BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Är en vansinnigt liten fast kostnad. Laddar man så lite så blir visserligen priset per kWh högre men sett till totalkostnaden är det helt ok. Framförallt kan de som kör mycket ladda till samma pris (2 öre lägre faktiskt) som Tesla.
Jag laddar ca 2000 kWh/år normalt.
Tesla: 5 800:-
BMW: 7 404:-
Audi: 8 988:-
Jag har inga större problem med Audi-kostnaden heller. Men ju mer du kör desto mer närmar sig BMW Tesla, medan Audi fortsätter vara 42 öre/kWh dyrare, så om man kör riktigt jäkla mycket (6 850kWh/mån. ) så kan BMW i teorin ladda billigare.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.
konstigt att det är så stor prisskillnad mellan Sverige och Norge, strömpriset är ju ca det samma länderna emellan
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
Jag jar hela tiden varit positiv till fler laddstationer inklusive Ionity, vad andra skriver kan inte jag ta ansvar för och förstår inte varför du tycker att jag ska ta detta ansvar.
Vad är det för väsentligheter jag vägrar se? Verkar som du bara hittar på en massa saker som jag inte har nämnt eller skrivit om hela tiden och jag förstår inte varför du gör detta.
Premium Connectivity kan du säga upp mellan två faktureringar, dvs det är ett månadsabonnemang. BMW:s abonnemang är ett årsabonnemang för 1644:- med månadsbetalningar. Du måste betala för ett år per gång och det var exakt detta och inget annat jag påpekade. Att du då tar upp en massa saker som jag inte nämnt eller påpekat får stå för dig men försök inte lägga orden i mun på mig när du verkar tycka att detta påpekandet är ett hemskt påhopp på stackars Ionity som attackeras av alla för allt möjligt och är jättebilligt om man jämför med en massa ovidkommande eller påhittade saker.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.
Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.
Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...
soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel
Finns många som kan tänka sig att spela datorspel/TV-spel eller tittat på TV i en timme hemma. Så vad är skillnaden emot att göra det i bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
Samma sak här. Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
Inte för att det är någon statistisk signifikans, men både dottern och min fru gillar Teslan skarpt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du?
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.
Nyfiken; Vilken yrkesgrupp till hör du då, som påstår att du representerar en typisk Teslaägare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken.
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken.
6. Bytte från en Toyota Auris till en S75D.
7. Har haft Teslan i över 4 år nu.
Även fast jag känner många Tesla ägare, är det få jag känner som inte kan ladda hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
jag tycker iX verkar som definitionen av en lyxlimpa och påminner en del om S-klass och 7-serie på 80-talet. Lite speciell design på en del detaljer, men helt säkert sjukt komfortabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1
Eller för komfort!? Har aldrig hittills stött på en bil med karmlösa dörrar som inte har högre vindbrus än motsvarande modell med traditionella dörrar. T.ex. Q7 kontra Q8, X5 kontra X6
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :
Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Efter att ha sett den så är jag beredd att hålla med. Inte speciellt rolig humor, och alldeles för lång. Känns lite amatörmässig i manus och produktion. Knappt så man orkar se klart (tror jag skippade de sista tre minutrarna av ren tristess).
Det sagt så är ju miljön fantastisk! Känner igen den från BMW-museet i München som jag själv verkligen gillar starkt.
Passerar ni München så måste ni besöka (klart värt att lägga en heldag på)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik