VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Re: VW ID.4
Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
MG är nog mer för de speciellt intresserade, jag hade nog inte köpt den om jag funderade på en ID.4.Zalman3 skrev:Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Jag tror inte man skall förvänta sig så fantastiskt andrahandsvärde. Detta är ju bruksbilar från ett märke som inte är särskilt hett.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Om du skall sälja den inom något år bör du nog sikta på basutrustad(well, dragkrok krävs kanske...) om du vill tappa minsta möjliga. Se också till att få rabatt på åtminstone 4%, gärna 6 eller mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Re: VW ID.4
Är det bestämt? Hur räknar du fram det? Nu är förmånsvärde 3473 kr/mån på en ID 4 pro first enl skatteverkets hemsida, nybilspris 515’, förmånsgrundande pris 293’. Efter 1 juli ska förmånspriset vara halva nybilspriset om jag förtstått rätt, men max 350 ’. Då borde förmånsvärdet bli mindre, 257’. Vad är felet?MWall skrev:Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Har de fått igenom förslaget i riksdagen?
Re: VW ID.4
Swede1 skrev:Är det bestämt? Hur räknar du fram det? Nu är förmånsvärde 3473 kr/mån på en ID 4 pro first enl skatteverkets hemsida, nybilspris 515’, förmånsgrundande pris 293’. Efter 1 juli ska förmånspriset vara halva nybilspriset om jag förtstått rätt, men max 350 ’. Då borde förmånsvärdet bli mindre, 257’. Vad är felet?MWall skrev:Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Har de fått igenom förslaget i riksdagen?
Verkar så. V, MP, S, C och L röstade för. Eller har sagt att de ska rösta för. KD, SD och M är emot.
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... r-BB1fQNku
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... mansskatt/
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Volkswagen ID.4 Pro 1st 3473 kr -> 4690 kr
Re: VW ID.4
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Re: VW ID.4
Klart det är. Det är ju senaste halvårets beställningar som börjar att skeppas hit och tas i trafik nu.Bruno skrev:Roligt...
Sen kan det vara (klart det är) ett uppdämt behov/orderingång men ändå.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-pa ... l/73732056
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Man är uppe i rätt autobahnfart då.MWall skrev:Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Ja, men där jag är på besök är ute på landet, en bra bit utanför Trelleborg. Jag känner till ChargefinderKubi skrev:Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Är du pilot?Swede1 skrev:Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Vad är det som är fel på Jas planet?
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: VW ID.4
Det går att ladda i vanligt elluttag men om du vill att det ska vara säkert så är det bra att:lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
* Aldrig använda förlängningssladd/timer
* Aldrig dra ur väggkontakten när bilen laddar
* Be ett proffs titta på elinstallationen och rekommendera hur stor laddström du vågar dra över lång tid
Hur lång tid det tar att ladda beror på vilken laddström som är lämplig.
Re: VW ID.4
Du kör inte förbi Malmö då? Finns ju en del där.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Jodå, jag bor i Stockholm så jag kör förbi Malmö men hade önskat att börja hemresan till Stockholm med runt 80% för att slippa stanna direkt och ladda i en halvtimme. Jag kör typiskt hem på morgonen och stannar först efter några timmar och äter och skulle vilja ladda först då.taliz skrev:Du kör inte förbi Malmö då? Finns ju en del där.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Bra råd ovan, jag kollar så inte kontakten blir varm/ljummen, det går normalt att ladda med 6 ampere (1300 watt) om elinstallationen är någorlunda fräsch. Hur lågt kan du ställa ampere i ID4? Från app? Från bilen? Eller endast på laddklumpen?Hmpftfhdns skrev:Det går att ladda i vanligt elluttag men om du vill att det ska vara säkert så är det bra att:lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
* Aldrig använda förlängningssladd/timer
* Aldrig dra ur väggkontakten när bilen laddar
* Be ett proffs titta på elinstallationen och rekommendera hur stor laddström du vågar dra över lång tid
Hur lång tid det tar att ladda beror på vilken laddström som är lämplig.
Jag använder förlängningssladd, inte haft problem, men då på 6 ampere, eller 9 ampere max en timme ca. Har du riktiga motorvärmaruttag med jordfelsbrytare så borde det vara lugnt med 6 ampere.
Nu till förmånsvärdet, kan nån verifiera teslakalkylens nya värde för ID4 på 4690 kr/mån? (Dagens är 3473 kr/mån) Dvs om jag får bilen i trafik senast 30 juni så sparar jag 1217 kr/mån (före skatt).
Var kom datumet 2 juni ifrån att de ska klubba propositionen?
Sen öppnar riksdagsmännen och remissinstanserna redan nu för att ändra reglerna igen om det slår hårt på miljöbilar, men själva syftet med ändringen är att minska nybilförsäljningen, 1-2 % tror de att påverkan blir. Så förmånsvärdena kan ändras snabbt igen, totalt oförutsägbart.
Re: VW ID.4
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.nek0 skrev:Är du pilot?Swede1 skrev:Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Vad är det som är fel på Jas planet?
Köp 4wd säger jag bara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvornaZalman3 skrev:Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.nek0 skrev:Är du pilot?Swede1 skrev:Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Vad är det som är fel på Jas planet?
Köp 4wd säger jag bara.
Re: VW ID.4
Tänker att datorerna kör bilen och inte jag, som på jas, bmw i3 bromsar starkt bak först (regen) alltid, inte kul i snömodd i kurva och möta en timmerlastbil i 90 km/h. Helt utan kontroll, testa att dra i handbromsen i en kurva med is och snömodd så blir det spännande.nek0 skrev:Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvornaZalman3 skrev:Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.nek0 skrev:Är du pilot?Swede1 skrev:Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Vad är det som är fel på Jas planet?
Köp 4wd säger jag bara.
Bmw i3 har suveränt antispinn, mkt bra framkomlighet i snö/is, tung bak och smala däck.
Att den sladdar när man gasar har jag inget problem med, men när du bromsar vill du inte hamna på snedden normalt...
Vw ID4 har D mode som kanske inte bromsar bakhjulen så mycket? Provköraren i nån tidning gillade inte bakbromsen när det var halt. Maths Nilsson jämför faktiskt med JAS plan! Se nedan:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Kan nån verifira teslakalkylens förmånsvärdehöjning från 3470 till 4690 den 1 juli?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Köp 4wd säger jag bara.När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.
Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Man kan ju även köpa bättre vinterdäck så klarar man sig som är anpassade till klimatet du rör dig i.Zalman3 skrev:Köp 4wd säger jag bara.När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.
Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Förnuft & Känsla så sa dom att pressbilarna hade dessa däcken.
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car ... ion-winter
Senast redigerad av Kubi, redigerad totalt 1 gånger.