BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: BMW iX

Inlägg av Revoltra »

Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Jodå, jag har barn från 8-18 år, så det kan säkert uppskattas en eller två gånger av dom, men däremot så är möjligheten att kolla på film och spela spel en klar fördel när man ska ladda sin bil.

Men var jag tvungen att välja mellan pruttkudde och en bil jag uppskattar utseendet på så är det ett ganska lätt val.
Visst, men nu är det inte pruttkudde eller snygg bil du väljer mellan. Det är en snygg bil där du kan kolla film och spela spel i, eller en ful bil med enorm grill. :lol:

Förövrigt har ju alla avgasbilar inbyggd pruttkudde, bara tryck på gaspedalen. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW iX

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
Jodå, jag har barn från 8-18 år, så det kan säkert uppskattas en eller två gånger av dom, men däremot så är möjligheten att kolla på film och spela spel en klar fördel när man ska ladda sin bil.

Men var jag tvungen att välja mellan pruttkudde och en bil jag uppskattar utseendet på så är det ett ganska lätt val.
Visst, men nu är det inte pruttkudde eller snygg bil du väljer mellan. Det är en snygg bil där du kan kolla film och spela spel i, eller en ful bil med enorm grill. :lol:

Förövrigt har ju alla avgasbilar inbyggd pruttkudde, bara tryck på gaspedalen. ;)

Jag förstår vad du menar, men det är inte jag som ska uppskatta bilen som någon annan köper, och jag ska inte sitta och köra pruttkudden som någon annan uppskattar heller, utan var och en får njnuta av sina egna val :)

Vad gäller spel och film så kör jag gärna dom på mobilen, oändligt med spel och alla streamingtjänster på ett och samma ställe, men däremot så tycker jag att det är bra att dom finns i bilen också, så det är ett klart plus. Kanske Airplay 2 till skärmen vore något?

Jag har beställt en id.4 och hoppas att dom kommer släppa möjligheten att streama de vanliga tjänsterna där i framtiden, men jag har inte allt för stor förhoppning om att det slår igenom. Eller det kanske har släppts någon info kring det redan?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Skulle behöva en större grill. Helst belyst också.

Och pruttkudde
Och arkadspel :lol:
Dom kan man ju faktiskt underhålla såväl sig själv som passagerare med.
Men ni kanske hellre sitter vid laddaren och tänker på hur stor grill ni har och är väldans belåtna med det? :lol:
När jag laddar så vill jag absolut inte sitta kvar i bilen iaf, oavsett om jag blir underhållen av ett arkadspel eller enbart genom att sitta och tänka på grillen. Jag vill ut ur bilen och röra på mig, det är ju hela fördelen man får av att man måste ladda med jämna mellanrum. Men det är klart, är man soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel :?
Barnen får absolut inte sitta kvar i bilen när vi laddar. Det är ju enda sättet att få dom att klara många timmar i bilen genom att de rör sig då och då, om de blir sittande i bilen under laddning, så kommer vi inte långt på en dag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

Är det verkligen så att man inte ens kan tycka att en reklamfilm från en konkurrent är kul bara för att man måste vara så extremt mot alla andra elbilar än Tesla? Jag tycker inte iX ser bra ut alls, men reklamfilmen var ju kul, den flirtar med nytt och ger gliringar till det gamla, hur kul som helst.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW iX

Inlägg av NiklasTesla »

HelectriC skrev:
Ganska kul video från BMW med gliringar till gamla bensindrivna bilar.
Ca 3000st tummen ner i skrivande stund på youtube och ca 2300tummen upp (inget bra betyg för videon).

Min grabb gillar Disney/pixars Cars. Fick lite Cars 3 känsla på denna video.

Mvh
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: BMW iX

Inlägg av Albin »

NiklasTesla skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul video från BMW med gliringar till gamla bensindrivna bilar.
Ca 3000st tummen ner i skrivande stund på youtube och ca 2300tummen upp (inget bra betyg för videon).

Min grabb gillar Disney/pixars Cars. Fick lite Cars 3 känsla på denna video.

Mvh
Jag reagerade också på att det var fler tummar ned än upp på videon, men jag tolkade det som att det var personer med samma synsätt som 7-serien i klippet som kände igen sig lite för mycket :D
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW iX

Inlägg av NiklasTesla »

Tänkte när jag plockade ut Model 3 2019 att mycket skulle hända på elbilsområdet tills ca 2022 för konkurrenterna (speciellt kring billigt omfattande laddnätverk med snabbladdare och liknande)...

Nu 2021 (ännu mer efter att ha sätt denna reklam) är jag övertygad om att nästa bil också kommer bli en Tesla samt att många traditionella biltillverkare kommer att gå i konkurs.

Hade BMW istället förfinat allt kring BMW i3 med ännu bättre kolfiberarmed plastkaross, snyggare design, bättre batterier, bra snabbladdningsnätverk, bättre mjukvara mm så hade dom varit farligt bra idag men nu som det ser ut tror jag kanske att dom gräver sin egen grav.

Mvh
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 3 gång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Är det verkligen så att man inte ens kan tycka att en reklamfilm från en konkurrent är kul bara för att man måste vara så extremt mot alla andra elbilar än Tesla? Jag tycker inte iX ser bra ut alls, men reklamfilmen var ju kul, den flirtar med nytt och ger gliringar till det gamla, hur kul som helst.
Här var det väl BMW-ägare som inte direkt tyckte om klippet? Tror inte alls det har att göra med att det är en konkurrent. Måste man gilla klippet bara för att det är en konkurrent? Själv tyckte jag inte klippet var direkt roligt, satt ju inte direkt och skrattade. Smaken är som baken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Skulle behöva en större grill. Helst belyst också.

Och pruttkudde
Och arkadspel :lol:
Dom kan man ju faktiskt underhålla såväl sig själv som passagerare med.
Men ni kanske hellre sitter vid laddaren och tänker på hur stor grill ni har och är väldans belåtna med det? :lol:
När jag laddar så vill jag absolut inte sitta kvar i bilen iaf, oavsett om jag blir underhållen av ett arkadspel eller enbart genom att sitta och tänka på grillen. Jag vill ut ur bilen och röra på mig, det är ju hela fördelen man får av att man måste ladda med jämna mellanrum. Men det är klart, är man soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel :?
Barnen får absolut inte sitta kvar i bilen när vi laddar. Det är ju enda sättet att få dom att klara många timmar i bilen genom att de rör sig då och då, om de blir sittande i bilen under laddning, så kommer vi inte långt på en dag.
När jag skall köra långt så gör jag det företrädelsevis på kvällen/natten. Då är det mkt mindre trafik så man kan hålla betydligt högre tempo.
När det är kallt, mörkt och blåsigt kl1 på natten är man inte så sugen på att motionera. Då vill man bara ladda snabbast möjligt och komma vidare. Perfekt att kolla lite youtube-klipp tex, och de blir bra mkt bättre på en 15" skärm med bra ljud än på mobilen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Att kolla på skärmen i bilen funkar ju bra när man är själv, men har man familj och alla vill se något eget så blir det värre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW iX

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Filmen behöver kollas på ett par gånger för att förstå allt.

Och har du inte haft elbil någonsin kan det vara svårt att fatta vad som menas.

Nog kan den få fem av tio stjärnor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Tycker den var lite smårolig ändå. Men jag fattar inte att BMW vågar...

De har ju knappt några elbilar alls som går att köpa just nu. I3 är för gammal och i övrigt är det väl i praktiken bara iX3 just nu? Lär väl inte bli någon volymbil, känns som den landar på samma nivåer som EQC typ. Hur vågar man då vara så ärliga i kritiken mot fossilbilar?

Tesla ja.

Hyundai/Kia kanske. VAG kanske. Nissan/Renault kanske.

Dessa tre börjar ju iaf ha rimliga volymer på EVs med god tillväxt. Alla andra "legacies" inkl BMW borde vara smått desperata i att få sålt allt gammalt fossilt skräp "först".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

Just det som jag gillar, att det faktiskt är BMW som gjort (godkänt) filmen. Hade nästan förväntat någon utomstående. Det visar iaf på att det någonstans finns en vilja att ändras, nu måste det bara hända nåt samt sprida sig i organisationen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: BMW iX

Inlägg av Revoltra »

taliz skrev:
BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Revoltra skrev:
taliz skrev:
BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW iX

Inlägg av backe »

dd88 skrev:
Revoltra skrev:
taliz skrev:
BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.

Vad jag har hört så är det efterfrågan främst i Asien på dessa i mina ögon groteska grillar, kanske även USA?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

backe skrev:
dd88 skrev:
Revoltra skrev:
taliz skrev:
BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.

Vad jag har hört så är det efterfrågan främst i Asien på dessa i mina ögon groteska grillar, kanske även USA?
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att så många bryr sig, gillar man bilen i övrigt så stirrar man sig inte blind på en detalj.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: BMW iX

Inlägg av Revoltra »

BMW:s X5 designer ger den 3/10 i betyg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:

Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.

De riktigt stora grillarna finns väl bara på X5, X7 och 7-serien? De på 4-serien och M3/M4 är visserligen stora men de har en annan mindre monstruös design.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: BMW iX

Inlägg av 12man »

MWall skrev:
dd88 skrev:

Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.

De riktigt stora grillarna finns väl bara på X5, X7 och 7-serien? De på 4-serien och M3/M4 är visserligen stora men de har en annan mindre monstruös design.
cq5dam.resized.img.485.low.time1601452421221.jpg
Nya 4 serien med större monstruös design

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/4-s ... blick.html
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
dd88 skrev:

Finns en viss ironi i att BMW har ökat sin försäljning i takt med storlek på grill.

Skulle inte förvåna mig om det fortsätter.

De riktigt stora grillarna finns väl bara på X5, X7 och 7-serien? De på 4-serien och M3/M4 är visserligen stora men de har en annan mindre monstruös design.
Jämfört med tidigare generationer så har de definitivt växt, men som du säger så är det värst på de större/lyxigare modellerna.

Jag tycker grillen var perfekt på F-generationen, E var för liten och nuvarande G är för stor.

Samtidigt gillar jag grillen på nya M3, ett stort långfinger till alla som blir kränkta av deras nya designfolosofi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW iX

Inlägg av NiklasTesla »

Revoltra skrev:
taliz skrev:
BMW vet nog vilken publik den där filmen får. Det är inget avgasbilskramare kikar på...
Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Ja får verkligen igen känsla av att dom inte vill sälja elfordon.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW iX

Inlägg av NiklasTesla »

Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Skriv svar