BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Geez...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: BMW iX
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?Revoltra skrev:Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.NiklasTesla skrev:Varför inte Tesla istället för ID4?Revoltra skrev:Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
MVH
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.
Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
MVH
Re: BMW iX
NiklasTesla skrev:När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?Revoltra skrev:Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.NiklasTesla skrev:Varför inte Tesla istället för ID4?Revoltra skrev:Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
MVH
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.
Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
MVH
Hittade inget pris men det kan inte vara många kronor/år antar jag utan att veta. Oavsett så vill jag gärna ha en liten koll på min bil regelbundet om jag lägger över en halv miljon på den i inköp.
Intervall för inspektionsservice för ID.-serien
Inspektionsservice:
Enligt serviceintervall som visas på färddatorn, inom två år som senast utan kilometerbegränsning. Inkluderar bromsvätska och byte av invändiga filter.
Re: BMW iX
Leverans i april.NiklasTesla skrev:När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?Revoltra skrev:Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.NiklasTesla skrev:Varför inte Tesla istället för ID4?Revoltra skrev:Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
MVH
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.
Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
MVH
Service var nån liten summa, minns inte.
Re: BMW iX
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.taliz skrev:Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW iX
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".iAkita skrev:Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.taliz skrev:Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
Re: BMW iX
Det är möjligt att det inte stämmer för din umgängeskrets, men den är antagligen inte representativ för USA eller världen i stort. Jag hoppas du inte misstog mitt inlägg som baserat på fördomar mot kvinnor och deras bilpreferenser, självklart finns det källor. I videon nedan ger de ett antal källor i linje med det jag skrev. Videon är sevärd i sin helhet, men om du inte orkar se hela kan du börja titta från 3.35 in i videon och ett par minuter framåt.Taz skrev:Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".iAkita skrev:Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.taliz skrev:Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW iX
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Re: BMW iX
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.MWall skrev:https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW iX
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.Svenssons skrev:Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.MWall skrev:https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Är en vansinnigt liten fast kostnad. Laddar man så lite så blir visserligen priset per kWh högre men sett till totalkostnaden är det helt ok. Framförallt kan de som kör mycket ladda till samma pris (2 öre lägre faktiskt) som Tesla.
Jag laddar ca 2000 kWh/år normalt.
Tesla: 5 800:-
BMW: 7 404:-
Audi: 8 988:-
Jag har inga större problem med Audi-kostnaden heller. Men ju mer du kör desto mer närmar sig BMW Tesla, medan Audi fortsätter vara 42 öre/kWh dyrare, så om man kör riktigt jäkla mycket (6 850kWh/mån. ) så kan BMW i teorin ladda billigare.
Re: BMW iX
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.MWall skrev:
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW iX
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.Svenssons skrev:Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.MWall skrev:
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Re: BMW iX
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.MWall skrev:Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.Svenssons skrev:Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.MWall skrev:
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW iX
"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?Svenssons skrev:Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.MWall skrev:Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.Svenssons skrev:Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.MWall skrev:
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
Re: BMW iX
MWall skrev:1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.
konstigt att det är så stor prisskillnad mellan Sverige och Norge, strömpriset är ju ca det samma länderna emellan
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Jag jar hela tiden varit positiv till fler laddstationer inklusive Ionity, vad andra skriver kan inte jag ta ansvar för och förstår inte varför du tycker att jag ska ta detta ansvar.MWall skrev:"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
Vad är det för väsentligheter jag vägrar se? Verkar som du bara hittar på en massa saker som jag inte har nämnt eller skrivit om hela tiden och jag förstår inte varför du gör detta.
Premium Connectivity kan du säga upp mellan två faktureringar, dvs det är ett månadsabonnemang. BMW:s abonnemang är ett årsabonnemang för 1644:- med månadsbetalningar. Du måste betala för ett år per gång och det var exakt detta och inget annat jag påpekade. Att du då tar upp en massa saker som jag inte nämnt eller påpekat får stå för dig men försök inte lägga orden i mun på mig när du verkar tycka att detta påpekandet är ett hemskt påhopp på stackars Ionity som attackeras av alla för allt möjligt och är jättebilligt om man jämför med en massa ovidkommande eller påhittade saker.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW iX
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..MWall skrev:"Något kritiskt". Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?Svenssons skrev:Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.MWall skrev:Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.Svenssons skrev:Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.MWall skrev:
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.
Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.
Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte.
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Re: BMW iX
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.Merlin skrev:Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Re: BMW iX
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.MWall skrev:Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.Merlin skrev:Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Re: BMW iX
Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...Merlin skrev:Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.MWall skrev:Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.Merlin skrev:Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Re: BMW iX
Björn Nyland kollar på BMW iX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX
Finns många som kan tänka sig att spela datorspel/TV-spel eller tittat på TV i en timme hemma. Så vad är skillnaden emot att göra det i bilen?HelectriC skrev:soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Samma sak här. Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.Taz skrev:Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".iAkita skrev:Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.taliz skrev:Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
Inte för att det är någon statistisk signifikans, men både dottern och min fru gillar Teslan skarpt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Nyfiken; Vilken yrkesgrupp till hör du då, som påstår att du representerar en typisk Teslaägare?MWall skrev:Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?taliz skrev:
No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du?
Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik