Har Scania fått information om VAGs samarbete med Quantumscape?
För nu är det tydligen batterilastbilar som gäller.
Scania gör klart: Lastbilar med batterier går före vätgas.
Scania ska fortsätta experimentera med vätgasdrivna lastbilar. Men batterieldrift blir viktigare i framtida modeller.
Flera lastbilstillverkare har börjat ställa om från dieselmotorer till eldrift. Men det råder fortfarande delade meningar om vilken typ av eldrift som passar bäst i lastbilar.
Batterier är relativt tunga vilket påverkar bilarnas lastvikt, och tar dessutom tid att ladda upp. Alternativet är bränslecellsteknik där lastbilen snabbt tankas med vätgas – men det är inte lika energieffektivt.
Scania gör nu klart att det är batterieldrift som kommer bli viktigast i de framtida lastbilsmodellerna. Den viktigaste anledningen är att batteritekniken utvecklas snabbt med högre energitäthet och laddeffekt.
”Det innebär att dessa lösningar kommer bli mer kostnadseffektiva”, skriver Scania i ett pressmeddelande, och påpekar att batterieldrivna fordon kommer ”köra om” förbränningsmotorer som tankas med diesel eller biobränslen ”i de flesta fall”.
Scania har även investerat i bränslecellstekniken och det är en satsning som ska fortsätta.
”Men när vi tittar framåt ser vi en begränsad användning av vätgas i dessa fordon eftersom det behövs tre gånger så mycket förnybar el för att driva en vätgaslastbil jämfört med en batterieldriven. En stor del av energin går nämligen förlorad i produktion, distribution och konvertering tillbaka till el”, uppger Scania.
Företaget räknar även med att vätgasdrivna lastbilar blir dyrare att serva än en batterieldriven eftersom systemet är mer komplext, och det är en extremt viktig faktor för köparna.
Och det behövs inte större batterier än att det går att köra i 4,5 timmer i gången.
Bland annat kommer de kunna erbjuda kunderna längre räckvidd än idag.
– Med dagens batterier kan man köra omkring 250 kilometer. Man kan till exempel lasta något i Årsta och sedan köra runt en bit och sedan till Södertälje. Med nästa generation siktar vi på långdistanstransporter. Förare får köra 4,5 timmar och måste sedan ta en paus på 45 minuter innan de får köra i 4,5 timmar på nytt. Det är det vi siktar in oss på. En långtradare ska klara 4,5 timmar för att sedan laddas upp under pausen på 45 minuter. Runt 2023/2024 kan vi vara där och erbjuda ytterligare en bra produkt. Förhoppningsvis finns det då även en bra början på en laddinfrastruktur så att det går att köra från till exempel norra Italien över hela Tyskland till matbutiken här hemma, berättar Tony Persson.
När jag flög ifrån Washington DC till Köpenhamn för några år sedan så satt jag bredvid en som var chef för elektrifieringen och batteritekniken för Scania. Hade många timmar av intressanta samtal kring detta (jobbade då själv för fordonsindustrin), och förstod att de satsade enorma investeringar i forskning och utveckling av batteriteknik för framtida drivlinorna för deras lastbilar.
Roligt att se att dessa investeringar nu troligen leder till konkreta produktplaner i Scanias kommande roadmap.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)
Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.
Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)
Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.
Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Låter lysande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)
Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.
Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Är det verkligen så stor skillnad i storlek?
Volvo verkar ha dubbelt så många anställda, men då ingår anläggningsmaskiner och marin utrustning.
Sedan har Scania en huvudägare som kanske vill ha ett ord med i laget...
Jämför man året 2019 som väl är bättre än coronaåret 2020 så omsatte Volvo group knappt 432 miljarder och gjorde en vinst på 47,9 miljarder. Scania omsatte 152 miljarder och gjorde en vinst på 17,5 miljarder. Viss reservation för att jag tittade väldigt snabbt nu precis och kanske har plockat någon siffra fel.
Även Scania har ju en power solutions division som säljer lösningar för andra industri- och marina applikationer. Så den stora skillnaden blir väl Volvo CE? Men likväl är det rätt många fler miljarder in i gruppen att spendera på R&D och en större omsättning att bära en högre R&D kostnad på och ändå leverera en god marginal.
Visst, Scania är en del av Traton som i antal sålda fordon mätt nästan mäter sig med Volvo, men kolla på MAN:s marginaler så förstår ni varför Scania ses som guldkalven i Traton.
För min del känns det som att vätgasteknik är, eller i alla fall verkar vara, jättebra i slutändan (vattenavgaser allena, typ) MEN att det i princip oftast är en orgie i många tillverknings- och omvandlings-moment som är olika dyra och ofta med stora förluster för att komma dit i de flesta fall om man räknar på solen som ursprungsenergikälla och vill ha ut användbar el som drivmedel i ett fordon.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Scania: Så mycket lägre är koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil.
Livscykelanalysen från Scania är den första i sitt slag från en tung fordonsaktör. Resultatet visar att batterielektriska trumfar diesellastbilar när det gäller utsläpp. ”Det är otroligt snabb payback” enligt en forskare.
Kunder kommer vilja ställa om på en gång”
I LCA-dokumentet framgår det att en köpare av en batterielektrisk Scania kommer att ha kört hem ”koldioxidskulden” som batteritillverkningen innebär redan efter 33 000–68 000 km beroende på elmix. Men en mindre miljöpåverkan sett till livscykeln är dock inte den enda vinsten som batterielektriska lastbilar medför. Andreas Follér säger att vinsterna för kunderna är mer direkta.
– Drivmedelskostnaderna är drivande. En normalkund på Scania kan ha så mycket som 50 procent av kostnaderna kopplade till drivmedel i dag. Genom att gå över till en batterielektrisk lastbil så kapar du de kostnaderna rejält. Visst, du får en högre inköpskostnad, men du kör in den snabbt. Och det här är en del av bakgrunden till att det kommer att gå snabbt. När kunderna ser att det finns en positiv TCO (Total Cost of Ownership, reds. anm) i det här så kommer de vilja ställa om på en gång.
Scania: Batterier mer relevant än vätgas
Livscykelanalysen handlar om batterielektriska lastbilar och det är framförallt den vägen som Scania kommer att gå. För till skillnad mot Volvo och Daimler ser man inte vätgas och bränsleceller som framtiden i Södertälje.
– Vi tror absolut att det är en teknik som kan användas i vissa regioner och av vissa kunder – så vi har inte stängt dörren till vätgas. Men vi tror att vätgas kommer få väldigt svårt att konkurrera med batterier. Anledningen är enkel – energitappet är på ungefär 75 procent från produktion till användning. Medan den bara är på 25 procent för batterier.
Jag tycker han skriver mycket bra saker och som vi ofta sagt här på forumet, dels att dessa kunder
mer (och bättre) räknar på alla kostnader men också att ren eldrift är huvudalternativet och inte vätgas…
Deras inställning bådar gott inför framtiden
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
YES! Äntligen kan man se ljuset i tunneln. Om än några år in i framtiden men oj vad jag längtar tills man slipper höra det där förbannade brummandet från lastbilen.
/Scania förare.
Jag har länge sagt att när omställningen till eldrift väl når godstransportsektorn så kommer det att gå fort, snabbare än omställningen av personbilsparken eftersom det ekonomiska incitamentet är så starkt. Och han ger mig ju rätt.
Exakt, och tänk dig när förarna upptäcker vilket acc det blir i en eldriven lastbil för jag antar att det blir
ett jäkla drag i dom lastbilarna (typ som i Teslas eller iaf liknande) och fördelarna som det medför (förutom att det
säkert upplevs som jäkligt ballt).
Slippa ligga I 10km/h upp från Jönköping...
Kanske lämpligt med en laddstation vid Hedenstorps-avfarten?
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)
Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.
Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Är det verkligen så stor skillnad i storlek?
Volvo verkar ha dubbelt så många anställda, men då ingår anläggningsmaskiner och marin utrustning.
Sedan har Scania en huvudägare som kanske vill ha ett ord med i laget...
Sen på bollen men som Johbe sa så är det enorm skillnad. I kassan för koncernerna är det också otroligt skillnad, traton gör en nyemission för ett köp på 10 miljarder och Volvo delar ut 20 miljarder och kan köpa bolaget traton tänker köra 6 gånger om med det volvo bara har på banken.