VAG har ju verkligen gjort mycket för att få en ren VW-BEV att efterlikna en fossilbil för dess ägare, men här har Ford (som troligen också har väldigt traditionella och konservativa kunder som VW) tagit fram en ny idé för att ta det hela ytterlige ett snäpp:martinot skrev:Jo, det har jag också hört liknande från VAG själva. Tror dessutom att det är smart och rätt tänkt av de. De tar en marknadsposition som Tesla aldrig kan ta. Dvs. att tilltala kunder med fossilbil idag, och få de att känna sig hemma i en BEV. Klockren strategi för VAG, och helt rätt för ett märke som VW och deras profil på kunder. Tycker de spelar mycket rätt marknadsmässigt inom VAG.Aida skrev:pingflood skrev:Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot.martinot skrev:
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Jag skulle vilja påstå att Martinot inte har fel. Det var just såsom ham skrev som jag menade med mitt inlägg. Det var någon ingenjör eller utvecklingschef för ID4 som sa detta i en intervju med en svensk biltidning vid lanseringsprovkörningen. Budskapet var att man ville att alla befintliga kunder skulle snabbt känna igen sig och att omställningen inte skulle vara så stor. Tyska förare krävde startknapp varför man monterade en sån (även om den eg inte behlvs) samt valde att B-läget inte skulle gå ner till 0 km/h. Därav vårt resonemang med frunkens ickevara.
Det är alltså VWs intention och egna ord. Synd att folk ska försvara sina bilar och bli irriterade…
https://electrek.co/2021/07/15/ford-pet ... -adoption/
Ford creates a premium gas fragrance for electric cars in bizarre attempt to help EV adoption