Scania väljer batteri framför vätgas

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Fredrik j »

Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Zalman3 »

Åkare kan räkna. När en ellastbil är billigare per km, då slår ellastbilar igenom stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Det som slår en när man åker bil ner genom europa är ju mängden lastbilar och hur många som kommer från östeuropa och har några år på nacken. Ett förbud och krav på stora investeringar skulle slå ut många aktörer. Man får gå försiktigt tillväga.
På vilket sätt vore det dåligt att slå ut aktörer med undermåliga fordon?

/fth
För dig och mig är det inte dåligt alls.
ObscureEconomist
Inlägg: 370
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Scania väljer batteri framför vätgas

Inlägg av ObscureEconomist »

mikebike skrev:
johbe skrev:
(Obs, biased som Scanianställd och arbetandes med elektrifiering)

Jag tror att man ska ha med sig storleksskillnaden mellan exempelvis Scania och Volvo. Vi har nog inte samma muskler på Scania att köra lika många parallella projekt kring olika framtidstekniker, utan är mer pressade att göra aktiva val. Sedan måste man nog i sin tur välja hur man kommunicerar kring detta från ledningshåll och självklart kan man inte kommunicera något annat än att Scanias val är rätt. ;-) Detta är så klart mina högst personliga analyser och jag sitter inte på någon hög position med någon som helst insyn i strategiska tekniska beslut.

Kan bara intyga att det händer sjukt mycket spännande inom elektrifiering av tunga transporter och att det kommer många spännande produkter de kommande åren!
Är det verkligen så stor skillnad i storlek?
Volvo verkar ha dubbelt så många anställda, men då ingår anläggningsmaskiner och marin utrustning.
Sedan har Scania en huvudägare som kanske vill ha ett ord med i laget...
Sen på bollen men som Johbe sa så är det enorm skillnad. I kassan för koncernerna är det också otroligt skillnad, traton gör en nyemission för ett köp på 10 miljarder och Volvo delar ut 20 miljarder och kan köpa bolaget traton tänker köra 6 gånger om med det volvo bara har på banken.
BMW i4 M50 -22
Skriv svar