Varför vanliga bromsar på elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Jag har haft samma kärra i 30 år och samma bil i 20, och har då fått greja med trumbromsarna tre, fyra gånger och då är det inte roligt, mest för att det blir en massa damm från beläggen och att man tar isär hjullager automatiskt när man tar bort trumman, alltså risk att dammet kommer in i lagret osv.LarsL skrev:Jag kan tänka mig attskivbromsar försvinner och att de ersätts av trumbromsar. Trumbromsar är betydligt bättre på att fungera även om de inte används som tex på släpkärror. Om huvuddelen av bromsningen sker med elmotorerna så kommer ju friktionsbromsarna knappt användas utom i nödfall.
Bilen har trummor bak.
Jag har inte behövt greja med skivbromsen fram mer än ett fåtal tillfällen, och då är det ganska lätt att göra när man ändå skiftar mellan sommar och vinterdäck. Och hjullagret är helt opåverkat.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Att du lossar hjullagret samtidigt är ju bara en design grej inget inbyggt krav för trumbromsen.
Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.
En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
Skivbromsar fungerar som sagt jättebra när de används hela tiden men om de inte används havererar de. Jag har trasslat med bromsarna på Leaf varje gång jag bytt däck. Jag fixar med bromsarna på mina släpkärror en gång på 10 år typ, väldigt lite damm också då de knapp används.
En fördel med trumbromsar är att de dras bort från ytan när de inte används och ligger inte emot alls.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
VW id3 har ju trumbromsar bak. Vet inte hur det är med id4.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Möjligen skulle skivbromsar kunna vara lite snabbare när ABS jobbar än vad en trumbroms lyckas med.
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.benke_berguv skrev:Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Men du måste ju läsa vad han skriver. i3:an använder bromsarna för att simulera regenerering när batteriet inte kan ta emot den.miksch skrev:Problemet er som nevnt tidl i denne feeden, at kalde batterier ikke kan regenerere mye uten å gå i stykker. Har selv forundret megnover i3ns kraftige regenerering i minusgrader med kaldt batteri, men så har også degraderingen av i3s batteri vært større enn Teslans.benke_berguv skrev:Bmw i3 har ju suverän lösning på det där. Där simulerar skivbromsen samma bromskraft ungefär som regenereringen när batteriet är kallt. Bilens beteende blir konsekvent och bromsarna motioneras dagligen, kanonlösning!
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ettersom du må kunne stoppe en bil på over 2 tonn uten regenerering må du ha gode bremser.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Varför vanliga bromsar på elbil?
Oj oj. Her leste jeg litt raskt. Beklager.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk