VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
taliz skrev:
Vi pratade om mjukvara.
Att bilen överlag inte passar just dig är något helt annat.
Jag kör ju själv en ID4 idag som sagt, men jag har också kört många tusen mil i Tesla så jag vet av erfarenhet att de är betydligt bättre på just mjukvara.
Kritik är alltid känsligt.

Vissa, även VAG-ägare (utan att avse någon speciell, utan rent allmänt) är väldigt känsliga för minsta kritik mot "sitt" varumärke (även gällande saker som andra ägare av samma varumärke själva ser som uppenbara svagheter och fel).

Ren psykologi; man är inte helt trygg och säker i sina egna val på sina egna meriter, och behöver extern bekräftelse att man valt rätt. Kommer det då fram någon minsta kritik mot sitt varumärke och produkt så blir det då ett hot mot den förstärkelsebilden man är i behov av.

Vissa (ser det dock inte i denna tråden) upplever ibland tom. en sådan kritik som en attack mot en som person (och börjar då i desperation att försöka attackera kritiker av en produkt/egenskap på ett personligt plan för att "försvara" sin produkt/varumärke).

Gäller alla varumärken och produkter, inte bara VAG-märken, men lika mycket Tesla, Nissan, Renault, Ferrari, Toyota, Mercedes, BMW, etc.

Gäller även lika mycket andra produktkategorier som telefoner, TV, datorer, spelkonsoler, etc.

Psykologin är den samma.
Jag håller med om allt detta, det jag inte förstår dock är varför vissa går in i trådar om t.ex. id4 som man inte äger, inte vill äga och inte har någon faktisk kunskap om och försöker berätta för dom som har en, vill äga den och är nöjda och berättar att den är dålig, omodern och att man har köpt fel bil?

Snacka om att behöva bekräfta sitt eget val av bil.

För min del så får man gärna älska Tesla och dess egenskaper och hata VW och dess egenskaper eller tvärtom, men säg det inte som att det är sanningen utan er egen åsikt, någon annan kanske tycker precis tvärtom.

Sen vad gäller mjukvara så har jag aldrig argumenterat mot att Tesla har bra sån, jag kan bara irritera mig på de som ska säga att det är katastrof med id4 och man har misslyckats totalt, för mig stämmer det inte alls, jag har kört den dagligen sen 1/4 och har inte stött på ett problem med den såhär långt, och förväntar mig även att man kommer förbättra den framöver.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

backe skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Vi pratade om mjukvara.
Att bilen överlag inte passar just dig är något helt annat.
Jag kör ju själv en ID4 idag som sagt, men jag har också kört många tusen mil i Tesla så jag vet av erfarenhet att de är betydligt bättre på just mjukvara.
Kritik är alltid känsligt.

Vissa, även VAG-ägare (utan att avse någon speciell, utan rent allmänt) är väldigt känsliga för minsta kritik mot "sitt" varumärke (även gällande saker som andra ägare av samma varumärke själva ser som uppenbara svagheter och fel).

Ren psykologi; man är inte helt trygg och säker i sina egna val på sina egna meriter, och behöver extern bekräftelse att man valt rätt. Kommer det då fram någon minsta kritik mot sitt varumärke och produkt så blir det då ett hot mot den förstärkelsebilden man är i behov av.

Vissa (ser det dock inte i denna tråden) upplever ibland tom. en sådan kritik som en attack mot en som person (och börjar då i desperation att försöka attackera kritiker av en produkt/egenskap på ett personligt plan för att "försvara" sin produkt/varumärke).

Gäller alla varumärken och produkter, inte bara VAG-märken, men lika mycket Tesla, Nissan, Renault, Ferrari, Toyota, Mercedes, BMW, etc.

Gäller även lika mycket andra produktkategorier som telefoner, TV, datorer, spelkonsoler, etc.

Psykologin är den samma.
Jag håller med om allt detta, det jag inte förstår dock är varför vissa går in i trådar om t.ex. id4 som man inte äger, inte vill äga och inte har någon faktisk kunskap om och försöker berätta för dom som har en, vill äga den och är nöjda och berättar att den är dålig, omodern och att man har köpt fel bil?

Snacka om att behöva bekräfta sitt eget val av bil.

För min del så får man gärna älska Tesla och dess egenskaper och hata VW och dess egenskaper eller tvärtom, men säg det inte som att det är sanningen utan er egen åsikt, någon annan kanske tycker precis tvärtom.

Sen vad gäller mjukvara så har jag aldrig argumenterat mot att Tesla har bra sån, jag kan bara irritera mig på de som ska säga att det är katastrof med id4 och man har misslyckats totalt, för mig stämmer det inte alls, jag har kört den dagligen sen 1/4 och har inte stött på ett problem med den såhär långt, och förväntar mig även att man kommer förbättra den framöver.
Tack för att du orkar hålla linjen för oss andra som inte har energin att lägga på hugget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Snacka om att behöva bekräfta sitt eget val av bil.
Tja, man skall nog gå till sig själv först (är alltid en bra start för alla).
backe skrev:
För min del så får man gärna älska Tesla och dess egenskaper och hata VW och dess egenskaper eller tvärtom, men säg det inte som att det är sanningen utan er egen åsikt, någon annan kanske tycker precis tvärtom.
Värst vad känslosamt det blev nu! :lol:

Hmm... var fick du detta ifrån?

Känns rätt i sig som ett rätt "färgat" uttalande, och verkligen inte något som jag identifierar mig själv med. Hatar massor av saker, både med Tesla och även elbilar i stort (precis som jag ser fördelar), så är en stor kritiker av de båda.

Tänker du på mig, så får du väldigt gärna komma med exempel på det. Jag lovar att (till skillnad från...) inte ta det personligt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Tack för att du orkar hålla linjen för oss andra som inte har energin att lägga på hugget.
Mycket känslor. Lite fakta. :)

Intressant när bilar blir ens egna hjärtesaker som man måste försvara i ur och skur. Vissa verkar se det om ett heligt krig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Kubi skrev:
Tack för att du orkar hålla linjen för oss andra som inte har energin att lägga på hugget.
Mycket känslor. Lite fakta. :)

Intressant när bilar blir ens egna hjärtesaker som man måste försvara i ur och skur. Vissa verkar se det om ett heligt krig.
Tycker det ofta liknar supporterkultur. Försvara sitt lag i vått och torrt. Att ett annat lag vann SM betyder inte att dom var bäst. ;)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Kubi skrev:
Tack för att du orkar hålla linjen för oss andra som inte har energin att lägga på hugget.
Mycket känslor. Lite fakta. :)

Intressant när bilar blir ens egna hjärtesaker som man måste försvara i ur och skur. Vissa verkar se det om ett heligt krig.
Lika mycket fakta som ni lägger menar du?
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.


Undrar om chefen, vad han nu heter, kommer att tvinga mjukvaru utvecklarna att titta på videon på måndag
För han var ju inte precis snäll
Volkswagen har tillverkat ID modeller sedan 4 november 2019 och de har fortfarande inte koll på mjukvaran.
Suck.
Våga inte kritisera VW eller VAG. Kan gå illa och röra upp känslor.

Det sagt, för att komma tillbaka lite ifrån religionskrig och mänsklig psykologi (även om det är fascinerande ämnen i sig), så tycker jag inte att det var ett speciellt märkligt eller upprörande video.

Ni som kör ID4, vad har Munro fel om i videon (om något)?

Konkret gärna, och ser inte själv Munro som speciellt duktig på elbilar (mer som nybörjare), så även om han är mekaniskt duktig, så är det mycket med IT han inte har koll på. Så han kan säkert ha massor av fel som han gör, och kan säkert förtjäna kritik för det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
1. Ja, jag tycker det är bra att Tesla inte får monopol. Varken för marknaden i stort, eller för de som köper Tesla.

2. Har aldrig någonsin undrat hur folk kan välja annat än Tesla. Var har du läst det?

Tvärt om;

Har full förståelse att Tesla inte passar alla.

De har urusel byggkvalitet, en massa panelgap och defekter. Defekter i lackning. Fukt i lysen. Icke fungerande regnsensor. Låter och bullrar mycket mer än andra bilar. Både mycket mekaniskt vägbuller och vindsus.

Dessutom, även om jag gillar den moderna öppna interiören, så har jag full förståelse om alla inte gör det. Även om Tesla hade haft god byggkvalitet (vilket de inte har), så hade jag ändå haft förståelse att Tesla inte passar alla.

Inget som helst konstigt med det.

Precis som vi inte har en enda ICE-bil, eller en enda ICE-tillverkare, så finns det ingen anledning att det vara skall finnas en enda tillverkare på BEV-sidan.

Vore dessutom enormt trist om alla tyckte exakt lika. Spelar ingen roll om det är bilar, hus, konst, båtar, mat, vin eller telefoner.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.


Undrar om chefen, vad han nu heter, kommer att tvinga mjukvaru utvecklarna att titta på videon på måndag
För han var ju inte precis snäll
Volkswagen har tillverkat ID modeller sedan 4 november 2019 och de har fortfarande inte koll på mjukvaran.
Suck.
Våga inte kritisera VW eller VAG. Kan gå illa och röra upp känslor.

Det sagt, för att komma tillbaka lite ifrån religionskrig och mänsklig psykologi (även om det är fascinerande ämnen i sig), så tycker jag inte att det var ett speciellt märkligt eller upprörande video.

Ni som kör ID4, vad har Munro fel om i videon (om något)?

Konkret gärna, och ser inte själv Munro som speciellt duktig på elbilar (mer som nybörjare), så även om han är mekaniskt duktig, så är det mycket med IT han inte har koll på. Så han kan säkert ha massor av fel som han gör, och kan säkert förtjäna kritik för det.

Jag pekar inte ut dig eller någon annan speciellt i det jag skrev, mer att man allmänt verkar ha gjort fel när man valt något annat än Tesla och går in i en tråd för ett annat bilmärke för att påpeka det.

Sen har jag sett ganska många filmer med Munro och kommit fram till att hans åsikt inte väger tungt för mig vid val av bil, sen får andra gärna känna att hans åsikter väger tungt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Jag pekar inte ut dig eller någon annan speciellt i det jag skrev, mer att man allmänt verkar ha gjort fel när man valt något annat än Tesla och går in i en tråd för ett annat bilmärke för att påpeka det.
Det är helt OK. :)

Sedan var det väl Taliz som inte gillade programavarn/infotainment, och som höll med munro. Och han både äger och kör ID4 (som jag förstått det). Så var ju ingen kritik "utifrån". Sedan kanske vissa inte ser Taliz som "rättrogen" (tänker inte på dig), men det är ju en annan sak.
backe skrev:
Sen har jag sett ganska många filmer med Munro och kommit fram till att hans åsikt inte väger tungt för mig vid val av bil, sen får andra gärna känna att hans åsikter väger tungt.
Rent mekaniskt så har Munro en massor av kunnande efter 30 år i sitt arbete som gör att jag gärna kikar på hans video. Men som dig så väger hans övriga åsikter väldigt lätt även för mig. Han verkar inte ha mycket koll på varken elbilar eller IT (nästan löjligt lite kunskaper där).

Men som en annan ägare av ID, förutom Taliz, vad har/hade Munro fel om i denna videon enligt dig? Kan absolut se att det kan vara så, men intresserad om vad isf?

Intressant för mig som aldrig kört en ID, och aldrig heller provat mjukvaran (inte haft tid med det än, även om det står på listan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Kubi skrev:
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
1. Ja, jag tycker det är bra att Tesla inte får monopol. Varken för marknaden i stort, eller för de som köper Tesla.

2. Har aldrig någonsin undrat hur folk kan välja annat än Tesla. Var har du läst det?

Tvärt om;

Har full förståelse att Tesla inte passar alla.

De har urusel byggkvalitet, en massa panelgap och defekter. Defekter i lackning. Fukt i lysen. Icke fungerande regnsensor. Låter och bullrar mycket mer än andra bilar. Både mycket mekaniskt vägbuller och vindsus.

Dessutom, även om jag gillar den moderna öppna interiören, så har jag full förståelse om alla inte gör det. Även om Tesla hade haft god byggkvalitet (vilket de inte har), så hade jag ändå haft förståelse att Tesla inte passar alla.

Inget som helst konstigt med det.

Precis som vi inte har en enda ICE-bil, eller en enda ICE-tillverkare, så finns det ingen anledning att det vara skall finnas en enda tillverkare på BEV-sidan.

Vore dessutom enormt trist om alla tyckte exakt lika. Spelar ingen roll om det är bilar, hus, konst, båtar, mat, vin eller telefoner.
1, Bra!
2, Var väl inte riktat mot dig men resten här.

Hade folk blivit gladare om vi köpt en XC60?
Tesla erbjuder inte ens detta segmentet?
Om man läser här så verkar inte Teslaförarna göra något annat än att leka och bläddra i infotainment? Eftersom VW är så dåligt att man inte kommer nånstans.
Kan faktiskt räkna på händerna antalet gånger jag bläddrat i infotainment på min Toyota under 4 år. Kommer nog ändras med ID.4, men ja. Säkert inte så mycket då vi bara kör längre sträckor max 2-3 om året, då vi kör till Sverige för att besöka familj.

Angående Munro... jadu.. han har tydligen inte sett en annan elbil än Model 3 och Y?
Björn tar hela 51min och går igenom infotainment grundläggande. Munro borde ta en titt och lära sig.
Munro försöker "söka" efter en laddare men kommer in på att LÄGGA TILL en laddare och ser inte hemknappen.
Munro borde hålla sig till byggnation och sparande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
1. Ja, jag tycker det är bra att Tesla inte får monopol. Varken för marknaden i stort, eller för de som köper Tesla.

2. Har aldrig någonsin undrat hur folk kan välja annat än Tesla. Var har du läst det?

Tvärt om;

Har full förståelse att Tesla inte passar alla.

De har urusel byggkvalitet, en massa panelgap och defekter. Defekter i lackning. Fukt i lysen. Icke fungerande regnsensor. Låter och bullrar mycket mer än andra bilar. Både mycket mekaniskt vägbuller och vindsus.

Dessutom, även om jag gillar den moderna öppna interiören, så har jag full förståelse om alla inte gör det. Även om Tesla hade haft god byggkvalitet (vilket de inte har), så hade jag ändå haft förståelse att Tesla inte passar alla.

Inget som helst konstigt med det.

Precis som vi inte har en enda ICE-bil, eller en enda ICE-tillverkare, så finns det ingen anledning att det vara skall finnas en enda tillverkare på BEV-sidan.

Vore dessutom enormt trist om alla tyckte exakt lika. Spelar ingen roll om det är bilar, hus, konst, båtar, mat, vin eller telefoner.
1, Bra!
2, Var väl inte riktat mot dig men resten här.

Hade folk blivit gladare om vi köpt en XC60?
Tesla erbjuder inte ens detta segmentet?
Om man läser här så verkar inte Teslaförarna göra något annat än att leka och bläddra i infotainment? Eftersom VW är så dåligt att man inte kommer nånstans.
Kan faktiskt räkna på händerna antalet gånger jag bläddrat i infotainment på min Toyota under 4 år. Kommer nog ändras med ID.4, men ja. Säkert inte så mycket då vi bara kör längre sträckor max 2-3 om året, då vi kör till Sverige för att besöka familj.

Angående Munro... jadu.. han har tydligen inte sett en annan elbil än Model 3 och Y?
Björn tar hela 51min och går igenom infotainment grundläggande. Munro borde ta en titt och lära sig.
Munro försöker "söka" efter en laddare men kommer in på att LÄGGA TILL en laddare och ser inte hemknappen.
Munro borde hålla sig till byggnation och sparande.
Ja det här med infotainment är egentligen inte så viktigt. Efter några dagar har man lärt sig hitta även med ett sämre gränssnitt. Är bara ett problem för journalister som bara kör en bil en kort stund. Eller vid provkörning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
1. Ja, jag tycker det är bra att Tesla inte får monopol. Varken för marknaden i stort, eller för de som köper Tesla.

2. Har aldrig någonsin undrat hur folk kan välja annat än Tesla. Var har du läst det?

Tvärt om;

Har full förståelse att Tesla inte passar alla.

De har urusel byggkvalitet, en massa panelgap och defekter. Defekter i lackning. Fukt i lysen. Icke fungerande regnsensor. Låter och bullrar mycket mer än andra bilar. Både mycket mekaniskt vägbuller och vindsus.

Dessutom, även om jag gillar den moderna öppna interiören, så har jag full förståelse om alla inte gör det. Även om Tesla hade haft god byggkvalitet (vilket de inte har), så hade jag ändå haft förståelse att Tesla inte passar alla.

Inget som helst konstigt med det.

Precis som vi inte har en enda ICE-bil, eller en enda ICE-tillverkare, så finns det ingen anledning att det vara skall finnas en enda tillverkare på BEV-sidan.

Vore dessutom enormt trist om alla tyckte exakt lika. Spelar ingen roll om det är bilar, hus, konst, båtar, mat, vin eller telefoner.
1, Bra!
2, Var väl inte riktat mot dig men resten här.

Hade folk blivit gladare om vi köpt en XC60?
Tesla erbjuder inte ens detta segmentet?
Om man läser här så verkar inte Teslaförarna göra något annat än att leka och bläddra i infotainment? Eftersom VW är så dåligt att man inte kommer nånstans.
Kan faktiskt räkna på händerna antalet gånger jag bläddrat i infotainment på min Toyota under 4 år. Kommer nog ändras med ID.4, men ja. Säkert inte så mycket då vi bara kör längre sträckor max 2-3 om året, då vi kör till Sverige för att besöka familj.

Angående Munro... jadu.. han har tydligen inte sett en annan elbil än Model 3 och Y?
Björn tar hela 51min och går igenom infotainment grundläggande. Munro borde ta en titt och lära sig.
Munro försöker "söka" efter en laddare men kommer in på att LÄGGA TILL en laddare och ser inte hemknappen.
Munro borde hålla sig till byggnation och sparande.
Ja det här med infotainment är egentligen inte så viktigt. Efter några dagar har man lärt sig hitta även med ett sämre gränssnitt. Är bara ett problem för journalister som bara kör en bil en kort stund. Eller vid provkörning.
Eller om man är väldigt intresserad. Man förväntas ju vara det känns det ju som ibland.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
Ena gången skrivs det att det är bra att folk väljer annat än tesla. Andra skrivs det hur fan kan folk välja annat än tesla.
1. Ja, jag tycker det är bra att Tesla inte får monopol. Varken för marknaden i stort, eller för de som köper Tesla.

2. Har aldrig någonsin undrat hur folk kan välja annat än Tesla. Var har du läst det?

Tvärt om;

Har full förståelse att Tesla inte passar alla.

De har urusel byggkvalitet, en massa panelgap och defekter. Defekter i lackning. Fukt i lysen. Icke fungerande regnsensor. Låter och bullrar mycket mer än andra bilar. Både mycket mekaniskt vägbuller och vindsus.

Dessutom, även om jag gillar den moderna öppna interiören, så har jag full förståelse om alla inte gör det. Även om Tesla hade haft god byggkvalitet (vilket de inte har), så hade jag ändå haft förståelse att Tesla inte passar alla.

Inget som helst konstigt med det.

Precis som vi inte har en enda ICE-bil, eller en enda ICE-tillverkare, så finns det ingen anledning att det vara skall finnas en enda tillverkare på BEV-sidan.

Vore dessutom enormt trist om alla tyckte exakt lika. Spelar ingen roll om det är bilar, hus, konst, båtar, mat, vin eller telefoner.
1, Bra!
2, Var väl inte riktat mot dig men resten här.

Hade folk blivit gladare om vi köpt en XC60?
Tesla erbjuder inte ens detta segmentet?
Om man läser här så verkar inte Teslaförarna göra något annat än att leka och bläddra i infotainment? Eftersom VW är så dåligt att man inte kommer nånstans.
Kan faktiskt räkna på händerna antalet gånger jag bläddrat i infotainment på min Toyota under 4 år. Kommer nog ändras med ID.4, men ja. Säkert inte så mycket då vi bara kör längre sträckor max 2-3 om året, då vi kör till Sverige för att besöka familj.

Angående Munro... jadu.. han har tydligen inte sett en annan elbil än Model 3 och Y?
Björn tar hela 51min och går igenom infotainment grundläggande. Munro borde ta en titt och lära sig.
Munro försöker "söka" efter en laddare men kommer in på att LÄGGA TILL en laddare och ser inte hemknappen.
Munro borde hålla sig till byggnation och sparande.
Ja det här med infotainment är egentligen inte så viktigt. Efter några dagar har man lärt sig hitta även med ett sämre gränssnitt. Är bara ett problem för journalister som bara kör en bil en kort stund. Eller vid provkörning.
Eller om man är väldigt intresserad. Man förväntas ju vara det känns det ju som ibland.
Framförallt får det inte vara fysiska knappar. Och absolut ingen grill. Det är de två viktigaste elbilsbudorden.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Kubi skrev:

1, Bra!
2, Var väl inte riktat mot dig men resten här.

Hade folk blivit gladare om vi köpt en XC60?
Tesla erbjuder inte ens detta segmentet?
Om man läser här så verkar inte Teslaförarna göra något annat än att leka och bläddra i infotainment? Eftersom VW är så dåligt att man inte kommer nånstans.
Kan faktiskt räkna på händerna antalet gånger jag bläddrat i infotainment på min Toyota under 4 år. Kommer nog ändras med ID.4, men ja. Säkert inte så mycket då vi bara kör längre sträckor max 2-3 om året, då vi kör till Sverige för att besöka familj.

Angående Munro... jadu.. han har tydligen inte sett en annan elbil än Model 3 och Y?
Björn tar hela 51min och går igenom infotainment grundläggande. Munro borde ta en titt och lära sig.
Munro försöker "söka" efter en laddare men kommer in på att LÄGGA TILL en laddare och ser inte hemknappen.
Munro borde hålla sig till byggnation och sparande.
Ja det här med infotainment är egentligen inte så viktigt. Efter några dagar har man lärt sig hitta även med ett sämre gränssnitt. Är bara ett problem för journalister som bara kör en bil en kort stund. Eller vid provkörning.
Eller om man är väldigt intresserad. Man förväntas ju vara det känns det ju som ibland.
Framförallt får det inte vara fysiska knappar. Och absolut ingen grill. Det är de två viktigaste elbilsbudorden.
Och blir man tvungen att själv engagera sig i bilkörningen är det nästan ett intrång på den personliga integriteten. Att behöva byta fil själv liksom.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Testade syrrans Seat app.
Den tog 29,8s att starta.

Tesla appen tog 5,5s att starta.

Hur är det möjligt att Seat appen är så seg?

Testade att starta appen We connect ID nu, tog 0,3 sekunder, hur är det möjligt att Teslas app är så seg?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Jag pekar inte ut dig eller någon annan speciellt i det jag skrev, mer att man allmänt verkar ha gjort fel när man valt något annat än Tesla och går in i en tråd för ett annat bilmärke för att påpeka det.
Det är helt OK. :)

Sedan var det väl Taliz som inte gillade programavarn/infotainment, och som höll med munro. Och han både äger och kör ID4 (som jag förstått det). Så var ju ingen kritik "utifrån". Sedan kanske vissa inte ser Taliz som "rättrogen" (tänker inte på dig), men det är ju en annan sak.
backe skrev:
Sen har jag sett ganska många filmer med Munro och kommit fram till att hans åsikt inte väger tungt för mig vid val av bil, sen får andra gärna känna att hans åsikter väger tungt.
Rent mekaniskt så har Munro en massor av kunnande efter 30 år i sitt arbete som gör att jag gärna kikar på hans video. Men som dig så väger hans övriga åsikter väldigt lätt även för mig. Han verkar inte ha mycket koll på varken elbilar eller IT (nästan löjligt lite kunskaper där).

Men som en annan ägare av ID, förutom Taliz, vad har/hade Munro fel om i denna videon enligt dig? Kan absolut se att det kan vara så, men intresserad om vad isf?

Intressant för mig som aldrig kört en ID, och aldrig heller provat mjukvaran (inte haft tid med det än, även om det står på listan).
Sedan var det väl Taliz som inte gillade programavarn/infotainment, och som höll med munro. Och han både äger och kör ID4 (som jag förstått det). Så var ju ingen kritik "utifrån". Sedan kanske vissa inte ser Taliz som "rättrogen" (tänker inte på dig), men det är ju en annan sak.
Njae, det var någon annan(teslaägare) som suckade och tyckte att det var hemskt att inte VW har koll på sin mjukvara, så jag undrade vad dom inte har koll på då vi är väldigt nöjd med vår bil inklusive mjukvara.

Då sa Taliz (som du nämner)att man måste köra den för att förstå vilket jag skrev att jag gjort innan jag beställde en id4, mjukvaran var bra men fördelarna var inte större än nackdelarna för oss vad gäller bilen som helhet.

Vad gäller Taliz så tycker jag att han är roligare att läsa och skriva med nu(kan ha att göra att min ton är trevligare också?), påläst och kunnig men i mina ögon så säger han inte saker i faktiska termer längre vilket är grunden i roliga diskussioner och meningsutbyte.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Jobbigt! Har sett ett flertal ID4 1st flänga runt här i Borås senaste tiden så verkar som om leveranserna rullar på. Undrar varför din blivit så sen.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: VW ID.4

Inlägg av Dasko »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Även min 1st Max har oklart leveransdatum, beställd 2/12. Har läst på ett tyskt forum att det ska vara det svarta taket som det är brist på, låter märkligt men vem vet.

Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dasko skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Även min 1st Max har oklart leveransdatum, beställd 2/12. Har läst på ett tyskt forum att det ska vara det svarta taket som det är brist på, låter märkligt men vem vet.

Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Nej, ingen speciell klausul. Ringde upp försäljaren i fredags för stt stämma av läget. Jag uttryckte min oro för att den skulle komma efter den 1/7 och att jag funderade på att avbryta beställningen pga förseningen. Han svarade att det gick bra att avbeställa med tanke på omständigheterna.

Jag misstänker att de kommer kunna sälja den ganska enkelt till någon annan kund. Om man specar en likadan nu så hamnar man typ 50000kr högre än vad 1st Max hade som listpris. Jag fick dessutom 4% rabatt på listpriset när jag beställde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Väntar du på 4WD?
28 april får du svar.


With the new ID.4 GTX, Volkswagen is showing the first sporty top-of-the-range electric model on April 28th: In Europe, the respective performance models of the ID. Family will wear the logo GTX in the future. Similar to GTI and GTE, it stands for its own product brand - it charges the world of electric mobility from Volkswagen with new, intelligent sportiness.
DB2021AU00292_x750.jpg
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... amily-7016

Edit:
Tillägget för 4WD i Tyskland är 4.000 euro, klart prisvärt.
Nu fattas bara 170 kW laddningen och V2L.

AWD / fyrhjulsdrift
ID.4X 195 kW (265 hk)
ID.4GTX 225 kW (306 hk)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar