Hade varit trevligt om man kunde aktivera stols och rattvärme i appen också.
Men det kan man väl också eller? Finns väl under inställningar och zoner? Kanske inte heller funkar då.
Tja, det fungerar väl. Problemet med just denna funktion är att de gjort den så dold och otydlig att man har svårt att förstå vad den gör. Uppvärmning av zon vänster och/eller höger i Appen. Och jag tror att man ska pilla med ngt i bilens inställning för att rattvärme och stolsvärme skall ingå. Ni ser, jag har haft bilen i 13 månader drygt och vet inte om jag gjort ngt för att få det att fungera.
Har inte ändrat något i bilen. Enbart satt på per zon jag vill ska värmas samt ruta osv.
Och det funkar för mig.
På din andra fråga angående schemalagd laddning kan jag inte svara på då jag inte använder det. Kan inte kolla heller, eftersom jag inte har laddning hemma.
Också sett som Dodde säger att det lösts sig i 2.3.
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.
Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av?
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.
Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av?
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Fick samma "krav" men jag tryckte bara lamporna till "off" och den tillät mig att starta uppdateringen.
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Och om man råkar sitta som passagerare?
Är ju samma princip där? Finns reglage på båda sidorna.
Ljudet får dom luska fram i mitten.
Eller be föraren att fixa volymen.
De allra flesta tycker att VW gjort en miss som inte har belysning på värme&volym raden under skärmen. Det finns ett rykte att taklamporna som är bakbelysta hela tiden var tänkta att ge tillräckligt ströljus för centerkonsol. Men det fungerar ju inte. Det är en amatörmössig miss enligt mig.
Det är de här småsakerna som gör att jag inte älskar bilen. Att de inte gjort klart och att de inte verkar bry sig när kunderna klagar. Det är små skitsaker, men de bygger upp till en hög. En skithög.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Samt en tydlig ikon med stolar och temperatur som alltid syns i skärmen.
Håller med om att knapparna "borde" vara belysta men att det absolut inte är något jag saknar i när jag kör bilen
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
Kanske går att fixa till någon LED-strip eller annat som kan lysa upp de oupplysta knapparna?
Själv hatar jag statiska touchknappar.
För mig är det som att ta det sämsta från touchskärmar (ingen känsla) och fysiska knappar (ingen flexibilitet, statusinfo eller hjälptexter), och slå ihop till en kombination som saknar alla positiva egenskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Kommer man från en ICE, som ju dom flesta gör, så brukar ju en knapp med snöflinga på innebära att man kopplar bort ac-kompressorn.
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.
Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock)
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.
Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock)
Är det mekanismen för den automatiska luckstängningen som gett upp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?
ID5 har det från start.
Övriga får det i samband med lanseringen av 3.0 i mars.
Men innan dess verkar det som att samtliga bilar som byggts innan 1/7 skall in för ett nytt batteri och även en omflashning av den enhet som sköter laddningen så att även den kan uppdateras via OTA.