VW ID.4
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.martinot skrev:Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.lloydfabege skrev:Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Hahahaha sant! det löser många problem på en Tesla. Så säkert på en VW ocksåBjelke skrev:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW ID.4
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.lloydfabege skrev:Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.martinot skrev:Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.lloydfabege skrev:Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Har också frågat mig det sen jag provkörde ID3 och fick uppleva dom mycket märkliga rattknapparna. Små, små touchknappar som vibrerar när man rör dom.martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Förmodligen är dom billigare än klassiska rattknappar eller så är det bara ett uttryck för att touch är ”det senaste”.
Det är rätt balans mellan ny teknik och klassiska värden som jag tror kommer bli vinnande.
På en ratteker föredrar jag en joystick-liknande knapp som styr en popup-display. Varför uppfinna hjulet två gånger?
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Jag personligen älskar att det finns separata "knappar" för klimatanläggningen (och volym) för det är sådant jag justerar ganska ofta och egentligen det enda jag justerar ofta. Därmed skönt att de alltid är på samma ställe. Jag ogillar också stora skärmar, tycker det är distraherande, en skärm på 10-13 tum räcker gott åt mig. Smaken är som!martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Tack!martinot skrev:Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.lloydfabege skrev:Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.martinot skrev:Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.lloydfabege skrev:Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
När du trycker på hemknappen kommer du till en av de tre skärmarna i bilden nedan. Vilken beror på vilken av dem du befann dig på senast. Prickarna längst ner visar att du kan swipa höger/vänster för att komma vidare till någon av de andra. Funkar inte detta är något fel. Innehållet i de olika hemskärmarna är redigerbart, men jag antar att ni inte varit inne och ändrat något där.HelectriC skrev:Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Bästa är nog att du kollar din offert vad som står där.lloydfabege skrev:Tack!martinot skrev:Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.lloydfabege skrev:Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.martinot skrev:Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.lloydfabege skrev:Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
Vad jag förstått från ID.4 Facebook gruppen så får man enbart en Type2-Type2 kabel i Sverige. Om någon ägare här kan bekräfta?
I Finland får jag med en Type2-Type2 och en Type2-Schuko.
Sedan beställde jag en Type2-CEE från Aliexpress.
Re: VW ID.4
Ja jag fick bara en vanlig typ2-kabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Tyvärr verkar det även komma på nya MS/MX som jag förstått det. Tror det är mer en "mode-sak", men är troligen också är billigare att producera. Att ha det på en lågbudgetbil är en sak, om man gör det av kostnadsskäl, men att ha det på en bil för 1-1,5 är inte OK (så många kronor kan det inte handla om i besparing).Fredrik j skrev:Har också frågat mig det sen jag provkörde ID3 och fick uppleva dom mycket märkliga rattknapparna. Små, små touchknappar som vibrerar när man rör dom.martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Förmodligen är dom billigare än klassiska rattknappar eller så är det bara ett uttryck för att touch är ”det senaste”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
lloydfabege skrev:Jag personligen älskar att det finns separata "knappar" för klimatanläggningen (och volym) för det är sådant jag justerar ganska ofta och egentligen det enda jag justerar ofta. Därmed skönt att de alltid är på samma ställe. Jag ogillar också stora skärmar, tycker det är distraherande, en skärm på 10-13 tum räcker gott åt mig. Smaken är som!martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Att du vill ha små skärmar är lite ovanlig önskan. Har 15" idag, men skulle gärna haft en mycket större skärm för både kartor och musik/media. 17-19" hade varit trevligt.
Jag kan förstå de som vill ha separata knappar, men kan inte förstå (om man vill ha separata knappar) varför man inte vill ha riktiga fysiska taktila knappar istället för halvmesyren med touchknappar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Har de som du besöker ett 16A 3-fas CEE-uttag så kan jag rekommendera denna kabeln som är mycket smidig (saknar den typiska klumpen på mitten som många andra har):lloydfabege skrev:Tack!martinot skrev:Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.lloydfabege skrev:Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.martinot skrev:Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.lloydfabege skrev:Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Eftersom man inte får någon schuko. Vilken är den bästa schuko-type 2 kabeln? Typ en sån man kan ställa ampere och andra fina finesser. Någon rekommendation?
Re: VW ID.4
iAkita skrev:När du trycker på hemknappen kommer du till en av de tre skärmarna i bilden nedan. Vilken beror på vilken av dem du befann dig på senast. Prickarna längst ner visar att du kan swipa höger/vänster för att komma vidare till någon av de andra. Funkar inte detta är något fel. Innehållet i de olika hemskärmarna är redigerbart, men jag antar att ni inte varit inne och ändrat något där.HelectriC skrev:Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever
Nej, det var inte alls så på svärfars bil. Fick bara upp en bild med tre alternativ (när jag tryckte på hemknappen), har för mig det var ”online”, ”offline” och ett tredje som jag inte kommer ihåg. Spelade ingen roll vilket alternativ vi tryckte på, kom inte vidare för det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919Dodde skrev:Eftersom man inte får någon schuko. Vilken är den bästa schuko-type 2 kabeln? Typ en sån man kan ställa ampere och andra fina finesser. Någon rekommendation?
Om du köper ovan 3-fas mobila EVSE så ingår en Schuko-adapter. Klart bästa köpet. Då kan du ladda fullt på både 3-fas CEE-uttag och 1-fas Schuko-uttag.
Ja, du kan även ställa laddeffekten via knapp på handtaget (bra för de fall det inte går att ställa i bilen, även om de flesta kan det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Jag föredrar fysiska knappar framför touch-knappar för exempelvis klimatanläggning och volym men i recensionerna gnälls det FÖR mycket på detta, så jobbigt är det inte. Om det fanns en bra fysisk knapp skulle den få betyget 10/10 av mig men de touch-knappar som finns där nu funkar bra och får 8/10 medan de recensioner jag sett verkar vilja ge dem 1/10 och gör det till en för stor grej och nästan en deal-breaker för bilen. Det ser jag som ett gott betyg till bilen dock, om det är såna smågrejer som de klagar på . Har dock sett positiva recensioner för touch-knapparna också men de är färre. En touch-funktion som faktiskt är bättre än exempelvis ett vred för att höja och sänka volymen snabbt så är det svep-funktionen under skärmen som svarar snabbt och bra när man höjer och sänker volymen.martinot skrev:lloydfabege skrev:Jag personligen älskar att det finns separata "knappar" för klimatanläggningen (och volym) för det är sådant jag justerar ganska ofta och egentligen det enda jag justerar ofta. Därmed skönt att de alltid är på samma ställe. Jag ogillar också stora skärmar, tycker det är distraherande, en skärm på 10-13 tum räcker gott åt mig. Smaken är som!martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Att du vill ha små skärmar är lite ovanlig önskan. Har 15" idag, men skulle gärna haft en mycket större skärm för både kartor och musik/media. 17-19" hade varit trevligt.
Jag kan förstå de som vill ha separata knappar, men kan inte förstå (om man vill ha separata knappar) varför man inte vill ha riktiga fysiska taktila knappar istället för halvmesyren med touchknappar?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?taliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Jo, laddeffekt/förbrukning är ju ett område som VW skulle behöva jobba på med för den relativt stora SUV som ID4 är (för den mindre ID3 så är ju balansen nästan lika god som för M3).mans71 skrev:Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett.
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Inga problem annars vad jag minns.lloydfabege skrev:Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?taliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitchtaliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW ID.4
Jag tycker du skall svänga förbi handlaren när du kommer tillbaka. (eller det borde gå med vilken som helst)
Jag köpte en bil som stannade på vägen strax efter jag hade köpt den. visserligen fossilbil. (hände aldrig mer och jag har haft den 12 år nu)
Jag köpte en bil som stannade på vägen strax efter jag hade köpt den. visserligen fossilbil. (hände aldrig mer och jag har haft den 12 år nu)