VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
Aida skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)

Jag skulle vilja påstå att Martinot inte har fel. Det var just såsom ham skrev som jag menade med mitt inlägg. Det var någon ingenjör eller utvecklingschef för ID4 som sa detta i en intervju med en svensk biltidning vid lanseringsprovkörningen. Budskapet var att man ville att alla befintliga kunder skulle snabbt känna igen sig och att omställningen inte skulle vara så stor. Tyska förare krävde startknapp varför man monterade en sån (även om den eg inte behlvs) samt valde att B-läget inte skulle gå ner till 0 km/h. Därav vårt resonemang med frunkens ickevara.

Det är alltså VWs intention och egna ord. Synd att folk ska försvara sina bilar och bli irriterade…
Jo, det har jag också hört liknande från VAG själva. Tror dessutom att det är smart och rätt tänkt av de. De tar en marknadsposition som Tesla aldrig kan ta. Dvs. att tilltala kunder med fossilbil idag, och få de att känna sig hemma i en BEV. Klockren strategi för VAG, och helt rätt för ett märke som VW och deras profil på kunder. Tycker de spelar mycket rätt marknadsmässigt inom VAG.
VAG har ju verkligen gjort mycket för att få en ren VW-BEV att efterlikna en fossilbil för dess ägare, men här har Ford (som troligen också har väldigt traditionella och konservativa kunder som VW) tagit fram en ny idé för att ta det hela ytterlige ett snäpp:

https://electrek.co/2021/07/15/ford-pet ... -adoption/
Ford creates a premium gas fragrance for electric cars in bizarre attempt to help EV adoption
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Kändes som folk var ironiska när de svarade på frågorna.
Vad saknar du mest från bensinbilen? Ugh lukten av fossila bränslen! (Garv)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Kändes som folk var ironiska när de svarade på frågorna.
Vad saknar du mest från bensinbilen? Ugh lukten av fossila bränslen! (Garv)
Det var ju extremt länge sedan bilar luktade bensin förutom i samband med tankning och då utanför.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Första riktiga turen igår med ID4:an.

681km där merparten gick på motorvägar med full packning och fullsatt bil, med travel assist och +5km/h mot skyltarna på Waze hastighetsmätare.

18.9 i snitt på hela turen, men framförallt 14.8 på sträckan med lite mindre vägar mellan två av de kortare laddstoppen.
Laddstopp som inte planerades alls i förväg då jag inte fått mitt WeCharge kort ännu så tog detta lite som ett test att ladda lite utan förbestämd plan.

Så galet imponerad av bilen och skulle nog vilja påstå att det är den bästa familjevagnen VAG någonsin byggt.

Otroligt tyst, bekväm och odramatisk att köra.
Och inte det minsta trött i kroppen efter mer eller mindre sträckkörning av hela sträckan.

Elstolarnas massagefunktion är dessutom en ganska trevlig feature.


Det konstanta gnällandet på plattformen tar jag med ro, och läser det mer som komik från människor som inte riktigt fattat varför denna bilen är byggd som den är.
Stod och diskuterade detta med en annan ID ägare igår Och vi kom båda fram till att MEB är en helt vanlig jäkla bil, som går på el, inget rymdskepp och ingen elbil så som folk har fått för sig att de måste vara och bete sig. :D

Och vi var båda jäkligt överens att vi valt rätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Kändes som folk var ironiska när de svarade på frågorna.
Vad saknar du mest från bensinbilen? Ugh lukten av fossila bränslen! (Garv)
Det var ju extremt länge sedan bilar luktade bensin förutom i samband med tankning och då utanför.
Kanske Ford skulle satsa på att ha bränsledoften vid elladdarna istället?

Kanske fylla på några Wunderjerrys. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Kändes som folk var ironiska när de svarade på frågorna.
Vad saknar du mest från bensinbilen? Ugh lukten av fossila bränslen! (Garv)
Det var ju extremt länge sedan bilar luktade bensin förutom i samband med tankning och då utanför.
Kanske Ford skulle satsa på att ha bränsledoften vid elladdarna istället?

Kanske fylla på några Wunderjerrys. :)
Förmodligen skulle dom skrämma bort fler kunder än dom attraherar.
Men jag ska erkänna att jag gillar doften i min gamla veteranbil. Tror den är en blandning av avgaser, olja, bensin och gammal, gammal stoppning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Kändes som folk var ironiska när de svarade på frågorna.
Vad saknar du mest från bensinbilen? Ugh lukten av fossila bränslen! (Garv)
Det var ju extremt länge sedan bilar luktade bensin förutom i samband med tankning och då utanför.
Kanske Ford skulle satsa på att ha bränsledoften vid elladdarna istället?

Kanske fylla på några Wunderjerrys. :)
Förmodligen skulle dom skrämma bort fler kunder än dom attraherar.
Men jag ska erkänna att jag gillar doften i min gamla veteranbil. Tror den är en blandning av avgaser, olja, bensin och gammal, gammal stoppning.
Förstår det. Är en viss historisk charm med det. Kan faktiskt gilla det också vid sådana fall. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

R_Edvinsson skrev:
Första riktiga turen igår med ID4:an.

681km där merparten gick på motorvägar med full packning och fullsatt bil, med travel assist och +5km/h mot skyltarna på Waze hastighetsmätare.

18.9 i snitt på hela turen, men framförallt 14.8 på sträckan med lite mindre vägar mellan två av de kortare laddstoppen.
Laddstopp som inte planerades alls i förväg då jag inte fått mitt WeCharge kort ännu så tog detta lite som ett test att ladda lite utan förbestämd plan.

Så galet imponerad av bilen och skulle nog vilja påstå att det är den bästa familjevagnen VAG någonsin byggt.

Otroligt tyst, bekväm och odramatisk att köra.
Och inte det minsta trött i kroppen efter mer eller mindre sträckkörning av hela sträckan.

Elstolarnas massagefunktion är dessutom en ganska trevlig feature.


Det konstanta gnällandet på plattformen tar jag med ro, och läser det mer som komik från människor som inte riktigt fattat varför denna bilen är byggd som den är.
Stod och diskuterade detta med en annan ID ägare igår Och vi kom båda fram till att MEB är en helt vanlig jäkla bil, som går på el, inget rymdskepp och ingen elbil så som folk har fått för sig att de måste vara och bete sig. :D

Och vi var båda jäkligt överens att vi valt rätt.
Jag håller med, ID4 har verkligen lyckats skapa en väldigt trevlig långfärdsbil för familjen. Dessutom med bra känsla och ypperliga vägegenskaper för biltypen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: VW ID.4

Inlägg av Dinsdale »

R_Edvinsson skrev:
Första riktiga turen igår med ID4:an.

Det konstanta gnällandet på plattformen tar jag med ro, och läser det mer som komik från människor som inte riktigt fattat varför denna bilen är byggd som den är.
Stod och diskuterade detta med en annan ID ägare igår Och vi kom båda fram till att MEB är en helt vanlig jäkla bil, som går på el, inget rymdskepp och ingen elbil så som folk har fått för sig att de måste vara och bete sig. :D

Och vi var båda jäkligt överens att vi valt rätt.
Fick precis samma intryck när jag provkörde ID4. Den kändes som helt vanlig Volkswagen att köra, vilket jag tror väldigt många uppskattar även om det inte var vad just jag sökte vid det tillfället.

Alltid roligt att känna sig nöjd med sitt köp också!
Model 3 SR+ 18" 2021
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Aida »

Dinsdale skrev:
R_Edvinsson skrev:
Första riktiga turen igår med ID4:an.

Det konstanta gnällandet på plattformen tar jag med ro, och läser det mer som komik från människor som inte riktigt fattat varför denna bilen är byggd som den är.
Stod och diskuterade detta med en annan ID ägare igår Och vi kom båda fram till att MEB är en helt vanlig jäkla bil, som går på el, inget rymdskepp och ingen elbil så som folk har fått för sig att de måste vara och bete sig. :D

Och vi var båda jäkligt överens att vi valt rätt.
Fick precis samma intryck när jag provkörde ID4. Den kändes som helt vanlig Volkswagen att köra, vilket jag tror väldigt många uppskattar även om det inte var vad just jag sökte vid det tillfället.

Alltid roligt att känna sig nöjd med sitt köp också!

Jag blev helsåld på ID4 vid provkørningen
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)
Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)
Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.
Testa eventuellt även systermodellen till ID4 från Skoda, Enyaq (många upplever den som mer premium och lite mindre plastig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Jag väntar på sedanerna.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Någon som fått den senaste uppdateringen? 2.3 del 1?
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hoppsan_84 skrev:
I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!

Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.

Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?

Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.

Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.

Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.

Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.

Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!

Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.

Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?

Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.

Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.

Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.

Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.

Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.
Har ni provat att starta om elektroniken/programvaran?

Kan vara värt att testa (tills VAG fått ut en uppdatering som löser det mer permanent). Läst att detta skall ha hjälpt många.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Körde 42 mil med kåpsläp igår. Inga problem, kändes mkt stabilt.
Höll 100-110 för det mesta och då drog den ca 320wh/km.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Zalman3 skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Aha, just ja, begreppsförvirring hos mig, tack!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar