Scania väljer batteri framför vätgas

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av mikebike »

johbe skrev:
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)

Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. ;-) Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.

Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Är det verkligen så stor skillnad i storlek?
Volvo verkar ha dubbelt så många anställda, men då ingår anläggningsmaskiner och marin utrustning.
Sedan har Scania en huvudägare som kanske vill ha ett ord med i laget...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av johbe »

Jämför man året 2019 som väl är bättre än coronaåret 2020 så omsatte Volvo group knappt 432 miljarder och gjorde en vinst på 47,9 miljarder. Scania omsatte 152 miljarder och gjorde en vinst på 17,5 miljarder. Viss reservation för att jag tittade väldigt snabbt nu precis och kanske har plockat någon siffra fel.

Även Scania har ju en power solutions division som säljer lösningar för andra industri- och marina applikationer. Så den stora skillnaden blir väl Volvo CE? Men likväl är det rätt många fler miljarder in i gruppen att spendera på R&D och en större omsättning att bära en högre R&D kostnad på och ändå leverera en god marginal.

Visst, Scania är en del av Traton som i antal sålda fordon mätt nästan mäter sig med Volvo, men kolla på MAN:s marginaler så förstår ni varför Scania ses som guldkalven i Traton. ;-)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av PoloPrinsen »

Är det inte bra att de valt bort vätgasen!?!

För min del känns det som att vätgasteknik är, eller i alla fall verkar vara, jättebra i slutändan (vattenavgaser allena, typ) MEN att det i princip oftast är en orgie i många tillverknings- och omvandlings-moment som är olika dyra och ofta med stora förluster för att komma dit i de flesta fall om man räknar på solen som ursprungsenergikälla och vill ha ut användbar el som drivmedel i ett fordon.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Zalman3 »


Scania: Så mycket lägre är koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil.

Livscykelanalysen från Scania är den första i sitt slag från en tung fordonsaktör. Resultatet visar att batterielektriska trumfar diesellastbilar när det gäller utsläpp. ”Det är otroligt snabb payback” enligt en forskare.

Kunder kommer vilja ställa om på en gång”
I LCA-dokumentet framgår det att en köpare av en batterielektrisk Scania kommer att ha kört hem ”koldioxidskulden” som batteritillverkningen innebär redan efter 33 000–68 000 km beroende på elmix. Men en mindre miljöpåverkan sett till livscykeln är dock inte den enda vinsten som batterielektriska lastbilar medför. Andreas Follér säger att vinsterna för kunderna är mer direkta.

– Drivmedelskostnaderna är drivande. En normalkund på Scania kan ha så mycket som 50 procent av kostnaderna kopplade till drivmedel i dag. Genom att gå över till en batterielektrisk lastbil så kapar du de kostnaderna rejält. Visst, du får en högre inköpskostnad, men du kör in den snabbt. Och det här är en del av bakgrunden till att det kommer att gå snabbt. När kunderna ser att det finns en positiv TCO (Total Cost of Ownership, reds. anm) i det här så kommer de vilja ställa om på en gång.

Scania: Batterier mer relevant än vätgas
Livscykelanalysen handlar om batterielektriska lastbilar och det är framförallt den vägen som Scania kommer att gå. För till skillnad mot Volvo och Daimler ser man inte vätgas och bränsleceller som framtiden i Södertälje.

– Vi tror absolut att det är en teknik som kan användas i vissa regioner och av vissa kunder – så vi har inte stängt dörren till vätgas. Men vi tror att vätgas kommer få väldigt svårt att konkurrera med batterier. Anledningen är enkel – energitappet är på ungefär 75 procent från produktion till användning. Medan den bara är på 25 procent för batterier.
https://www.nyteknik.se/premium/scania- ... il-7016787
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker han skriver mycket bra saker och som vi ofta sagt här på forumet, dels att dessa kunder
mer (och bättre) räknar på alla kostnader men också att ren eldrift är huvudalternativet och inte vätgas…
Deras inställning bådar gott inför framtiden :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Jerker »

Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil ;) :mrgreen: för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil ;) :mrgreen: för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
Slippa ligga I 10km/h upp från Jönköping...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Tjosansa »

YES! Äntligen kan man se ljuset i tunneln. Om än några år in i framtiden men oj vad jag längtar tills man slipper höra det där förbannade brummandet från lastbilen.
/Scania förare.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Erxon »

Remuz skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil ;) :mrgreen: för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
Slippa ligga I 10km/h upp från Jönköping...
Kanske lämpligt med en laddstation vid Hedenstorps-avfarten?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Fredrik j »

Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Zalman3 »

Åkare kan räkna. När en ellastbil är billigare per km, då slår ellastbilar igenom stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?

/fth
För dig och mig är det inte dåligt alls.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av ObscureEconomist »

mikebike skrev:
johbe skrev:
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)

Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. ;-) Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.

Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Är det verkligen så stor skillnad i storlek?
Volvo verkar ha dubbelt så många anställda, men då ingår anläggningsmaskiner och marin utrustning.
Sedan har Scania en huvudägare som kanske vill ha ett ord med i laget...
Sen på bollen men som Johbe sa så är det enorm skillnad. I kassan för koncernerna är det också otroligt skillnad, traton gör en nyemission för ett köp på 10 miljarder och Volvo delar ut 20 miljarder och kan köpa bolaget traton tänker köra 6 gånger om med det volvo bara har på banken.
BMW i4 M50 -22
Skriv svar