Gillar inte den röriga och "stökiga" grillen och fronten (där ser ID4 klart bättre ut tycker jag), men tycker om att den inte har de fula svarta plastdelarna på nederkanten av bilen och runt hjulhusen som är så typiska för många andra bilar (som IMO är asfult, och av för mig okänd anledning anses "premium" med billig svart plast av många som önskar det). Klart mycket snyggare utan billig svart plast, och snygg lite ovanligare färg ovan!MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Enyaq ser ut som de försökt kopiera en typ 10 år gammal BMW som jag tror du var inne på. Om man inte vill ha en bil som ser ut som en gammal fossilbil så kan man väl lika gärna köpa en äldre bmw? Tänk vad mycket snyggare Enyaq hade varit om de bara moderniserat bakhjusena och skippat grillen.MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
Vad gäller interiören tycker jag den är läcker och ser påkostad ut.
Interiörens konsol ser schysst ut men dörrhantagen och många andra delar var ju plastigare än i ID4an med bra marginal.
Coupeversionen ser dock snygg ut - snyggare än ID4 coupe enligt mig men återstår att se om de gör den ful likt det gjorde med Enyaq mot dess tidigare "visionsbilder".
Re: VW ID.4
Tycker inte alls det ser ut som en BMW. Ser snarare ut som en modern Skoda som de konverterat till eldrift.Jonatand skrev:Enyaq ser ut som de försökt kopiera en typ 10 år gammal BMW som jag tror du var inne på. Om man inte vill ha en bil som ser ut som en gammal fossilbil så kan man väl lika gärna köpa en äldre bmw? Tänk vad mycket snyggare Enyaq hade varit om de bara moderniserat bakhjusena och skippat grillen.MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
Vad gäller interiören tycker jag den är läcker och ser påkostad ut.
Interiörens konsol ser schysst ut men dörrhantagen och många andra delar var ju plastigare än i ID4an med bra marginal.
Coupeversionen ser dock snygg ut - snyggare än ID4 coupe enligt mig men återstår att se om de gör den ful likt det gjorde med Enyaq mot dess tidigare "visionsbilder".
Grillen gör sitt. Om de tagit bort den, rundat av och gjort en linje där hade det ju sett ut som en ID4.
Vill man ha något som varken ser ut som en VW eller en Skoda är en ID4 ett bättre alternativ. Jag tycker ändå Enyaq kändes som en trevlig bil men till ett för högt pris.
Re: VW ID.4
Interiören har fått skryt av att nästan vara på audinivå av flera YT-kanaler och betydligt mer premiumkänsla med mjuka material etc än ID.4
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW ID.4
Såg en ID4 idag och ägaren hade haft den en vecka. Har svårt för baken. Ser bara dubbelhakor travade på varann.
Men vaddå. Det är en bil.
Men vaddå. Det är en bil.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW ID.4
Dubbelhakorna på ID4 och kommande Q4 lyfter bilen och ger dom ett modernt uttryck. Ser riktigt snyggt ut.RagWal skrev:Såg en ID4 idag och ägaren hade haft den en vecka. Har svårt för baken. Ser bara dubbelhakor travade på varann.
Men vaddå. Det är en bil.
Re: VW ID.4
Äntligen är 4WD på gång!
https://topelectricsuv.com/news/volkswa ... HhdTHHHMzYVW ID.4 GTX – VW’s first performance EV premieres April 28
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.HelectriC skrev:Interiören har fått skryt av att nästan vara på audinivå av flera YT-kanaler och betydligt mer premiumkänsla med mjuka material etc än ID.4
Är fortfarande väldigt intresserad av var denna materialförbättring sitter gentemot id4 - var exakt? Lika mycket hård plats vad jag kan se om inte mer - exempelvis dörrhandtagen där jag förvöntar mig bättre materialval.
Re: VW ID.4
Du kan få tag på både id4or och enyaq med leverans ganska snart om du letar. Har offerter på båda.Dodde skrev:Håller med om utseendet. Är det svårt att få tag på dem? Leveransförseningar?Jonatand skrev:Alltså - den är inte vacker, verkar heller inte ha bättre interiör alls och dessutom lite mindre tech. Rätt säker på ID4 nu (om jag får tag på en vilket verkar lättare sagt än gjort).dd88 skrev:
Re: VW ID.4
Jonatand skrev:Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.HelectriC skrev:Interiören har fått skryt av att nästan vara på audinivå av flera YT-kanaler och betydligt mer premiumkänsla med mjuka material etc än ID.4
Är fortfarande väldigt intresserad av var denna materialförbättring sitter gentemot id4 - var exakt? Lika mycket hård plats vad jag kan se om inte mer - exempelvis dörrhandtagen där jag förvöntar mig bättre materialval.
Vadå patetisk? Var väl ingen Skoda-ägare som berömde interiören utan testande youtubers.
Är det något som är patetiskt är det Audi-ägarnas strävan efter att Audi ska få erkännande som riktigt premiummärke.
Re: VW ID.4
Själv valde jag Skoda då jag inte såg någon anledning att betala extra för ett varumärke och annat som inte tillför något rent praktiskt. När jag ska välja nästa bil - som jag lovat mig själv blir en elbil - återstår att se vilket märke och vilken modell som bäst uppfyller mina behov. Vad andra eventuellt tänker har jag noll behov av att ens fundera överJonatand skrev:Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: VW ID.4
ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: VW ID.4
Dodde skrev:Synd om cyklister. Brukar andra bilar stanna där?Kubi skrev:
Enyaq fick mer eller mindre identiska resultat.
Där visar dom även 2st "cykel från sidan" och den klarar andra. Så då borde ID.4 också "lyckas nästa gång"?
Re: VW ID.4
Har man tidigare kört Tesla är det dock stor risk man blir allt mer irriterad på infotainment...Revoltra skrev:Har haft min id4 1st en vecka nu snart, och jag kan varmt rekommendera den!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
bra ncap resultat
men tyskarna hatar cyklister. (kan vara en sup om man instämmer i detta som jag misstänker att flera här gör)
ncap kallar det tillfredställande ( )
93%
89%
76%
85%
bättre än jag trodde!
Re: VW ID.4
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Det är en bil med tydlig SUV-profil. Man satsar på dessa bilar då det är kategorin som säljer absolut bäst.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Re: VW ID.4
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
Re: VW ID.4
VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.backe skrev:Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Re: VW ID.4
Nu är det ju inte tillverkarna själva som anger WLTP-räckvidd.Maw skrev:VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.backe skrev:Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Re: VW ID.4
MWall skrev:Nu är det ju inte tillverkarna själva som anger WLTP-räckvidd.Maw skrev:VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.backe skrev:Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
WLTP så är id4 bättre än Teslan(SR+).
Re: VW ID.4
EPA-räckvidden är värdelös som jämförelse då tillverkarna kan välja att genomföra testet på olika sätt, och EPA då skriva ner räckvidden. Jag vet inte hur många gånger det tagits upp här och på andra ställen att Tesla har väldigt svårt att nå upp till sin EPA-räckvidd. För rena jämförelser är WLTP testerna betydligt bättre, eftersom bilarna testa på identiskt sätt. Sen har Tesla traditionellt haft väldigt stor avvikelser mot WLTP också, men det är en annan sak.martinot skrev:Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.Tellus skrev:ID.4 82kWh EPA räckvidd fastställd, 260 miles
(Model 3 sr+ 263 miles)
https://electrek.co/2021/04/13/volkswag ... epa-range/
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)