I ett test så gillas Jaguar I-Pace för sin ljudnivå, premium inredning, utrymmen, långfärdskomfort och räckvidd.
Högt inköpspris drar ner den till en delad seger.
Bilarna som testas är
Jaguari I-Pace EV320
Polestar 2
Volvo XC40 P8 Recharge
Jaguar lyckas trots sin dyra prislapp och höga milkostnad nå delad seger. Man märker att det är en mer påkostad bil, materialvalen och kvalitetskänslan är bättre. Framför allt erbjuder den komfort på en annan nivå än de andra två. I-Pace är en klart mer mogen bil och är mycket trivsammare på långresa. Räckvidden är också bäst i gruppen. Med uppdaterat infotainmentsystem, trefas AC-laddning och lägre prislapp i och med nedtrimmad motoreffekt, känns I-Pace som det paket den borde ha varit redan från början.
Men om jag hade råd, eller en generös arbetsgivare, skulle jag välja Jaguar I-Pace. Utan tvekan. Den har överlägset bäst komfort med sin sköna luftfjädring och tysta kupé, samt längst räckvidd tack vare störst batteri. Kvalitetskänslan är också en nivå högre än hos de andra två.
JOHN ERIKSSON, testredaktör
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lite roligt att trots att de jämför tre olika bilar kan de inte låta bli att även jämföra med Model 3 lite här och var också.
känns dock inte som ipace är en konkurrent til Model 3, de två är allt för olika.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
Jaguar har 557 liter mot Polestars 405 liter.
Några jämförelseobjekt för att sätta siffrorna i perspektiv som alla har SUV/Kombi/Halvkombi-lucka vilket gör att de rymmer mer om man tar bort hatthyllan/packar över stolsryggskanten.
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
Jaguar har 557 liter mot Polestars 405 liter.
Några jämförelseobjekt för att sätta siffrorna i perspektiv som alla har SUV/Kombi/Halvkombi-lucka vilket gör att de rymmer mer om man tar bort hatthyllan/packar över stolsryggskanten.
Och så en med sedan-lucka där man inte kan "överpacka".
Model 3: 425 liter
I-Pace är alltså klart underskattad som laståsna.
Jaguar I-Pace är ju en hyfsat bra elbil.
Problemet har väl varit att i prisklassen över 800.000kr så har folk ofta valt en Tesla eller Audi istället.
Låt säga att en Jaguar I-Pace EV320 kostat under 600.000kr.
Då hade den sålt betydligt bättre.
2 saker behöver fortfarande fixas, högre dragvikt och snabbare DC laddning.
Konkurrenterna ligger på 150 till 250kW DC laddning och 1.500 till 2.250kg i dragvikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
Hur de officiellt har mätt bagaget på PS2 förstår jag verkligen inte. När jag jämför med Ipace så känner jag att de är ungefär likvärdiga. Vi får in lika många väskor och grejer, något man inte skulle tro när det är så stor skillnad på officiellt antal liter. Men som jag skrev någon gång tidigare, så var det precis samma med den Alfa Stelvio vi hade en vecka under hösten. Den står också specad med över 500liter, men vi fick precis in allt i den också och där var det verkligen exakt samma grejer eftersom vi först hade packat PS2, men pga att den inte startade så fick vi en Alfa Stelvio hemkörd och packade över samma grejer i den. Bagage i båda bilarna fylldes upp till insynsskyddet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
Hur de officiellt har mätt bagaget på PS2 förstår jag verkligen inte. När jag jämför med Ipace så känner jag att de är ungefär likvärdiga. Vi får in lika många väskor och grejer, något man inte skulle tro när det är så stor skillnad på officiellt antal liter. Men som jag skrev någon gång tidigare, så var det precis samma med den Alfa Stelvio vi hade en vecka under hösten. Den står också specad med över 500liter, men vi fick precis in allt i den också och där var det verkligen exakt samma grejer eftersom vi först hade packat PS2, men pga att den inte startade så fick vi en Alfa Stelvio hemkörd och packade över samma grejer i den. Bagage i båda bilarna fylldes upp till insynsskyddet.
Är det inte någon skum metod att endast upp till fönsterlinjen räknas som bagageutrymme i SUV-bilar och kombibilar enligt någon EU-standard?
Med ett lastnät eller lastgaller och packning ända upp till taket ryms det betydlig fler liter.
ja, iPace är en fin bil. Det som talade mot den när jag ägde var att den var för dyr, hade segt infortainment, frånvaron av 3-fas samt aningen långsam snabbladdning. Men om allt detta har blivit ordnat, så kanske den kan vara ett alternativ igen. Dock tror jag fortfarande den ligger betydligt högre i pris.
HelectriC - Du har ju kört både iPace och PS2, hur skulle du jämföra lastutrymmen i dessa?
Har själv varit lite inne på iPace innan jag skaffade PS2 och är nyfiken på hur iPace står sig på långresa med packning.
Hur de officiellt har mätt bagaget på PS2 förstår jag verkligen inte. När jag jämför med Ipace så känner jag att de är ungefär likvärdiga. Vi får in lika många väskor och grejer, något man inte skulle tro när det är så stor skillnad på officiellt antal liter. Men som jag skrev någon gång tidigare, så var det precis samma med den Alfa Stelvio vi hade en vecka under hösten. Den står också specad med över 500liter, men vi fick precis in allt i den också och där var det verkligen exakt samma grejer eftersom vi först hade packat PS2, men pga att den inte startade så fick vi en Alfa Stelvio hemkörd och packade över samma grejer i den. Bagage i båda bilarna fylldes upp till insynsskyddet.
Är det inte någon skum metod att endast upp till fönsterlinjen räknas som bagageutrymme i SUV-bilar och kombibilar enligt någon EU-standard?
Med ett lastnät eller lastgaller och packning ända upp till taket ryms det betydlig fler liter.
kan vara så och att det då ger ett felaktigt jämförelsegrundlag om en specifik bil har liten del över förnsterlinjen, men lika stor under insynsskyddet. Jag har dock alltid bara lastat under insynsskyddet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14