Tips på privatleasing?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Tips på privatleasing?

Inlägg av frely »

Då det inte är (eller åtminstone känns) sannolikt att den sedan länge beställda MY kommer att kunna levereras till sommaren så måste vi dessvärre titta på alternativ :( (vår nuvarande bil ska lämnas tillbaka i juni).

Har funderat på privatleasing av:
  • ID4, men har jag bara fått erbjudande på 36 månader, skulle verkligen föredra 18 eller 24 månader för att sen, äntligen, kunna bli Teslaägare
  • Mach-E, är egentligen den mest lockande av de tre, men RWD LR leveranstiden känns extremt osäker
  • Enyaq iV 80, men inte heller den verkar kunna levereras förrän tidigast till hösten
Finns det något annat liknade alternativ jag missat i samma storlek/prisklass och med räckvidd på 50+ mil (och med leverans till sommaren)?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av NiklasTesla »

frely skrev:
Då det inte är (eller åtminstone känns) sannolikt att den sedan länge beställda MY kommer att kunna levereras till sommaren så måste vi dessvärre titta på alternativ :( (vår nuvarande bil ska lämnas tillbaka i juni).

Har funderat på privatleasing av:
  • ID4, men har jag bara fått erbjudande på 36 månader, skulle verkligen föredra 18 eller 24 månader för att sen, äntligen, kunna bli Teslaägare
  • Mach-E, är egentligen den mest lockande av de tre, men RWD LR leveranstiden känns extremt osäker
  • Enyaq iV 80, men inte heller den verkar kunna levereras förrän tidigast till hösten
Finns det något annat liknade alternativ jag missat i samma storlek/prisklass och med räckvidd på 50+ mil (och med leverans till sommaren)?
Skulle gå på Tesla Model 3 (rak avbetalning på 7år).

Supernöjd själv efter ca 8000mil. <3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av taliz »

Tror definitivt det kommer finnas Y till sommaren.
I värsta fall kanske ni kan hyra bil nån månad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av LarsL »

Om inte Giga Berlin är färdig så kommer det väl bilar från USA.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Om inte Giga Berlin är färdig så kommer det väl bilar från USA.
Tror inte de kommer att ställa om tillverkningen där heller för att leverera en annorlunda bil mot vad Giga Berlin kommer göra några få månader senare. Jag tror dock inte några Model Y kommer att lämna Tyskland innan juli förutom möjligen som utställnings och demobilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av LarsL »

Det står fortfarande första halvan av 2021 så innan 1 Juli borde några bilar levereras.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av Wilson »

Får man fresta med en e-tron? 24 mån 5990kr/mån. Bara 1000mil år. Men går att lägga till mer...

https://www.blocket.se/vi/94612987.htm
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av jonasl »

Är i samma sits med twisten att det måste gå in tre ungar i bilen. Nuvarande bil ska lämnas tillbaka efter Februari månad.

Eftersom det verkar som att pandemin drar ut på tiden så sitter jag nog still i båten och vi får klara oss utan bil några månader, redo att dra kortet om det dyker upp något bra. Rätt bra sits ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av frely »

Stort tack för alla förslag!

Men:
  • M3 tar emot då det extra utrymme MY erbjuder skulle vara välkommet (2 barn + hund) och det är ju den vi sett fram emot. Min egna gissning angående MY-leverans är oktober (för min beställning)
  • E-tron är frestande på flera sätt och bra pris där, men tveksam till räckvidden?
  • Korttidshyra/leasing verkar dyrt och lite krångligt? Har bara hittat rimliga fossilalternativ och att backa till fossil, om än bara för några månader, skulle kännas som ett misslyckande...
Känns som ID4 ligger närmast just nu, funderar på om det kan vara ett alternativ att köpa ut och sälja efter ett år (men värdeminskningen lär ju vara större än Teslas historiska).
Användarvisningsbild
New Direction
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 apr 2019 16:14
Kontakt:

Re: Tips på privatleasing?

Inlägg av New Direction »

frely skrev:
Stort tack för alla förslag!

Men:
  • M3 tar emot då det extra utrymme MY erbjuder skulle vara välkommet (2 barn + hund) och det är ju den vi sett fram emot. Min egna gissning angående MY-leverans är oktober (för min beställning)
  • E-tron är frestande på flera sätt och bra pris där, men tveksam till räckvidden?
  • Korttidshyra/leasing verkar dyrt och lite krångligt? Har bara hittat rimliga fossilalternativ och att backa till fossil, om än bara för några månader, skulle kännas som ett misslyckande...
Känns som ID4 ligger närmast just nu, funderar på om det kan vara ett alternativ att köpa ut och sälja efter ett år (men värdeminskningen lär ju vara större än Teslas historiska).
Hyra behöver inte vara krångligt. Vi brukar hyra ut våra bilar alltifrån ett par dagar till flera månader. Släng iväg ett mail vid behov så kan man titta på ett upplägg. Dock är det enbart model 3 vi har i flottan (för tillfället).
tesla@newdirection.nu
Skriv svar