Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: BMW iX

Inläggav Teslaägare MWall » 20 jan 2021 10:03

Merlin skrev:
MWall skrev:
Merlin skrev:Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...

Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.

Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.

Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....

Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon