Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?taliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
VW ID.4
Moderator: Redaktion
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Jo, laddeffekt/förbrukning är ju ett område som VW skulle behöva jobba på med för den relativt stora SUV som ID4 är (för den mindre ID3 så är ju balansen nästan lika god som för M3).mans71 skrev:Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett.
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Inga problem annars vad jag minns.lloydfabege skrev:Hoppas det funkar! Hur har bilen funkat annars?taliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitchtaliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW ID.4
Jag tycker du skall svänga förbi handlaren när du kommer tillbaka. (eller det borde gå med vilken som helst)
Jag köpte en bil som stannade på vägen strax efter jag hade köpt den. visserligen fossilbil. (hände aldrig mer och jag har haft den 12 år nu)
Jag köpte en bil som stannade på vägen strax efter jag hade köpt den. visserligen fossilbil. (hände aldrig mer och jag har haft den 12 år nu)
Re: VW ID.4
Jag upplever touch-knapparna i ID4 som överlägsna såväl fysiska knappar som ikoner på en skärm. Ta bara knapparna för att reglera farthållaren. Ett lätt tryck ökar/minskar hastigheten med 1 km/h, ett hårt tryck eller swipa upp eller ner ändrar den med 10 km/h. Samma sak med volymen. Kort tryck för att öka/minska volymen ett steg, och ett hårdare tryck eller swipe för att öka/minska volymen lite mer. Det tog 10-15 mil innan jag fick in känslan och det satte sig i muskelminnet, men det kan det vara värt när jag sen har desto mer glädje av det i tusentals mil. Jag misstänker att provkörningarna är för korta för att få in den rätta känslan och det är därför så många recensenter klagar på det. Det är inte svårare att känna var på ratten de sitter än vad det är med fysiska knappar, eftersom det finns konturer runtomkring. Dessutom sätter sig även det i muskelminnet ganska snabbt.martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Edit: Texten ovan syftar främst på knapparna på ratten. De sliders som finns under infotainmentskärmen för att justera temperatur och volym funkar också bra, men det hade varit ännu bättre med vred.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Håller helt med. Har iofs en ID.3 med absolut äldsta mjukvaran som lånebil men knapparna och reglagen är samma. Kan verkligen inte se problemen som många recensenter pratar om, dom har nog kört bilen för lite som du säger.iAkita skrev:Jag upplever touch-knapparna i ID4 som överlägsna såväl fysiska knappar som ikoner på en skärm. Ta bara knapparna för att reglera farthållaren. Ett lätt tryck ökar/minskar hastigheten med 1 km/h, ett hårt tryck eller swipa upp eller ner ändrar den med 10 km/h. Samma sak med volymen. Kort tryck för att öka/minska volymen ett steg, och ett hårdare tryck eller swipe för att öka/minska volymen lite mer. Det tog 10-15 mil innan jag fick in känslan och det satte sig i muskelminnet, men det kan det vara värt när jag sen har desto mer glädje av det i tusentals mil. Jag misstänker att provkörningarna är för korta för att få in den rätta känslan och det är därför så många recensenter klagar på det. Det är inte svårare att känna var på ratten de sitter än vad det är med fysiska knappar, eftersom det finns konturer runtomkring. Dessutom sätter sig även det i muskelminnet ganska snabbt.martinot skrev:Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?lloydfabege skrev:Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.
Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Re: VW ID.4
Nej, och nu ser jag att alla laddare där jag tänkt ladda är ”out of order”. Var ok igår.Bjelke skrev:Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitchtaliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Tänk om Elon och Herbert kunde komma överens om att VAG-bilar kan ladda på SuC...taliz skrev:Nej, och nu ser jag att alla laddare där jag tänkt ladda är ”out of order”. Var ok igår.Bjelke skrev:Ouch... inget man vill få upp precis innan en sån resa liksom, hoppas också att det bara var en glitchtaliz skrev:Efter 420 mil fick jag nu "fel på drivsystemet, kontakta verkstad".
Funderade på om jag skulle våga stanna, eller köra direkt hem.
Tänkte att det förhoppningsvis försvinner efter "omstart", och det gjorde det.
Ska korsa Danmark imorrn, får hoppas den håller ihop...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Verkar inte som appen fungerar i utlandet. Bilen är permanent offline oavsett var jag parkerar.
Har VW varit så snåla att de inte tillåter roaming?
Har VW varit så snåla att de inte tillåter roaming?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Vår är också off-line sen igår. Och vi är inte utomlands. Tänkte kontakta verkstaden om det inte kommer igång denna vecka.taliz skrev:Verkar inte som appen fungerar i utlandet. Bilen är permanent offline oavsett var jag parkerar.
Har VW varit så snåla att de inte tillåter roaming?
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Frugan kom hem med gråten i halsen (kraftig överdrift) och sa att bilen va offline i går. Gick ut och valde online i välkomstskärmen utan problem.
Re: VW ID.4
Ja, det gjorde jag med igår. Sen var den off-line 10 min senare. Skräp!Hoppsan_84 skrev:Frugan kom hem med gråten i halsen (kraftig överdrift) och sa att bilen va offline i går. Gick ut och valde online i välkomstskärmen utan problem.
Re: VW ID.4
Nån som har testat dessa skärmskydd?
Verkar ju rätt bra för jag hatar fingeravtryck och speglingar i skärmen.
https://www.theocdplug.com/shop/vw
Verkar ju rätt bra för jag hatar fingeravtryck och speglingar i skärmen.
https://www.theocdplug.com/shop/vw
Re: VW ID.4
Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.taliz skrev:Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Samma här! Blev dom svarta plåt fälgarna till min. Som kommer att användas till vinterdäcken senare.lloydfabege skrev:Låter bra, jag har beställt min med 19tummare, förhoppningsvis är det ca 7% lägre förbrukning på dem, vilket skulle innebära 186 wh/km allt annat lika. Nu gick jag bara på vad Ioniq 5 redovisar vad skillnaden är på förbrukning mellan olika tum på däcken. Behöver ju inte vara samma på ID4.taliz skrev:Nu när det blivit varmare har bilen blivit betydligt snålare.
Körde från Århus till Lomma igår.
Är ju mestadels motorväg med 110-130kmh hastighetsbegränsning, men också en del vägarbete. Var dessutom blåst och tidsvis regn.
Hamnade på 200wh/km i snittförbrukning, inte alls tokigt för en relativt stor bil med 20" hjul.
Den slätare asfalten i Danmark gör nog en del också visserligen.
Behöver hitta ett par aero 19" som är fina.
Nu har jag även fått registreringsnummer! Står även att bilen anlänt till Finland.
Beställning: 15.03.2021
Bygg: 06.05.2021
Leverans?/anlänt till land: 12.05.2021
Gått väldigt fort!
Säljaren sa att jag kan förvänta mig leverans eventuellt nästa vecka men troligtvis vecka 21.
Re: VW ID.4
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.martinot skrev:Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Var bara ett lite dåligt försök till humor och ordvits. Sorry.Zalman3 skrev:Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.martinot skrev:Herbert Diess El-gate?Zalman3 skrev:Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten.
https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger.
Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Mina gissningar på de två påståenden som står:Kubi skrev:
✓ Storsäljaren sågas: ”Den är dyr och drar mycket el” = XC40 P8
✓ Varnar för modellen: ”Den här bilen är inte rolig på ett enda sätt” = Kia eNiro
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.