Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...Merlin skrev:Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.MWall skrev:Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.Merlin skrev:Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen..
Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.
Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Re: BMW iX
Björn Nyland kollar på BMW iX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX
Finns många som kan tänka sig att spela datorspel/TV-spel eller tittat på TV i en timme hemma. Så vad är skillnaden emot att göra det i bilen?HelectriC skrev:soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Samma sak här. Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.Taz skrev:Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".iAkita skrev:Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.taliz skrev:Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också.
Inte för att det är någon statistisk signifikans, men både dottern och min fru gillar Teslan skarpt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Nyfiken; Vilken yrkesgrupp till hör du då, som påstår att du representerar en typisk Teslaägare?MWall skrev:Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?taliz skrev:
No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du?
Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX
Zalman3 skrev:Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken.HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Re: BMW iX
6. Bytte från en Toyota Auris till en S75D.MWall skrev:Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken.HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?
Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.
1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.
En typisk Tesla ägare med andra ord!
Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
7. Har haft Teslan i över 4 år nu.
Även fast jag känner många Tesla ägare, är det få jag känner som inte kan ladda hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX
Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
jag tycker iX verkar som definitionen av en lyxlimpa och påminner en del om S-klass och 7-serie på 80-talet. Lite speciell design på en del detaljer, men helt säkert sjukt komfortabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Eller för komfort!? Har aldrig hittills stött på en bil med karmlösa dörrar som inte har högre vindbrus än motsvarande modell med traditionella dörrar. T.ex. Q7 kontra Q8, X5 kontra X6taliz skrev:Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1
Re: BMW iX
Efter att ha sett den så är jag beredd att hålla med. Inte speciellt rolig humor, och alldeles för lång. Känns lite amatörmässig i manus och produktion. Knappt så man orkar se klart (tror jag skippade de sista tre minutrarna av ren tristess).Revoltra skrev:
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :
Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Det sagt så är ju miljön fantastisk! Känner igen den från BMW-museet i München som jag själv verkligen gillar starkt.
Passerar ni München så måste ni besöka (klart värt att lägga en heldag på)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Är det en dammsugare?taliz skrev:Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: BMW iX
thnis skrev:Är det en dammsugare?taliz skrev:Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster.
Sorry. Men jag håller med. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag körde en bil med den där fronten.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: BMW iX
Förlåt att jag säger det men usch så ful. Den ser lite ut som Pumba i Lejonkungen när han är arg… Att de lyckats få så gigantiska hjul att se så små ut är en bedrift (inramade av fyrkantiga hjulhus!!!). Vem vill köpa denna!? Är som en kinesisk ansiktslyftning av Pontiac Aztek. Synd för det är säkert en riktigt bra bil! Tänk att vara ingenjör och konstruera ett mösterverk och sen få se slutresultatet när designermänniskorna satt tänderna i bilen… Man skulle ju ha gråtit!
Re: BMW iX
iX är definitivt en bil som inte gör sig på bild. Jag säger inte att den är snygg i verkligheten, men ser iaf bättre ut. Sen är ju också bilden i denna tråd, ren basic. De billigaste modellerna med minsta fälgarna är ju sällan särskilt tuffa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: BMW iX
https://insideevs.com/news/518009/bmw-i ... tedstates/
Det säger ju en del. USA är ju SUVens hemland liksom.
Det säger ju en del. USA är ju SUVens hemland liksom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Re: BMW iX
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.MWall skrev:Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.