VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW ID.4

Inlägg av Ken1 »

Jag har för mig att någon youtuber nämnde att gul var för first edition, någon typ av exclusive variant...
Men Om många efterfrågar kanske dom tänker om :)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Min VW säljare bekräftade nu att Honey yellow kommer att produceras t.om vecka 25.
Jag har preliminär produktions vecka 16, dvs denna veckan. Så min borde nog hinna med tills dess!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2524
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

I fredags fick jag äntligen min ID4 1st Max och igår gav jag mig av på en ganska rejäl tur för att se vad den går för. Jag körde upp E4:an från Skåne, svängde av mot Motala för att runda Vättern, och körde sen tillbaka till Skåne via Göteborg och E6. Totalt 99 mil enligt google (98 enligt bilen).

Totalt sett är jag väldigt imponerad av bilen. Jag har haft fundringar på att sälja den när miljöbonusen trillar in för att köpa Ionic 5 eller Kia EV6 istället. Efter den här provturen ställer jag mig högst tveksam till att de kommer vara bättre på någonting, förutom att de laddar snabbare. De kanske överaskar, men just nu känns det som om jag definitivt kommer behålla ID4:an.

Vad var det då som var så bra? Jo, bilen är otroligt komfortabel oavsett hastighet. Knappt något vindbrus ens på 120-sträckorna. Vägljudet är också mer än godkännt, trots 21-tums fälgar, och det vägljud som ändå kommer in i kupen är ganska lågfrekvent och och stör mig inte alls lika mycket som det mer högfrekventa ljud jag är van vid från e-Niron. Den adaptiva fjädringen och progressiva styrningen bidrar säkert till att bilen ligger fint på vägen även i kurviga partier, och att styrningen känns precis. För mig som har dåligt mörkerseende var naturligtvis Led-matrix strålkastarna ett jättelyft.

Travel assist systemet funkar ochkså fint, med två undantag. Det håller bilen fint mellan linjerna och anpassar hastigheten bra inför kurvor, rondeller och korsningar. Om något är den lite för offensiv in i kurvorna/rondellerna, men tvärtom lite seg på väg ut. Ett extra plus för att bilen börjar öka hastigheten direkt när man blinkar för att köra om på tvåfiliga vägar, och inte som många andra först när man svängt ut i ytterfilen och den hittat linjerna. En svaghet med systemet är att den anpassar sig till hastighetsökningar först ca 50 meter efter skylten, vilket gör att den bromsar in om man ökat hastigheten till något över hastighetsgränsen manuellt lite tidigare än så. Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem. Ett mycket större problem är att bilen verkar använda sig av en kombination av skyltavläsning och kartdata för att detektera hastighetsgränser. Som följd av det saktade den in ett par gånger in på motorvägen när jag passerade större trafikplatser, och en annan gång fick den plötsligt för sig att det var 110 km/h när jag låg på en 80-väg. Det var nog det sämsta med bilen.

Räckviddsmässigt var den över förväntan. Mitt första laddstopp var i Gränna, 31 mil hemifrån. Cirka 20 av de 31 milen var på E4 mellan Markaryd och Gränna där det till stora delar är 120-väg (jag låg fem över enligt GPS-under hela resan). Kom ändå fram till Gränna med 16% kvar, vilket förvånade mig. Temperaturen låg mellan 8-10 grader och det var svaga skiftande vindar. Totalt under resan drog bilen 206 Wh/km, vilket jag tycker är bra med tanke på storlek och form på bilen i kombination med 21-tums fälgar. Jag laddade tre gånger under resan (Gränna, Mariestad och Varberg). Den totala laddtiden var drygt 1,5 timme. I Gränna och Mariestad åt jag så där var bilen klar att köra vidare innan jag var det. Jag hade stannat för lunch och middag även med en fossilbil, så den enda egentliga tidsförlusten mot en fossilbil under denna hundramilsresa var mitt kombinerade kaffe- och laddstopp i Mariestad på en knapp halvtimme. Att laddningen funkade så pass bra var väl det som fick mig att slutligen släppa tanken på en Ionic 5 eller EV6. 0-80% på 18 minuter är förstås grymt, men jag kombinerar i stort sett alltid mina laddstopp med ett toalettbesök, mat/fika, och en snabb koll av mail m.m. Då är ett laddstopp på 25-30 minuter ganska lagom faktist. Bilen hinner bli klar utan att man behöver inte stressa.

Vad det gäller infotainmentsystemet och mjukvaran är jag nog inte rätt person att bedöma det. Jag vet inte vad det är så många tycks sitta och pilla med hela tiden, det enda jag använder det till är att navigera och spela musik (Spotify i Android auto). Med det sagt så är det segt de första minuterna efter man startat bilen. Efter det tycker jag att det är hyfsat responsivt. Undantaget är när man swypar mellan olika sidor, då det ibland kan vara riktigt segt. Konstigt nog tycks det vara själva touch-funktionen det är problem med, för när jag använder gester istället funkar det perfekt. Kartan var dock helt hopplös att zooma in eller ut i. Vet inte var det beror på, när jag körde med googles satellitkartor via Android auto funkar det utmärkt. Sen är det inte helt intuitivt heller, bland annat hade jag svårt att växla från spotify till radio. Tillslut gav jag upp och fick be bilen sätta på radion med röstkommando istället. Röstkommandona funkar bra, det lilla jag provat.

Till sist så måste jag säga att HUD med AR är mer än en gimmik, i alla fall för mig. Hastighet m.m. kan kvitta, det funkar lika bra att ha i instrumentklustret, men jag gillade verkligen det där med augumented reality. Det kanske har med kontrollbehov att göra men för mig är det skönt att bilen visar att den har koll på linjer och omgivande trafik direkt i vindrutan, så jag känner att jag kan lita på den. Helt perfekt att navigationsanvisningarna dyker upp direkt i synfältet också istället för i pereferin (vilket jag har en tendens att missa). Den enda nackdelen är att det kommer bli svårt för mig att gå tillbaka till en bil utan. Jag måste ha råkat slå av HUD:en i samband med mitt laddstopp i Gränna (eller också buggade den) och jag saknade den direkt när jag började köra. Man vänjer sig snabbt!

Så summa summarum tycker jag att VW byggt en riktigt bra elbil. Jag hoppas att många kommer ge den chansen och inte bara stirra sig blinda på laddhastighet och/eller acceleration i sitt val.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW ID.4

Inlägg av FredrikR »

Tack för en bra sammanfattning!
ID.4 ligger väldigt bra till inför mitt nästa bilbyte (även om jag väldigt nyfiket väntar på id buzz).
Även en kompis som tidigare varit väldigt inne på Model Y är väldigt sugen på en ID.4.

Jäkligt roligt att det nu finns flera goda alternativ inför framtida byte.

Sen kan man såklart vända och vrida på hastigheter och räckvidd. Men för min del är jag övertygad om att det ID.4 har att erbjuda kommer räcka gott för mig. Tycker min nuvarande Kona funkar även om det brukar innebära 10-15 minuters extra stopptid i vissa fall.
Men förstår att det där är väldigt beroende på vad man har för resvanor. För mig som gör riktiga långresor några gånger/år så spelar det ju ingen roll om det blir 2x15 minuter extra på en resa.

Det sämsta med att ID.4 är så bra är att jag hade tänkt behålla Konan i 2-3 år till. Men hur ska det gå till när det dyker upp så roliga alternativ. :lol:
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Ett mycket större problem är att bilen verkar använda sig av en kombination av skyltavläsning och kartdata för att detektera hastighetsgränser. Som följd av det saktade den in ett par gånger in på motorvägen när jag passerade större trafikplatser, och en annan gång fick den plötsligt för sig att det var 110 km/h när jag låg på en 80-väg. Det var nog det sämsta med bilen.
Tyckte också det var störigt, betydligt sämre än i Teslan. Men som tur är går det ju att disabla.
Jag hade förövrigt också lite funderingar på Ioniq 5 eller EV6, de har ju imponerande teknik. Men ju mer jag sett desto mindre intresserad har jag blivit. De har fortfarande för mkt Korea i sig rent designmässigt.
Samt även om priset är bra för tekniken, så är det ändå över en halv mille för en Hyundai/Kia... det är för mkt IMO.
Förhoppningsvis kommer ju också en OTA som ger 170kw i ID4, det skulle göra mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW ID.4

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Ett mycket större problem är att bilen verkar använda sig av en kombination av skyltavläsning och kartdata för att detektera hastighetsgränser. Som följd av det saktade den in ett par gånger in på motorvägen när jag passerade större trafikplatser, och en annan gång fick den plötsligt för sig att det var 110 km/h när jag låg på en 80-väg. Det var nog det sämsta med bilen.
Tyckte också det var störigt, betydligt sämre än i Teslan. Men som tur är går det ju att disabla.
Jag hade förövrigt också lite funderingar på Ioniq 5 eller EV6, de har ju imponerande teknik. Men ju mer jag sett desto mindre intresserad har jag blivit. De har fortfarande för mkt Korea i sig rent designmässigt.
Samt även om priset är bra för tekniken, så är det ändå över en halv mille för en Hyundai/Kia... det är för mkt IMO.
Förhoppningsvis kommer ju också en OTA som ger 170kw i ID4, det skulle göra mkt.
Eter ha sett den på Youtube så tycker jag utsidan på Ioniq 5 är riktigt läcker, påminner om en äldre Golf, gillar lysena också, Mindcraftinspererat. Men inredningen, varför fortsatte de inte på temat från utsidan invändigt? spakar i lackad silver såg inte så roligt ut, gillar inte heller att golvet är öppet fram, ger mer intrycket av gammal VW pickup än en Golf, inte alls sportigt. Utsidan gillar jag, insidan ställer jag mig tveksam till.

Var någon som skrev eller sade att inredningen var rymdskeppsinspirerad, håller inte med men om vi säger att den är det varför gjorde man då en retroinsirerad utsida, är ju så långt ifrån man kan komma i stort sett. Då tycker jag ID3 med vit inredning är mer rymdskepp och där passar den mer med utsidan också.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

iAkita skrev:
I fredags fick jag äntligen min ID4 1st Max och igår gav jag mig av på en ganska rejäl tur för att se vad den går för. Jag körde upp E4:an från Skåne, svängde av mot Motala för att runda Vättern, och körde sen tillbaka till Skåne via Göteborg och E6. Totalt 99 mil enligt google (98 enligt bilen).

Totalt sett är jag väldigt imponerad av bilen. Jag har haft fundringar på att sälja den när miljöbonusen trillar in för att köpa Ionic 5 eller Kia EV6 istället. Efter den här provturen ställer jag mig högst tveksam till att de kommer vara bättre på någonting, förutom att de laddar snabbare. De kanske överaskar, men just nu känns det som om jag definitivt kommer behålla ID4:an.

Vad var det då som var så bra? Jo, bilen är otroligt komfortabel oavsett hastighet. Knappt något vindbrus ens på 120-sträckorna. Vägljudet är också mer än godkännt, trots 21-tums fälgar, och det vägljud som ändå kommer in i kupen är ganska lågfrekvent och och stör mig inte alls lika mycket som det mer högfrekventa ljud jag är van vid från e-Niron. Den adaptiva fjädringen och progressiva styrningen bidrar säkert till att bilen ligger fint på vägen även i kurviga partier, och att styrningen känns precis. För mig som har dåligt mörkerseende var naturligtvis Led-matrix strålkastarna ett jättelyft.

Travel assist systemet funkar ochkså fint, med två undantag. Det håller bilen fint mellan linjerna och anpassar hastigheten bra inför kurvor, rondeller och korsningar. Om något är den lite för offensiv in i kurvorna/rondellerna, men tvärtom lite seg på väg ut. Ett extra plus för att bilen börjar öka hastigheten direkt när man blinkar för att köra om på tvåfiliga vägar, och inte som många andra först när man svängt ut i ytterfilen och den hittat linjerna. En svaghet med systemet är att den anpassar sig till hastighetsökningar först ca 50 meter efter skylten, vilket gör att den bromsar in om man ökat hastigheten till något över hastighetsgränsen manuellt lite tidigare än så. Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem. Ett mycket större problem är att bilen verkar använda sig av en kombination av skyltavläsning och kartdata för att detektera hastighetsgränser. Som följd av det saktade den in ett par gånger in på motorvägen när jag passerade större trafikplatser, och en annan gång fick den plötsligt för sig att det var 110 km/h när jag låg på en 80-väg. Det var nog det sämsta med bilen.

Räckviddsmässigt var den över förväntan. Mitt första laddstopp var i Gränna, 31 mil hemifrån. Cirka 20 av de 31 milen var på E4 mellan Markaryd och Gränna där det till stora delar är 120-väg (jag låg fem över enligt GPS-under hela resan). Kom ändå fram till Gränna med 16% kvar, vilket förvånade mig. Temperaturen låg mellan 8-10 grader och det var svaga skiftande vindar. Totalt under resan drog bilen 206 Wh/km, vilket jag tycker är bra med tanke på storlek och form på bilen i kombination med 21-tums fälgar. Jag laddade tre gånger under resan (Gränna, Mariestad och Varberg). Den totala laddtiden var drygt 1,5 timme. I Gränna och Mariestad åt jag så där var bilen klar att köra vidare innan jag var det. Jag hade stannat för lunch och middag även med en fossilbil, så den enda egentliga tidsförlusten mot en fossilbil under denna hundramilsresa var mitt kombinerade kaffe- och laddstopp i Mariestad på en knapp halvtimme. Att laddningen funkade så pass bra var väl det som fick mig att slutligen släppa tanken på en Ionic 5 eller EV6. 0-80% på 18 minuter är förstås grymt, men jag kombinerar i stort sett alltid mina laddstopp med ett toalettbesök, mat/fika, och en snabb koll av mail m.m. Då är ett laddstopp på 25-30 minuter ganska lagom faktist. Bilen hinner bli klar utan att man behöver inte stressa.

Vad det gäller infotainmentsystemet och mjukvaran är jag nog inte rätt person att bedöma det. Jag vet inte vad det är så många tycks sitta och pilla med hela tiden, det enda jag använder det till är att navigera och spela musik (Spotify i Android auto). Med det sagt så är det segt de första minuterna efter man startat bilen. Efter det tycker jag att det är hyfsat responsivt. Undantaget är när man swypar mellan olika sidor, då det ibland kan vara riktigt segt. Konstigt nog tycks det vara själva touch-funktionen det är problem med, för när jag använder gester istället funkar det perfekt. Kartan var dock helt hopplös att zooma in eller ut i. Vet inte var det beror på, när jag körde med googles satellitkartor via Android auto funkar det utmärkt. Sen är det inte helt intuitivt heller, bland annat hade jag svårt att växla från spotify till radio. Tillslut gav jag upp och fick be bilen sätta på radion med röstkommando istället. Röstkommandona funkar bra, det lilla jag provat.

Till sist så måste jag säga att HUD med AR är mer än en gimmik, i alla fall för mig. Hastighet m.m. kan kvitta, det funkar lika bra att ha i instrumentklustret, men jag gillade verkligen det där med augumented reality. Det kanske har med kontrollbehov att göra men för mig är det skönt att bilen visar att den har koll på linjer och omgivande trafik direkt i vindrutan, så jag känner att jag kan lita på den. Helt perfekt att navigationsanvisningarna dyker upp direkt i synfältet också istället för i pereferin (vilket jag har en tendens att missa). Den enda nackdelen är att det kommer bli svårt för mig att gå tillbaka till en bil utan. Jag måste ha råkat slå av HUD:en i samband med mitt laddstopp i Gränna (eller också buggade den) och jag saknade den direkt när jag började köra. Man vänjer sig snabbt!

Så summa summarum tycker jag att VW byggt en riktigt bra elbil. Jag hoppas att många kommer ge den chansen och inte bara stirra sig blinda på laddhastighet och/eller acceleration i sitt val.
Hur lång tid tog denna resan?
Samt: "Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem." -
Hur då? Disable i inställningarna eller något annat?

Tack för en toppen text!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2524
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Kubi skrev:
Hur lång tid tog denna resan?
Samt: "Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem." -
Hur då? Disable i inställningarna eller något annat?

Tack för en toppen text!
Körningen tog 10 timmar och 40 minuter. Jag varken slökörde eller gasade på rejält utan ville hålla mig till den fart de flesta håller, alltså ca 5 km/h över hastighetsgränsen enligt GPS. Laddningen tog ytterligare drygt 1,5 timme, alltså drygt 12 timmar totalt. Mycket av det på motorväg, förutom sträckan norrut när jag lämnade E4 för att runda Vättern och sen söder ut mot Göteborg.

Jag ville inte stänga av den automatiska hastighetsapassningen eftersom jag tyckte att den fungerade så bra för det mesta. Vad jag istället gjorde när jag t.ex. passerat en sträcka med 50 km/h som övergick till 80 km/h var att manuellt öka den inställda farten till 80 km/h lite innan skylten, och sen när farthållaren registrerat den nya hastigheten öka den inställda farten. Det går sjukt smidigt, tack vare de fantastiska touch-knapparna på ratten. Slida uppåt eller neråt med tummen så ökar/minskar farten med 10 km/h, eller tryck på knappen så ökar/minskar den med 1 km/h. Det går även trycka lite hårdare på knappen för att öka/minska farten med 10 km/h. Jag fattar inte varför så många klagar på dem. Det tog 10-15 mil att få in känslan, men när jag väl fått det var de funktionsmässigt överlägset de fysiska reglage jag haft på ratten på mina tidigare bilar. Skod Enyaq som många jämför med har tydligen en dedikerad spak till farthållaren som sitter under blinkersspaken. Det låter ännu värre.

Kul att du uppskattade texten!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Kubi skrev:
Hur lång tid tog denna resan?
Samt: "Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem." -
Hur då? Disable i inställningarna eller något annat?

Tack för en toppen text!
Körningen tog 10 timmar och 40 minuter. Jag varken slökörde eller gasade på rejält utan ville hålla mig till den fart de flesta håller, alltså ca 5 km/h över hastighetsgränsen enligt GPS. Laddningen tog ytterligare drygt 1,5 timme, alltså drygt 12 timmar totalt. Mycket av det på motorväg, förutom sträckan norrut när jag lämnade E4 för att runda Vättern och sen söder ut mot Göteborg.

Jag ville inte stänga av den automatiska hastighetsapassningen eftersom jag tyckte att den fungerade så bra för det mesta. Vad jag istället gjorde när jag t.ex. passerat en sträcka med 50 km/h som övergick till 80 km/h var att manuellt öka den inställda farten till 80 km/h lite innan skylten, och sen när farthållaren registrerat den nya hastigheten öka den inställda farten. Det går sjukt smidigt, tack vare de fantastiska touch-knapparna på ratten. Slida uppåt eller neråt med tummen så ökar/minskar farten med 10 km/h, eller tryck på knappen så ökar/minskar den med 1 km/h. Det går även trycka lite hårdare på knappen för att öka/minska farten med 10 km/h. Jag fattar inte varför så många klagar på dem. Det tog 10-15 mil att få in känslan, men när jag väl fått det var de funktionsmässigt överlägset de fysiska reglage jag haft på ratten på mina tidigare bilar. Skod Enyaq som många jämför med har tydligen en dedikerad spak till farthållaren som sitter under blinkersspaken. Det låter ännu värre.

Antar att ID4 har samma touch-knappar med hauptisk återkoppling som ID3 har. På vilket sätt menar du att dessa är överlägsna fysiska knappar? Lika bra kan jag köpa då det eventuellt är en smaksak men överlägsna?

Kul att du uppskattade texten!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Bruno »

Ren elbil toppar nybilsförsäljningen

För andra gången toppar en ren elbil nybilsförsäljningen. Volkswagens nya elbil ID.4 är den mest sålda bilen i april.
Det här visar siffror över nybilsregistreringarna i april från Bil Sweden, berättar Nyhetsbyrån Direkt i en artikel på Di.se.

https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... G5hsZNUAWG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Under april var 55,8% procent av alla levererade bilar från Volkswagen en elbil, skriver Volkswagen i ett pressutskick.
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-4- ... l-i-april/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Bruno »

Roligt... :)
Sen kan det vara (klart det är) ett uppdämt behov/orderingång men ändå.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Vad har du för lev.datum?
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Vad har du för lev.datum?
14.7, i Finland dock!
Väntar du också?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Vad har du för lev.datum?
14.7, i Finland dock!
Väntar du också?
Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Vad har du för lev.datum?
14.7, i Finland dock!
Väntar du också?
Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.
När beställde du och ditt leverans datum?
Vi la vår beställning efter provkörning 15.3.
Blev en Honey Yellow Tech!
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt... :lol:
Vad har du för lev.datum?
14.7, i Finland dock!
Väntar du också?
Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.
När beställde du och ditt leverans datum?
Vi la vår beställning efter provkörning 15.3.
Blev en Honey Yellow Tech!
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?
VW.se listar ju 55st ID4 för omedelbar leverans.
https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Skriv svar