Jag var och provkörde ID.4 idag. Blev ingen jättelång svängom, men ändå tillräcklig för en del initiala iaktagelser.
1st Pro version med 77kWh batteri och 204Hk bakhjulsdrift och 20" Hakka vinterdäck. Temp ca 8 grader och torr väg.
Bilen är rymlig, känns stor, både fram, i baksätet och bagaget (iaf när man kommer från Polestar 2
)
Sköna stolar
Fin svängradie
Snabb respons på gasen från 0, dock avtar det snabbt och bilen kändes ordentligt trött över 60km/h. Hade inte velat inleda en vanlig omkörning som jag brukar, det blir inte trafiksäkert.
Släpper snabbt, hade blinkande hjulspinnslampa så fort jag drog på trots torr väg, det känns väl sådär.
Infortainment är ju samma som ID.3 och ganska hopplöst. Möjligt att man lär sig efter ett tag, men intuitivt är det iaf inte.
Bilen är mindre gungig än många andra SUVar, tex Model X på 20" vinterdäck upplevde jag som ändå gungigare. Dock är den för gungig och mjuk i fjädringen för mig.
Man får ingen känsla av framtid och tekniskt "WOW", det är en bra bil bara och passar säkert bra till de som är lite äldre. Min svärfar på 75 ska få sin i april och han kommer säkert bli jättenöjd. Bra med plats att köra runt barnbarnen till träning etc.
Jag tycker VW har dragit igång många fina elbilsprojekt, men det känns lite som de inte orkade hela vägen. Ingenjörerna tröttnade efter 3/4 av arbetet och la ner verksamheten eller nåt. Så känns deras ID-bilar för mig iaf.