VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

GustavE skrev:
Pontus skrev:
GustavE skrev:
Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
Januari eller Februari ( kommer inte riktigt ihåg) men bilen fanns redan i byggkön men jag kunde fortfarande välja all utrustning och färger. Innan sommaren sa dom att den skulle byggas vecka 42 så kanske ligger den lite före första planneringen om jag har tur ;)
Intressant för då beställde du ca 2 månader före mig. Så då kanske jag får min vid jul. Helst innan årsskiftet, vore tråkigt att förlora 20 000 / tusing i månaden för den kommer några dagar för sent.
Sen handlar allt om vilka tillbehör de har på hyllan och vilka bilar som står och väntar på just produkterna som de har knapert om.

Elstolar, elbacklucka och LedMatrix är tillbehör som har flyttat produktionen 2-6 månader bort mellan varven.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Kan man begränsa laddningen i mjukvaran i en ID4 till mindre än de 10 A som VWs icke ställbara laddare för vanligt väggyttag är på?

Har tittat på en massa videor på Enyaq och ID4 och på någon av videorna tyckte jag att valet "Begränsa AC-laddning" skymtade förbi på mittskärmen.

(Sen har jag fått reda på genom detta forum att på laddaren för vanligt vägguttag som man köper med till sin Audi kan man ställa in olika Ampere. Den kostar dock ca 8000 kr istället för VWs som kostar ca 2000 kr.)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

GustavE skrev:
Kan man begränsa laddningen i mjukvaran i en ID4 till mindre än de 10 A som VWs icke ställbara laddare för vanligt väggyttag är på?

Har tittat på en massa videor på Enyaq och ID4 och på någon av videorna tyckte jag att valet "Begränsa AC-laddning" skymtade förbi på mittskärmen.

(Sen har jag fått reda på genom detta forum att på laddaren för vanligt vägguttag som man köper med till sin Audi kan man ställa in olika Ampere. Den kostar dock ca 8000 kr istället för VWs som kostar ca 2000 kr.)
Ja, den drar ner till hälften om man väljer begränsa vad jag minns.
När jag körde med min Tesla UMC så fick jag knappt 2 mil/h utan begränsning, och 1 med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Finns som inställning på samma ställe där man ställer in laddgräns. Går även att aktivera i appen. Vet dock inte hur stor begränsningen är.
35A423CB-BDB4-4050-A844-51A0D299FD97.jpeg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

R_Edvinsson skrev:
GustavE skrev:
Pontus skrev:
GustavE skrev:
Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
Januari eller Februari ( kommer inte riktigt ihåg) men bilen fanns redan i byggkön men jag kunde fortfarande välja all utrustning och färger. Innan sommaren sa dom att den skulle byggas vecka 42 så kanske ligger den lite före första planneringen om jag har tur ;)
Intressant för då beställde du ca 2 månader före mig. Så då kanske jag får min vid jul. Helst innan årsskiftet, vore tråkigt att förlora 20 000 / tusing i månaden för den kommer några dagar för sent.
Sen handlar allt om vilka tillbehör de har på hyllan och vilka bilar som står och väntar på just produkterna som de har knapert om.

Elstolar, elbacklucka och LedMatrix är tillbehör som har flyttat produktionen 2-6 månader bort mellan varven.
Jag har elstolar och elbaklucka men ej LedMatrix. Så kanske styrningen till elmotorerna löst sig då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Efter uppdaterat till 2.4 mjukvaran verkar röststyrningen funka klart bättre.

Men finns det någon komplett lista på vilka röstkommandon
som funkar till iD4?

Vad ska jag använda till rumpvärme till exempel?

Och till telefonboken?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Pratas om att VW återkallar ID bilar pga batteriproblem.


Screenshot_20220924-004235_Chrome.jpg
Screenshot_20220924-004243_Chrome.jpg
Screenshot_20220924-004255_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Får väl hoppas att vi inte behöver byta ut några battericeller.

Nu har Rosenbergs Inpol gjort en Opti-Coat Pro lackbehandling på iD4:an. Det blev lite mer lyster i den grå standardlacken, ser många nya gråa bilar ute på vägarna just nu.

Det kanske är lite modefärg? Var ju nästan den enda färgen utan tilläggskostnad på iD4.
Id4.jpg
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: VW ID.4

Inlägg av BunkanAndy »

Off Grid Byggaren skrev:
Får väl hoppas att vi inte behöver byta ut några battericeller.

Nu har Rosenbergs Inpol gjort en Opti-Coat Pro lackbehandling på iD4:an. Det blev lite mer lyster i den grå standardlacken, ser många nya gråa bilar ute på vägarna just nu.

Det kanske är lite modefärg? Var ju nästan den enda färgen utan tilläggskostnad på iD4.
Id4.jpg
Ser fint ut! Ja det är den enda solida lacken som går att välja just nu iaf och populär på andra bilar med. Jag beställde nyss en GTX och då ingår valfri metallic förutom röd som kan väljas mot en mindre extra kostnad. Dock inte många färger att välja mellan ändå; vit, svart eller silver. Den mörkare grå eller ljusblå är borttagna som val. Nuvarande bil är silver, så valde vit. Tråkigt att det inte finns fler färger att välja :( . Jag har planerat leverans (eller kan det vara tillverkning?) Vecka 21.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

BunkanAndy skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Får väl hoppas att vi inte behöver byta ut några battericeller.

Nu har Rosenbergs Inpol gjort en Opti-Coat Pro lackbehandling på iD4:an. Det blev lite mer lyster i den grå standardlacken, ser många nya gråa bilar ute på vägarna just nu.

Det kanske är lite modefärg? Var ju nästan den enda färgen utan tilläggskostnad på iD4.
Id4.jpg
Ser fint ut! Ja det är den enda solida lacken som går att välja just nu iaf och populär på andra bilar med. Jag beställde nyss en GTX och då ingår valfri metallic förutom röd som kan väljas mot en mindre extra kostnad. Dock inte många färger att välja mellan ändå; vit, svart eller silver. Den mörkare grå eller ljusblå är borttagna som val. Nuvarande bil är silver, så valde vit. Tråkigt att det inte finns fler färger att välja :( . Jag har planerat leverans (eller kan det vara tillverkning?) Vecka 21.
Tyckte det var riktigt synd att dom tog bort Honey Yellow!
Men jag är glad att ha hunnit köpa färgen så min bil kanske tjänar lite på det vid försäljning? Unik färg!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Sorry men tycker den där ljusgråa är rätt tråkig faktiskt. Särskilt med små fälgar.
Ser sjukt många sånna överallt.
Så typiskt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget utan bara tagit billigaste privatleasing-alternativet typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID.4

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev:
Sorry men tycker den där ljusgråa är rätt tråkig faktiskt. Särskilt med små fälgar.
Ser sjukt många sånna överallt.
Så typiskt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget utan bara tagit billigaste privatleasing-alternativet typ.
Det är du som inte hänger med i bilvärlden och sportbilar i synnerhet.

”Gray Now Trending Among Most Popular Automotive Paint Colors”

https://gmauthority.com/blog/2021/12/gr ... olors/amp/

2022 Nardo Grey RS E-Tron GT 8-) mumma
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det ska tydligen inte vara röda sportbilar längre...
paint_nardogrey_2.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Det ska tydligen inte vara röda sportbilar längre...
paint_nardogrey_2.jpg
Färgen tog slut :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Sorry men tycker den där ljusgråa är rätt tråkig faktiskt. Särskilt med små fälgar.
Ser sjukt många sånna överallt.
Så typiskt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget utan bara tagit billigaste privatleasing-alternativet typ.
Jag håller med.
ID4 grå har inte alls samma stunns i färgen som de har på Passaten eller som Audi har i sina gråa solida färger.

Sett två st ID som är folierade Nardo grå och det är förfärligt snyggt. :mrgreen:
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Någon som fått 2.4 än? Något revolutionerande?
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW ID.4

Inlägg av Markus »

Dodde skrev:
Någon som fått 2.4 än? Något revolutionerande?

Lämnar in min på tisdag och får tillbaka den på onsdag.
Eftersom dom bokar in två dagar för en uppdatering så kan man hoppas att det ger lite ny funktioner. :)
Får återkomma på torsdag med vad för nyheter den kanske ger min bil.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5174
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: VW ID.4

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Markus skrev:
Dodde skrev:
Någon som fått 2.4 än? Något revolutionerande?
Lämnar in min på tisdag och får tillbaka den på onsdag.
Eftersom dom bokar in två dagar för en uppdatering så kan man hoppas att det ger lite ny funktioner. :)
2 dagar för en mjukvaruuppdatering? Är det sant?
Eller innefattar det även hårdvara?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dodde skrev:
Någon som fått 2.4 än? Något revolutionerande?
Har fått 2.4 och det mesta märks ju inte.

Nytt större 12 volts batteri och stöd för kommande OTA uppdateringar är väl de stora nyheterna.

Backkameran är lite förbättrad, och bilen ska vara lite snålare men märker ingen direkt skillnad. Ligger på 16,8 kWh/100 km.

En del buggar försvann och röststyrningen funkar bättre.
Screenshot_20221001-203553_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Det ska tydligen inte vara röda sportbilar längre...
paint_nardogrey_2.jpg
Typ en sån vi var och kollade på i somras, ganska cool ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Sorry men tycker den där ljusgråa är rätt tråkig faktiskt. Särskilt med små fälgar.
Ser sjukt många sånna överallt.
Så typiskt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget utan bara tagit billigaste privatleasing-alternativet typ.
Beror på vilka bilar/biltillverkare.

Håller med om att den ljusgråa är sjukt trist på ID-bilarna (ser många häromkring med den, och reagerar alltid på hur trist den ser ut), men finns många andra bilar med snygga gråa färger. Grå låter enkelt, men är tydligen sjukt svår att få till snyggt för biltillverkarna som det verkar.
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Sorry men tycker den där ljusgråa är rätt tråkig faktiskt. Särskilt med små fälgar.
Ser sjukt många sånna överallt.
Så typiskt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget utan bara tagit billigaste privatleasing-alternativet typ.
Jag håller med.
ID4 grå har inte alls samma stunns i färgen som de har på Passaten eller som Audi har i sina gråa solida färger.
Instämmer helt. Stor skillnad. Audi har jag sett i riktigt snygga gråa färger (till skillnad från ID-bilarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Stämmer det att alla nya ID4 har 3.1 programvaran?
Screenshot_20221015-013703_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Såg bild från en Tesla i en annan tråd, där kunde man ha ett antal "resor" i färddatorn. Finns det något liknande i ID4 där man ser sträcka och förbrukning på flera olika nollställningar man gjort och döpt själv?
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Läste i ID Buzz tråden att en skulle få sin ID Buzz byggd vecka 46. Riktigt avundsjuk på honom och missunnar inte honom det.

Men jag beställde en förbeställd ID4 GTX i början av mars och inte hört ett dugg om att den ska byggas än. Är det någon annan som fått något besked om sin beställda ID4 på sistone?
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: VW ID.4

Inlägg av Bankiren »

GustavE skrev:
Läste i ID Buzz tråden att en skulle få sin ID Buzz byggd vecka 46. Riktigt avundsjuk på honom och missunnar inte honom det.

Men jag beställde en förbeställd ID4 GTX i början av mars och inte hört ett dugg om att den ska byggas än. Är det någon annan som fått något besked om sin beställda ID4 på sistone?
Vi köpte en förbeställd bil, en iD 4 Pro Performance, i mitten av september och med beräknad produktionsstart i början av oktober. Nu under veckan fick jag info om att slutmonteringen är påbörjad, så någon vecka försenad blev den.

Lite trist dock att vi inte har 360-kamera eller elbaklucka på den, men vi har i alla fall massagestolar, LED-matrix-strålkastare mm.

Vi behövde en bil snabbt, så vi fick välja mellan att köpa en tillfällig fossilbil eller gå på en elbil direkt. Kändes mer rätt att köra på en elbil direkt, och ibland får man kompromissa med sina egna förväntningar på vilken utrustning man vill ha. :D
Skriv svar