VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

taliz skrev:
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det. :D
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett.
Jo, laddeffekt/förbrukning är ju ett område som VW skulle behöva jobba på med för den relativt stora SUV som ID4 är (för den mindre ID3 så är ju balansen nästan lika god som för M3).

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

lloydfabege skrev:
taliz skrev:
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det. :D
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?
Inga problem annars vad jag minns.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det. :D
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitch ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Jag tycker du skall svänga förbi handlaren när du kommer tillbaka. (eller det borde gå med vilken som helst)
Jag köpte en bil som stannade på vägen strax efter jag hade köpt den. visserligen fossilbil. (hände aldrig mer och jag har haft den 12 år nu)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Jag upplever touch-knapparna i ID4 som överlägsna såväl fysiska knappar som ikoner på en skärm. Ta bara knapparna för att reglera farthållaren. Ett lätt tryck ökar/minskar hastigheten med 1 km/h, ett hårt tryck eller swipa upp eller ner ändrar den med 10 km/h. Samma sak med volymen. Kort tryck för att öka/minska volymen ett steg, och ett hårdare tryck eller swipe för att öka/minska volymen lite mer. Det tog 10-15 mil innan jag fick in känslan och det satte sig i muskelminnet, men det kan det vara värt när jag sen har desto mer glädje av det i tusentals mil. Jag misstänker att provkörningarna är för korta för att få in den rätta känslan och det är därför så många recensenter klagar på det. Det är inte svårare att känna var på ratten de sitter än vad det är med fysiska knappar, eftersom det finns konturer runtomkring. Dessutom sätter sig även det i muskelminnet ganska snabbt.

Edit: Texten ovan syftar främst på knapparna på ratten. De sliders som finns under infotainmentskärmen för att justera temperatur och volym funkar också bra, men det hade varit ännu bättre med vred.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Jag upplever touch-knapparna i ID4 som överlägsna såväl fysiska knappar som ikoner på en skärm. Ta bara knapparna för att reglera farthållaren. Ett lätt tryck ökar/minskar hastigheten med 1 km/h, ett hårt tryck eller swipa upp eller ner ändrar den med 10 km/h. Samma sak med volymen. Kort tryck för att öka/minska volymen ett steg, och ett hårdare tryck eller swipe för att öka/minska volymen lite mer. Det tog 10-15 mil innan jag fick in känslan och det satte sig i muskelminnet, men det kan det vara värt när jag sen har desto mer glädje av det i tusentals mil. Jag misstänker att provkörningarna är för korta för att få in den rätta känslan och det är därför så många recensenter klagar på det. Det är inte svårare att känna var på ratten de sitter än vad det är med fysiska knappar, eftersom det finns konturer runtomkring. Dessutom sätter sig även det i muskelminnet ganska snabbt.
Håller helt med. Har iofs en ID.3 med absolut äldsta mjukvaran som lånebil men knapparna och reglagen är samma. Kan verkligen inte se problemen som många recensenter pratar om, dom har nog kört bilen för lite som du säger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det. :D
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitch ;)
Nej, och nu ser jag att alla laddare där jag tänkt ladda är ”out of order”. Var ok igår. :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det. :D
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitch ;)
Nej, och nu ser jag att alla laddare där jag tänkt ladda är ”out of order”. Var ok igår. :evil:
Tänk om Elon och Herbert kunde komma överens om att VAG-bilar kan ladda på SuC...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Verkar inte som appen fungerar i utlandet. Bilen är permanent offline oavsett var jag parkerar.
Har VW varit så snåla att de inte tillåter roaming?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Borde funka
49BAE4AA-C3EC-4095-B787-BDA39F0A48B8.jpeg
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: VW ID.4

Inlägg av msb »

taliz skrev:
Verkar inte som appen fungerar i utlandet. Bilen är permanent offline oavsett var jag parkerar.
Har VW varit så snåla att de inte tillåter roaming?
Vår är också off-line sen igår. Och vi är inte utomlands. Tänkte kontakta verkstaden om det inte kommer igång denna vecka.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Frugan kom hem med gråten i halsen (kraftig överdrift) och sa att bilen va offline i går. Gick ut och valde online i välkomstskärmen utan problem.
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: VW ID.4

Inlägg av msb »

Hoppsan_84 skrev:
Frugan kom hem med gråten i halsen (kraftig överdrift) och sa att bilen va offline i går. Gick ut och valde online i välkomstskärmen utan problem.
Ja, det gjorde jag med igår. Sen var den off-line 10 min senare. Skräp!
HW74
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2021 21:49

Re: VW ID.4

Inlägg av HW74 »

Nån som har testat dessa skärmskydd?
Verkar ju rätt bra för jag hatar fingeravtryck och speglingar i skärmen.

https://www.theocdplug.com/shop/vw
8662F858-0AFC-482D-8255-425BBF1262DF.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

taliz skrev:
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

lloydfabege skrev:
taliz skrev:
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.
Samma här! Blev dom svarta plåt fälgarna till min. Som kommer att användas till vinterdäcken senare.
Behöver hitta ett par aero 19" som är fina.

Nu har jag även fått registreringsnummer! Står även att bilen anlänt till Finland.

Beställning: 15.03.2021
Bygg: 06.05.2021
Leverans?/anlänt till land: 12.05.2021

Gått väldigt fort!
Säljaren sa att jag kan förvänta mig leverans eventuellt nästa vecka men troligtvis vecka 21.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.

VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435


Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Var bara ett lite dåligt försök till humor och ordvits. Sorry. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Jag tyckte det funkade iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

https://www.aftonbladet.se/bil/a/LnwO59 ... na-just-nu

Så vilken vann? Någon som kan kopiera?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/LnwO59 ... na-just-nu

Så vilken vann? Någon som kan kopiera?
Mina gissningar på de två påståenden som står:

✓ Storsäljaren sågas: ”Den är dyr och drar mycket el” = XC40 P8
✓ Varnar för modellen: ”Den här bilen är inte rolig på ett enda sätt” = Kia eNiro
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar