VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Denna video av Monroe var varligt intressant..handlar om id4 drivlina eller ja mormor paket inklusive inverter.
En del ris men övervägande ros uppfattar jag de som. Oavsett så är de intressant att höra om vad för olika val man gjort i drivlinan.
En del ris men övervägande ros uppfattar jag de som. Oavsett så är de intressant att höra om vad för olika val man gjort i drivlinan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.4
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?lloydfabege skrev:Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.Dodde skrev:Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
21 cmSwede1 skrev:Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?lloydfabege skrev:Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.Dodde skrev:Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Mm, har sett info om det, men när jag mätte med tumstock nära hjulet under tyckte jag det var mer 16 cm, men det kanske inte är där man mäter? Kanske beror på hjul och fälg också.lloydfabege skrev:21 cmSwede1 skrev:Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm?lloydfabege skrev:Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.Dodde skrev:Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Om allt är korrekt så beror det inte på hjulen iaf (ska vara samma rullomkrets/diameter på alla
alternativ till en bilmodell)…
alternativ till en bilmodell)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW ID.4
Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.
https://via.tt.se/pressmeddelande/varld ... Id=3298308
Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift.
Hoppas VW lägger till ett traction läge på vanliga ID4 som ökar framkomligheten på is. Som på bmw i3 som jag tror låser drivaxeln lite för att ge maximalt driv på löst underlag med ev lite spinn.
https://via.tt.se/pressmeddelande/varld ... Id=3298308
Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift.
Hoppas VW lägger till ett traction läge på vanliga ID4 som ökar framkomligheten på is. Som på bmw i3 som jag tror låser drivaxeln lite för att ge maximalt driv på löst underlag med ev lite spinn.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Beror på var i Sverige man bor?Swede1 skrev:Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.
https://via.tt.se/pressmeddelande/varld ... Id=3298308
Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift.
Många av oss bor i de södra delarna där det mest kallt regn på vintern. Är det väl snö några enstaka vinterdagar, så är det oftast några få ynka cm.
Sverige är ett avlångt land, och samma förhållanden gäller inte i hela landet som i just din del.
Skulle tom. gissa på att vi är fler kunder i de södra delarna med förhållandevis lite snö under vintrarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Re: VW ID.4
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
GTX är AWD.martinot skrev:Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Re: VW ID.4
Jovisst, Audi etron 55 med BO stereo och höj sänkbar fjädring är given, om den hade ett rimligt pris, vill inte kasta bort pengarna på en bil. Börjar iof ha relativt dålig räckvidd jämfört med nya elbilar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Verkar som teslabjörn fått tag på en GTX redan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.Kubi skrev:GTX är AWD.martinot skrev:Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Varför är AWD ett måste?martinot skrev:Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.Kubi skrev:GTX är AWD.martinot skrev:Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Genuin fråga.
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID.4
Det köper jag. Men sthlm och söder om?ObscureEconomist skrev:För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.4
Bekvämt. Visserligen snöar det inte lika ofta, men snöröjningen är mycket sämre.Kubi skrev:Det köper jag. Men sthlm och söder om?ObscureEconomist skrev:För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW ID.4
Här i Skåne ser jag typ bara fördelar med RWD. Inte minst längre räckvidd.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.Zalman3 skrev:VW ID4 GTX range test
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Kommer nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.