Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

VW ID.4

Inläggav Teslaägare Bruno » 11 feb 2021 15:48

Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
ID.4 sid 1.JPG
ID.4 sid 2.JPG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Referralkod: bruno10602

Re: VW ID.4

Inläggav Dodde » 11 feb 2021 16:09

Snyggt! Man börjar bli sugen på att testa den.
Dodde

Inläggav flipmac » 11 feb 2021 18:03

Jag också!
Pratade med återförsäljare förra veckan och de räknade med att få in demobilar för provkörning i mitten av mars.
flipmac

Inläggav Dodde » 11 feb 2021 19:24

flipmac skrev:Jag också!
Pratade med återförsäljare förra veckan och de räknade med att få in demobilar för provkörning i mitten av mars.

Så sent? Hade hoppats på att det skulle ske nu under feb. inte så långt extra men ändå.
Dodde

Inläggav pingflood » 12 feb 2021 07:47

Nu när de "vanliga" modellerna börjar trilla in, har folk lyckats få nån vettig rabatt på dem? 1st ser ju rätt bra ut nu när man skulle behöva utrusta en Life med en del extra för att få samma nivå, men den verkar inte vara beställningsbar längre.
pingflood

Inläggav Teslaägare Epicure » 12 feb 2021 09:00

Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
Regenerering har endast två lägen, som justeras på växelväljaren (drive/brake).

En vettig bil till vettigt pris helt enkelt. Kan lätt tänka mig att äga en sådan, om jag inte får välja Tesla.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Inläggav elbilist Revoltra » 12 feb 2021 09:09

Epicure skrev:Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
Regenerering har endast två lägen, som justeras på växelväljaren (drive/brake).

En vettig bil till vettigt pris helt enkelt. Kan lätt tänka mig att äga en sådan, om jag inte får välja Tesla.

Tack för intryck! Kul att höra!
Revoltra
elbilist

Inläggav elbilist mati » 12 feb 2021 09:30

Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.
Hur upplevde du ljudnivån i kupén? Hur kändes materialvalet? Är det samma Toyota-Yaris-från-1980-stil som i ID3 eller är det lite mer ombonat i kupén? Har bilen haft HUD?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 12 feb 2021 09:42

Är fortsatt skeptisk till infotainment tills att jag testat själv (alla video och genomgångar jag sett visar på ett i mitt tycke mycket ogenomtänkt, och lätt segt, användargränssnitt).

Själv är jag superpositiv att de gått över till bakhjulsdrift nu när de bytt till en ren helelektrisk plattform.

Detta verkar också ha hjälp ID4 i jämförelse hur klassledande framhjulsdrivna ICE-bilar som V90 fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=sP8oMfeWHMw

Bild
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Epicure » 12 feb 2021 09:46

mati skrev:

Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.
Hur upplevde du ljudnivån i kupén? Hur kändes materialvalet? Är det samma Toyota-Yaris-från-1980-stil som i ID3 eller är det lite mer ombonat i kupén? Har bilen haft HUD?

Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.
Ljudnivån är mycket lägre än min TM3 LR AWD. Nu körde vi odubbat och på vinterväglag. Inte i nivå med BMW men tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas störande.
Materialvalen kändes mer premium än genomsnitts-folkan skulle jag säga. Den känns mycket mer premium än en passat.
Den bil jag körde hade HUD, vet ej om detta är standard eller tillval, dock.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon