VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Denna video av Monroe var varligt intressant..handlar om id4 drivlina eller ja mormor paket inklusive inverter.



En del ris men övervägande ros uppfattar jag de som. Oavsett så är de intressant att höra om vad för olika val man gjort i drivlinan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.

Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm? :roll:
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Swede1 skrev:
lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.

Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm? :roll:
21 cm
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

lloydfabege skrev:
Swede1 skrev:
lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.

Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Vad har den för markfrigång? 16 cm? 21 cm? :roll:
21 cm
Mm, har sett info om det, men när jag mätte med tumstock nära hjulet under tyckte jag det var mer 16 cm, men det kanske inte är där man mäter? Kanske beror på hjul och fälg också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Om allt är korrekt så beror det inte på hjulen iaf (ska vara samma rullomkrets/diameter på alla
alternativ till en bilmodell)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.

https://via.tt.se/pressmeddelande/varld ... Id=3298308

Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift. :|

Hoppas VW lägger till ett traction läge på vanliga ID4 som ökar framkomligheten på is. Som på bmw i3 som jag tror låser drivaxeln lite för att ge maximalt driv på löst underlag med ev lite spinn.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
Hm, ja det kanske är 21 cm, men vad är detta 17 cm markfrigång på GTX? En sportversion som ligger närmare vägen. Inte bra i terräng.

https://via.tt.se/pressmeddelande/varld ... Id=3298308

Helt fel för svenska marknaden tror jag, särskilt på vintern vill jag ha ordentlig höjd över snön och fyrhjulsdrift. :|
Beror på var i Sverige man bor?

Många av oss bor i de södra delarna där det mest kallt regn på vintern. Är det väl snö några enstaka vinterdagar, så är det oftast några få ynka cm.

Sverige är ett avlångt land, och samma förhållanden gäller inte i hela landet som i just din del.

Skulle tom. gissa på att vi är fler kunder i de södra delarna med förhållandevis lite snö under vintrarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden :lol:
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Jovisst, Audi etron 55 med BO stereo och höj sänkbar fjädring är given, om den hade ett rimligt pris, vill inte kasta bort pengarna på en bil. Börjar iof ha relativt dålig räckvidd jämfört med nya elbilar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Verkar som teslabjörn fått tag på en GTX redan.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden :lol:
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.

Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.

Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden :lol:
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.

Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.

Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Varför är AWD ett måste?
Genuin fråga.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
BMW i4 M50 -22
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Bekvämt. Visserligen snöar det inte lika ofta, men snöröjningen är mycket sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Här i Skåne ser jag typ bara fördelar med RWD. Inte minst längre räckvidd.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.
Kommer nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Skriv svar