VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Jag har haft problem med webbsidan Inonity.eu, men lyckades nu se karta med existerande och kommande stationer genom att byta från Chrome till Edge.

Här har jag lyckats att ta skärmavtryck från kartor från både SuC och Ionity över norra Sverige, inklusive nuvarande och planerade nya stationer:

Bild


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Skärmavbild 2021-05-15 kl. 13.23.15.png
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Ta gärna ionity snack i ionity tråden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Ta gärna ionity snack i ionity tråden.
Absolut. Kan flytta det dit.

Var bara att det var en del snack, som andra startat innan i en massa sidor av inlägg (utan kommentarer om OT) om hur det är med diesel och elbil i Norrland. Jag kan förstå att det inte alltid passar, med tanke på hur laddare ser ut idag, för alla med elbil i Norrland. Gillar elbilar, men det är inte alltid lösningen för alla idag (trots att jag förstår entusiasmen här i forumet).

Sedan med tanke på att Ionity är VWs främsta laddnät, som de själva är delägare och driver (troligen tom. den starkaste kraften där), så tycker jag inte det är OT för en VW elbils-tråd. Elbilar handlar idag lika mycket om laddmöjligheter, som hur stora batteribanker man har. Det hänger tätt samman.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Står säkert någonstans i denna tråd men vad är det för stora skillnader mellan en ID.4 1st Max och en vanlig ID.4 Max?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Dodde skrev:
Står säkert någonstans i denna tråd men vad är det för stora skillnader mellan en ID.4 1st Max och en vanlig ID.4 Max?

På rak arm så kan jag komma på säten, fälgar, dragkrok, färg(ingick i 1st Max) och silverdetaljer i exteriör lack(ingick på 1st), det leder fram till att den stora skillnaden blir priset :)
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: VW ID.4

Inlägg av Hmpftfhdns »

backe skrev:
När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?
762B06EF-C7E1-45FC-94C7-0B1E278D6A75.jpeg
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Hmpftfhdns skrev:
backe skrev:
När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?

Tack, ska testa och hoppas det fungerar bättre nästa gång :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.
Jaha, mina Model S samlade väldigt lite.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Är det någon som vet hur man tar bort ”Sparade laddtällen”? Jag har hemmet sparat så att bilen bara laddar 80% men 100% när jag är ute och åker.
Den var borttagen i morse.

Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Gå in under menyn "Fordon/laddplatser" så bör du kunna se och/eller ta bort den där skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hoppsan_84 skrev:
Är det någon som vet hur man tar bort ”Sparade laddtällen”? Jag har hemmet sparat så att bilen bara laddar 80% men 100% när jag är ute och åker.
Den var borttagen i morse.

Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.

Svarar mig själv:

Under "Sparade laddtällen" finns det en penna högst uppe i höger hörn. Trycker man på den kan man byta namn eller ta bort.
Inget jag eller frugan borde kommit åt av misstag.
Katigoriserar det som en bugg så länge.
Tobin
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2021 15:28

Re: VW ID.4

Inlägg av Tobin »

Det verkar som att de har minskat antalet grundmodeller till 3 nu i konfiguratorn.

Är lite sugen på en GTX, men det stör mig något enormt att behöva köpa stora paket med utrustning. För backkamera behöver man betala 14000 för assistanspaket. Såvitt jag kan se går det inte att få elektrisk baklucka utan att betala ytterligare drygt 13000 för assistanspaket plus och "easy open", såvida jag inte misstolkar "manuell baklucka" i standardutrustningen.

Och för elstyrt förarsäte med minne krävs ett paket på nästan 30000.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

De har egentligen i och med "nytt modellår" gjort om hela strukturen, där GTX var den första och de andra nu följer. D v s man kan nu välja mer fritt bland tillvalen/paketen istället för för-specificerade modeller med separat namn.

Klart bättre som det blivit nu tycker jag personligen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Tobin
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2021 15:28

Re: VW ID.4

Inlägg av Tobin »

Ja, mer fritt än innan, men mindre fritt än man blivit bortskämd med från tidigare bilar, då tillval skedde på individuell basis. Klart jag förstår att det är fördelaktigt produktionsmässigt att paketera, och fördelaktigt för tillvalsförsäljningen att paketera populära tillval med mindre populära, men det är störigt för mig som konsument. Inte sugen på att betala nästan 30000 för backkamera och elbaklucka.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av thnis »

Leo skrev:
De har egentligen i och med "nytt modellår" gjort om hela strukturen, där GTX var den första och de andra nu följer. D v s man kan nu välja mer fritt bland tillvalen/paketen istället för för-specificerade modeller med separat namn.

Klart bättre som det blivit nu tycker jag personligen.
Håller med till 100 procent. Du kan nu även få en ID3 med stora batteriet för ca 480´papp utan tillval.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: VW ID.4

Inlägg av frely »

Väntar på en ID.4 1st Max som beställdes 11 januari. Inget chassinummer ännu vad jag kan se. När beställde ni som fått 1st Max?

Har precis fått låna en ID.4 Pro Performance och första intrycket är rätt bra (som en familjebil bör väl sägas, mycket annat duger den ju inte till). Tycker man sitter bekvämt. Lättkörd och ganska lättanvänd (även om ux förhoppningsvis kommer att förbättras med tiden). Lite besviken på ljudsystemet, vet inte om det är högtalare eller förstärkare eller både och som är problemet. Skulle rekommendera alla som bryr sig om det att vänta och se om man kan välja ljudsystem framöver (om man inte ska fundera på en extern uppgradering, kanske någon har tips där?). Ljudnivån i kupén är okej även om jag hade hoppats på ännu tystare, kanske kan akustikglasen i Max göra skillnad där?

Är även lite sugen på att installera en dash cam efter leveransen. Är det någon som har tips på firma i Stockholmstrakten som kan göra det?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

frely skrev:
Väntar på en ID.4 1st Max som beställdes 11 januari. Inget chassinummer ännu vad jag kan se. När beställde ni som fått 1st Max?

Har precis fått låna en ID.4 Pro Performance och första intrycket är rätt bra (som en familjebil bör väl sägas, mycket annat duger den ju inte till). Tycker man sitter bekvämt. Lättkörd och ganska lättanvänd (även om ux förhoppningsvis kommer att förbättras med tiden). Lite besviken på ljudsystemet, vet inte om det är högtalare eller förstärkare eller både och som är problemet. Skulle rekommendera alla som bryr sig om det att vänta och se om man kan välja ljudsystem framöver (om man inte ska fundera på en extern uppgradering, kanske någon har tips där?). Ljudnivån i kupén är okej även om jag hade hoppats på ännu tystare, kanske kan akustikglasen i Max göra skillnad där?

Är även lite sugen på att installera en dash cam efter leveransen. Är det någon som har tips på firma i Stockholmstrakten som kan göra det?
Jag beställde min ID4 1st Max i december och den levererades för några veckor sen.

Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”. Personligen tycker jag den har en väldigt balanserad och naturlig ljudåtergivning där inga detaljer går förlorade. Tight och snärtig bas (även om de allra lägsta frekvenserna saknas), detaljrikt mellanregister och en fin men kanske något vass diskant. Det är tusen gånger bättre än det uppgraderade JBL-system som satt i min Kia e-Niro i alla fall.

Om det var vindljudet du tyckte var högre än förväntat så är det säkert battre i Max-versionen. Jag upplever väldigt lite vindljud även i motorvägsfart. Däckljud finns det en del, men då i behagligt låga frekvenser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta om man letar lite i gränssnittet (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness av/på, etc.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).
Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).
Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.
Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar