Varför vanliga bromsar på elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av LarsL »

Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av wannabee »

LarsL skrev:
Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Jag har haft samma kärra i 30 år och samma bil i 20, och har då fått greja med trumbromsarna tre, fyra gånger och då är det inte roligt, mest för att det blir en massa damm från beläggen och att man tar isär hjullager automatiskt när man tar bort trumman, alltså risk att dammet kommer in i lagret osv.

Bilen har trummor bak.
Jag har inte behövt greja med skivbromsen fram mer än ett fåtal tillfällen, och då är det ganska lätt att göra när man ändå skiftar mellan sommar och vinterdäck. Och hjullagret är helt opåverkat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av LarsL »

Att du lossar hjullagret samtidigt är ju bara en design grej inget inbyggt krav för trumbromsen.

Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.

En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av benke_berguv »

Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av Fredrik j »

VW id3 har ju trumbromsar bak. Vet inte hur det är med id4.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av miksch »

benke_berguv skrev:
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.

Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av MWall »

miksch skrev:
benke_berguv skrev:
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.

Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men du måste ju läsa vad han skriver. i3:an använder bromsarna för att simulera regenerering när batteriet inte kan ta emot den.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Varför vanliga bromsar på elbil?

Inlägg av miksch »

Oj oj. Her leste jeg litt raskt. Beklager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar