BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

jag tycker iX verkar som definitionen av en lyxlimpa och påminner en del om S-klass och 7-serie på 80-talet. Lite speciell design på en del detaljer, men helt säkert sjukt komfortabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: BMW iX

Inlägg av NiclasS »

taliz skrev:
Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1 :lol:
Eller för komfort!? Har aldrig hittills stött på en bil med karmlösa dörrar som inte har högre vindbrus än motsvarande modell med traditionella dörrar. T.ex. Q7 kontra Q8, X5 kontra X6
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »


Revoltra skrev:

Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Efter att ha sett den så är jag beredd att hålla med. Inte speciellt rolig humor, och alldeles för lång. Känns lite amatörmässig i manus och produktion. Knappt så man orkar se klart (tror jag skippade de sista tre minutrarna av ren tristess).

Det sagt så är ju miljön fantastisk! Känner igen den från BMW-museet i München som jag själv verkligen gillar starkt.

Passerar ni München så måste ni besöka (klart värt att lägga en heldag på)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av thnis »

taliz skrev:
D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:
Är det en dammsugare? :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: BMW iX

Inlägg av themax »

thnis skrev:
taliz skrev:
D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:
Är det en dammsugare? :roll:
Bild

Sorry. Men jag håller med. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag körde en bil med den där fronten.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: BMW iX

Inlägg av Aida »

Förlåt att jag säger det men usch så ful. Den ser lite ut som Pumba i Lejonkungen när han är arg… Att de lyckats få så gigantiska hjul att se så små ut är en bedrift (inramade av fyrkantiga hjulhus!!!). Vem vill köpa denna!? Är som en kinesisk ansiktslyftning av Pontiac Aztek. Synd för det är säkert en riktigt bra bil! Tänk att vara ingenjör och konstruera ett mösterverk och sen få se slutresultatet när designermänniskorna satt tänderna i bilen… Man skulle ju ha gråtit!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

iX är definitivt en bil som inte gör sig på bild. Jag säger inte att den är snygg i verkligheten, men ser iaf bättre ut. Sen är ju också bilden i denna tråd, ren basic. De billigaste modellerna med minsta fälgarna är ju sällan särskilt tuffa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av Remuz »

Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

https://insideevs.com/news/518009/bmw-i ... tedstates/

Det säger ju en del. USA är ju SUVens hemland liksom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: BMW iX

Inlägg av HenrikC »

Ser ut som om bilen tappat hakan av förvåning av hur snygga alla andra bilar är...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.
Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Tack. Precis det jag tänkte på.

Jo, jag utryckte mig nog lite för kort/snabbt. Menade inte att man begick lagbrott om man inte följde tillverkaren serviceprogram, men just om det var tvingande för att få behålla garantierna (är ju inget som jag heller skulle vara beredd att skippa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.
Ah, nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop. De första 3 årens service ingår. Så när man köper ”4 års service” så betalar man i praktiken bara för det 4:e året — det är därför det känns billigt.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

Fick se och provsitta två iX i Östersund.

Svårt att förstå varför, men av nån anledning tycker jag att iX (och iX3) är fula på bild och snygga i verkligheten.

Inredningen var riktigt fin — känns mer som att sätta sig i en lounge än en bil.
28BFF0EA-3C21-49A8-8816-A94B403D3309.jpeg
8409BB0E-D310-4B33-9E31-2230C9880D31.jpeg
D2C45BBD-CE44-4510-A44F-D36439C610D5.jpeg
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

416E7B29-6477-461B-8A43-EB6712289BE0.jpeg
8DEA24DE-F543-408B-9A79-BE9958103F2B.jpeg
10D4949F-39BB-4E25-8509-6A2AA6329268.jpeg
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: BMW iX

Inlägg av Aida »

Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten. :)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: BMW iX

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
Aida skrev:
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten. :)

Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.

Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?

Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…
Skriv svar