla S75D är gammal utdaterad teknik, och låg laddeffekt med dagens standard.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Zalman3 »

Peugeot e-208 vinner test.

I särklass dyrast – men vinner ändå elbilstestet.

Test: Fiat 500e, Honda e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE och Peugeot e-208 (2021)

https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... e-208-2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Peugeot e-208

Inlägg av HenrikC »

Har skaffat en Peugeot e-2008, alltså den lite större versionen av e-208. Nästa bil ska bli en Tesla, men just det här exemplaret gjorde sig väldigt bra i Excel för just mig.

Intryck så långt är:

- Räckvidden är bättre än Leaf 40 men utan att imponera. GOMen verkar lära sig. Den visade under 20 mil efter ett tag vid full laddning,

- 11 kW laddare är bra

- Jag tyckte att bilen såg ut att ha bra markfrigång när jag parkerade på en spårig grusväg.

- Snabbladdning är lite svag. På Ionity fick jag 19 kW (!) vid 50% laddnivå.

- Bilen är lite trött med sin 100 kW motor men Peugeot gör ingen hemlighet av detta. Annars tycker jag den går bekvämt på vägen. Varken stötig eller gungig.

- Infotainmentsystemet förvirrar: En yttre rad med pianotangenter - perfekt känsla, snyggt, innovativt. 10/10 poäng. Innanför dessa touchtangenter med viktiga funktioner. Sedan touchskärm med helt ologiskt intefrace. 0/10 poäng på den. Insrällningar hittar man under Bil-knappen och under Inställningar hittar man förarprofiler. Skön fransk logik. Sedan finns det inga positiva saker att säga om systemet.

- Holgrafisk display för hastighet. Tyvärr blir kombinationen med en skärm bakom jobbig för ögonen. Det är synd eftersom skärmen är OK och den holografiska displayen framför är direkt imponerande.

- Bilen verkar ha dåligt minne: den går alltid tillbaka till radion istället för att streama mobilen, går till standardinställningen för instrumentpanelen istället för den layout man valt och så vidare.

- Kopplade in en ODBII-läsare. Porten sitter bakom en stor plastkåpan under ratten. Man rycker alltså hela plasten från dörren till mittkonsolen. Den kräver dessutom en adapter eftersom man har kopplat CAN-bussen på andra stift än standard.

- En kul detalj är att undre delen av A-stolpen flexar när man öppnar dörren. Perfekt kostnadsoptimering. Man har lyckats ta bort så mycket material det går utan att dörren lossnar. Jag har inte sett någon bil tillverkad efter ungefär 1980 där det gjort på det här viset. :D
Dsl
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Dsl »

Har signat privatleasing på en e-208 GT med förväntad leverans i juni, får väl se hur det blir med det.

Mycket intressanta kommentarer i tråden, får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.

Vid en snabb provkörning tyckte jag att den var riktigt trevlig och ett stort lyft jämfört med den bensin 208 av förra generationen vi har idag.

Är förvånad att den inte verkar vara så vanlig/sälja dåligt. Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Peugeot e-208

Inlägg av NiklasTesla »

Dsl skrev:
Har signat privatleasing på en e-208 GT med förväntad leverans i juni, får väl se hur det blir med det.

Mycket intressanta kommentarer i tråden, får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.

Vid en snabb provkörning tyckte jag att den var riktigt trevlig och ett stort lyft jämfört med den bensin 208 av förra generationen vi har idag.

Är förvånad att den inte verkar vara så vanlig/sälja dåligt. Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Hade kunnat tänka mig en om den haft tillgång till lika bra SuC-Nätverk som Teslas.

MVH
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
Dsl skrev:
Har signat privatleasing på en e-208 GT med förväntad leverans i juni, får väl se hur det blir med det.

Mycket intressanta kommentarer i tråden, får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.

Vid en snabb provkörning tyckte jag att den var riktigt trevlig och ett stort lyft jämfört med den bensin 208 av förra generationen vi har idag.

Är förvånad att den inte verkar vara så vanlig/sälja dåligt. Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Hade kunnat tänka mig en om den haft tillgång till lika bra SuC-Nätverk som Teslas.

MVH
DET verkar ju vara på G iaf, på sätt och vis ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Peugeot e-208

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dsl skrev:
.../ Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Det hoppas jag verkligen inte.

Gissar att det kan ha att göra med räckvidd och konkurrens. e-208 känns som en typisk andrabil. Många hushåll som köper två elbilar köper två bilar där båda klarar långa sträckor. Minst en av dem brukar vara en Tesla pga tillgången till Teslas eget laddnätverk. En ny e-208 konkurrerar säkerligen även med alla nyare bättre beg. elbilar som e-golf, leaf, BMW i3, Zoe, Hyundais original-Ioniq m.fl. En del verkar även ha diverse 'fördomar' mot "franska" bilar...

Men visst... Crossovers och SUVar är ju en stor del av utbudet nuförtiden – särskilt när det gäller elbilar. Bland annat eftersom många tillverkare ännu så länge har så få rena elbilar i sina sortiment. Och tyvärr så finns det väl en anledning till det (dvs. högbyggda)... Sen finns det ju även en del människor som av ngn anledning har fysiska krämpor och som tydligen kan ha svårigheter att sätta sig i en bil med normal markfrigång...

Har säkert missat någon mer tänkbar anledning.

Edit: Gjorde ett förtydligande (Parentesen ovan.).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar