BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Geez...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW iX

Inlägg av NiklasTesla »

Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW iX

Inlägg av backe »

NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH

Hittade inget pris men det kan inte vara många kronor/år antar jag utan att veta. Oavsett så vill jag gärna ha en liten koll på min bil regelbundet om jag lägger över en halv miljon på den i inköp.
Intervall för inspektionsservice för ID.-serien

Inspektionsservice:
Enligt serviceintervall som visas på färddatorn, inom två år som senast utan kilometerbegränsning. Inkluderar bromsvätska och byte av invändiga filter.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: BMW iX

Inlägg av Revoltra »

NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH
Leverans i april.
Service var nån liten summa, minns inte.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Taz
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 nov 2020 18:04

Re: BMW iX

Inlägg av Taz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX

Inlägg av iAkita »

Taz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
Det är möjligt att det inte stämmer för din umgängeskrets, men den är antagligen inte representativ för USA eller världen i stort. Jag hoppas du inte misstog mitt inlägg som baserat på fördomar mot kvinnor och deras bilpreferenser, självklart finns det källor. I videon nedan ger de ett antal källor i linje med det jag skrev. Videon är sevärd i sin helhet, men om du inte orkar se hela kan du börja titta från 3.35 in i videon och ett par minuter framåt.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.
Screenshot_20210120-064055.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.

Är en vansinnigt liten fast kostnad. Laddar man så lite så blir visserligen priset per kWh högre men sett till totalkostnaden är det helt ok. Framförallt kan de som kör mycket ladda till samma pris (2 öre lägre faktiskt) som Tesla.

Jag laddar ca 2000 kWh/år normalt.

Tesla: 5 800:-
BMW: 7 404:-
Audi: 8 988:-

Jag har inga större problem med Audi-kostnaden heller. Men ju mer du kör desto mer närmar sig BMW Tesla, medan Audi fortsätter vara 42 öre/kWh dyrare, så om man kör riktigt jäkla mycket (6 850kWh/mån. :D) så kan BMW i teorin ladda billigare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.

konstigt att det är så stor prisskillnad mellan Sverige och Norge, strömpriset är ju ca det samma länderna emellan :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)
Jag jar hela tiden varit positiv till fler laddstationer inklusive Ionity, vad andra skriver kan inte jag ta ansvar för och förstår inte varför du tycker att jag ska ta detta ansvar.

Vad är det för väsentligheter jag vägrar se? Verkar som du bara hittar på en massa saker som jag inte har nämnt eller skrivit om hela tiden och jag förstår inte varför du gör detta.

Premium Connectivity kan du säga upp mellan två faktureringar, dvs det är ett månadsabonnemang. BMW:s abonnemang är ett årsabonnemang för 1644:- med månadsbetalningar. Du måste betala för ett år per gång och det var exakt detta och inget annat jag påpekade. Att du då tar upp en massa saker som jag inte nämnt eller påpekat får stå för dig men försök inte lägga orden i mun på mig när du verkar tycka att detta påpekandet är ett hemskt påhopp på stackars Ionity som attackeras av alla för allt möjligt och är jättebilligt om man jämför med en massa ovidkommande eller påhittade saker.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: BMW iX

Inlägg av Merlin »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: BMW iX

Inlägg av Merlin »

MWall skrev:
Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.

Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Merlin skrev:
MWall skrev:
Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.

Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

Björn Nyland kollar på BMW iX.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel :?
Finns många som kan tänka sig att spela datorspel/TV-spel eller tittat på TV i en timme hemma. Så vad är skillnaden emot att göra det i bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Taz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
Samma sak här. Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

Inte för att det är någon statistisk signifikans, men både dottern och min fru gillar Teslan skarpt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
taliz skrev:

No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du? :roll:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.
Nyfiken; Vilken yrkesgrupp till hör du då, som påstår att du representerar en typisk Teslaägare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar