Sida 3 av 6

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:45
av MWall
taliz skrev:


De flesta som kör mkt gör det inte med familjen, utan det gör man kopplat till ens arbete.
Men även om man bara kör för nöjes skull, som jag tex, så gör features som Tesla har att man spenderar betydligt mer tid i bilen. Det är plötsligt rätt trevligt att käka i bilen när man kan kika på youtube/serier/filmer på en (relativt) stor skärm med bra ljud.
Jag gick ju från att köra några hundra mil om året till över 3000 med Teslan. Det hade jag inte gjort om den inte var så trevlig att spendera tid i.
Det tror jag inte alls. Vem kör så långt i arbetet att man måste stanna och ladda? Säljare? Taxichaufförer?

Du är inte representativ. De flesta har inte tid att nöjesköra 3000 mil per år.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:46
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:

Nu vet jag inte hur ni är i er familj, men normalt är det väldigt sällan alla i familjen åker med.
Om du tittar hur många som sitter i de bilar som åker förbi på valfri vältrafikerad väg så inser du snabbt att den absoluta majoriteten endast har en person på förarstolen. Några enstaka har även en på passagerarstolen. Väldigt få har några i baksätet.

Dvs de allra flesta resor så räcker det alldeles utmärkt med en stor skärm fram.
Jag är själv 90% av tiden i bilen. Men vid 90% av snabbladdningarna är familjen med. Konstigt va?
Inte alls konstigt. Så är det ju för normalfamiljen där ingen kör mkt i tjänsten.
Jag kör (körde) över 3000 mil per år i tjänsten. Dock inom 10 mil från hemmet så inga snabbladdningar behövdes.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:47
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:


De flesta som kör mkt gör det inte med familjen, utan det gör man kopplat till ens arbete.
Men även om man bara kör för nöjes skull, som jag tex, så gör features som Tesla har att man spenderar betydligt mer tid i bilen. Det är plötsligt rätt trevligt att käka i bilen när man kan kika på youtube/serier/filmer på en (relativt) stor skärm med bra ljud.
Jag gick ju från att köra några hundra mil om året till över 3000 med Teslan. Det hade jag inte gjort om den inte var så trevlig att spendera tid i.
Det tror jag inte alls. Vem kör så långt i arbetet att man måste stanna och ladda? Säljare? Taxichaufförer?

Du är inte representativ. De flesta har inte tid att nöjesköra 3000 mil per år.
:lol: Nej du har rätt, det finns nog inga som kör tusentals och åter tusentals mil på långresa i tjänsten.

No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du? :roll:

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:50
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:


De flesta som kör mkt gör det inte med familjen, utan det gör man kopplat till ens arbete.
Men även om man bara kör för nöjes skull, som jag tex, så gör features som Tesla har att man spenderar betydligt mer tid i bilen. Det är plötsligt rätt trevligt att käka i bilen när man kan kika på youtube/serier/filmer på en (relativt) stor skärm med bra ljud.
Jag gick ju från att köra några hundra mil om året till över 3000 med Teslan. Det hade jag inte gjort om den inte var så trevlig att spendera tid i.
Det tror jag inte alls. Vem kör så långt i arbetet att man måste stanna och ladda? Säljare? Taxichaufförer?

Du är inte representativ. De flesta har inte tid att nöjesköra 3000 mil per år.
:lol: Nej du har rätt, det finns nog inga som kör tusentals och åter tusentals mil på långresa i tjänsten.

No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du? :roll:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:52
av taliz
:lol:

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 20:54
av MWall
taliz skrev:
:lol:
Jag undrar alltså på riktigt. Vilka kör land och rike runt i tjänsten?

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 21:19
av HelectriC
MWall skrev:
taliz skrev:
:lol:
Jag undrar alltså på riktigt. Vilka kör land och rike runt i tjänsten?
Zalman3 :D

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 21:23
av Elof
MWall skrev:
taliz skrev:
:lol:
Jag undrar alltså på riktigt. Vilka kör land och rike runt i tjänsten?
Många säljare gör det.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 21:32
av taliz
Prova gå utanför dörren och titta dig runt och fundera på hur allt som är där kom dit(såvida du inte bor i en koja i skogen förstås). Vem sålde, vem ritade, vem projekterade, vem arbetsledde...
Allt görs inte av lokal arbetskraft, en hel del åker just land och rike runt för projekt efter projekt.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 21:32
av MWall
Elof skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
:lol:
Jag undrar alltså på riktigt. Vilka kör land och rike runt i tjänsten?
Många säljare gör det.

Hur många såna säljare finns det då? Några hundratal kanske.

Re: BMW iX

Postat: 15 jan 2021 21:35
av taliz
Geez...

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 08:52
av NiklasTesla
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 09:48
av backe
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH

Hittade inget pris men det kan inte vara många kronor/år antar jag utan att veta. Oavsett så vill jag gärna ha en liten koll på min bil regelbundet om jag lägger över en halv miljon på den i inköp.
Intervall för inspektionsservice för ID.-serien

Inspektionsservice:
Enligt serviceintervall som visas på färddatorn, inom två år som senast utan kilometerbegränsning. Inkluderar bromsvätska och byte av invändiga filter.

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 10:04
av Revoltra
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
Måste tyvärr säga att det där var en pinsam och pinsamt dålig reklam.
Och ja - iX är hysteriskt ful.
Verkar som om BMW har tappat greppet helt. Och det säger jag som BMW-ägare. ( Älskar min 523i E39 från '98, men den börjar falla sönder så nu är det dags för en ID4 )
Varför inte Tesla istället för ID4?

MVH
Vill ha en praktisk familjebil, men vill inte vänta på en model Y som kostar 200.000 kr mer.
Bryr mig inte om acceleration eller motorstyrka.

Har väntat på en välbyggd el-suv med dragkrok och hyfsad räckvidd, och nu kundre jag få en för 445.000.
Dessutom tycker jag den ser mycket bättre ut än model Y, men det är mindre viktigt.
När får du leverans och hur mycket kostar service samt påverkas garanti av service?

MVH
Leverans i april.
Service var nån liten summa, minns inte.

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 21:00
av iAkita
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 21:16
av Taz
iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".

Re: BMW iX

Postat: 16 jan 2021 21:59
av iAkita
Taz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
Det är möjligt att det inte stämmer för din umgängeskrets, men den är antagligen inte representativ för USA eller världen i stort. Jag hoppas du inte misstog mitt inlägg som baserat på fördomar mot kvinnor och deras bilpreferenser, självklart finns det källor. I videon nedan ger de ett antal källor i linje med det jag skrev. Videon är sevärd i sin helhet, men om du inte orkar se hela kan du börja titta från 3.35 in i videon och ett par minuter framåt.


Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 06:37
av MWall
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 06:42
av MWall
1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 06:48
av Svenssons
MWall skrev:
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 07:25
av MWall
Svenssons skrev:
MWall skrev:
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

BMW:S "Ionity plus" för 137:-/mån ger 2,88:-/kWh på Ionity.
Även där bindningstid på 12 månader tyvärr så om man tex laddar på Ionity 12 gånger med ca 50 kWh så blir totalpriset per kWh ungefär det dubbla, 5,62 kr/kWh. Visserligen billigare än 8,70 kr/kWh.
Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.

Är en vansinnigt liten fast kostnad. Laddar man så lite så blir visserligen priset per kWh högre men sett till totalkostnaden är det helt ok. Framförallt kan de som kör mycket ladda till samma pris (2 öre lägre faktiskt) som Tesla.

Jag laddar ca 2000 kWh/år normalt.

Tesla: 5 800:-
BMW: 7 404:-
Audi: 8 988:-

Jag har inga större problem med Audi-kostnaden heller. Men ju mer du kör desto mer närmar sig BMW Tesla, medan Audi fortsätter vara 42 öre/kWh dyrare, så om man kör riktigt jäkla mycket (6 850kWh/mån. :D) så kan BMW i teorin ladda billigare.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 07:37
av Svenssons
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 07:47
av MWall
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 07:52
av Svenssons
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 08:08
av MWall
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)