VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.taliz skrev:Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Samma här! Blev dom svarta plåt fälgarna till min. Som kommer att användas till vinterdäcken senare.lloydfabege skrev:Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.taliz skrev:Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Behöver hitta ett par aero 19" som är fina.
Nu har jag även fått registreringsnummer! Står även att bilen anlänt till Finland.
Beställning: 15.03.2021
Bygg: 06.05.2021
Leverans?/anlänt till land: 12.05.2021
Gått väldigt fort!
Säljaren sa att jag kan förvänta mig leverans eventuellt nästa vecka men troligtvis vecka 21.
Re: VW ID.4
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.martinot skrev:Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Var bara ett lite dåligt försök till humor och ordvits. Sorry.Zalman3 skrev:Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.martinot skrev:Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Mina gissningar på de två påståenden som står:Kubi skrev:
✓ Storsäljaren sågas: ”Den är dyr och drar mycket el” = XC40 P8
✓ Varnar för modellen: ”Den här bilen är inte rolig på ett enda sätt” = Kia eNiro
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Re: VW ID.4
Robert Collins kommentar:
– Är nog bästa elbilen på marknaden just nu, både vad gäller pris och energieffektivetet. Den är dessutom relativt rymlig, är praktisk och lättanvänd. är kanske inte är så skojig att titta på som en del andra bilar i segmentet, men desto mer roligare att köra med en acceleration som en sportbil.
Betyg: ++++
Några gissningar..?
– Är nog bästa elbilen på marknaden just nu, både vad gäller pris och energieffektivetet. Den är dessutom relativt rymlig, är praktisk och lättanvänd. är kanske inte är så skojig att titta på som en del andra bilar i segmentet, men desto mer roligare att köra med en acceleration som en sportbil.
Betyg: ++++
Några gissningar..?
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Haha, klimatneutral, frågan är när en DIESEL-bil blir klimatneutral, käre Collin.icreate skrev:Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
VW ID.4
Pris från: 515 000 kr. (Dra bort 60 000 i statlig miljöbonus.)
Förmånsvärde vid 50 % marginalskatt: 1 737 kr.
Årlig skatt: 360 kr/år.
Motor: Elmotor bak, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto.
Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder.
Räckvidd: 496 km (enl WLTP). Kanske 40 mil i verkligheten.
Längd/bredd/höjd: 458/185/161 cm.
Tjänstevikt: 2 177 kg.
Markfrigång: 16 cm.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Robert Collins kommentar:
– Det är en riktigt bra bil. Men inte på vintern med den bakhjulsdrift som erbjudits hittills. Nu kommer fyrhjulsdriften vilket är välkommet. Men ta en sådan sak som de infällda dörrhandtagen. När jag provkörde hade det regnat och under natten frös de fast. Det är inte en optimal bil för det nordiska klimatet.
Betyg: +++
Pris från: 515 000 kr. (Dra bort 60 000 i statlig miljöbonus.)
Förmånsvärde vid 50 % marginalskatt: 1 737 kr.
Årlig skatt: 360 kr/år.
Motor: Elmotor bak, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto.
Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder.
Räckvidd: 496 km (enl WLTP). Kanske 40 mil i verkligheten.
Längd/bredd/höjd: 458/185/161 cm.
Tjänstevikt: 2 177 kg.
Markfrigång: 16 cm.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Robert Collins kommentar:
– Det är en riktigt bra bil. Men inte på vintern med den bakhjulsdrift som erbjudits hittills. Nu kommer fyrhjulsdriften vilket är välkommet. Men ta en sådan sak som de infällda dörrhandtagen. När jag provkörde hade det regnat och under natten frös de fast. Det är inte en optimal bil för det nordiska klimatet.
Betyg: +++
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: VW ID.4
icreate skrev:
Robert Collin testar Lynk o Co
Hen har alltid varit inkompetent
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: VW ID.4
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?icreate skrev:Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.lloydfabege skrev:ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Aha! Jag trodde Tesla hade tagit bort den möjligheten. Zoe kände jag till. Det var synd med 11 kw på ID4an, 22 kw laddare laddar ju ändå 55-60% på 2 timmar. 50 kw laddare antar jag alltid är DC så där kommer ID4an alltid upp i 50 kw?Zalman3 skrev:Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.lloydfabege skrev:ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Beroende på modell och tillverkningsår så laddar Tesla med 11, 16,5 och 22kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.ReNewAble skrev:Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?icreate skrev:Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID.4
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.ObscureEconomist skrev:Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.ReNewAble skrev:Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?icreate skrev:Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger
Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?martinot skrev:Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.ObscureEconomist skrev:Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.ReNewAble skrev:Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?icreate skrev:Saxat från artikeln:
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger
Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)