VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW ID.4

Inlägg av NiklasTesla »

Bruno skrev:
Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.

Nej rätt namn på rubriken är en liten större variant av ID3.

MVH samt kommer fortsätta köra vidare som nöjd ägare av Tesla Model 3. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Epicure skrev:
Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.
Ljudnivån är mycket lägre än min TM3 LR AWD. Nu körde vi odubbat och på vinterväglag. Inte i nivå med BMW men tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas störande.
Materialvalen kändes mer premium än genomsnitts-folkan skulle jag säga. Den känns mycket mer premium än en passat.
Den bil jag körde hade HUD, vet ej om detta är standard eller tillval, dock.
Tack för svaret. Det låter ju alla tiders. HUD är inte standard, det var därför jag ställde frågan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW ID.4

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG
Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbt ;)

Vad kostar det inte att ladda dom andra platserna (utanför Ionity), hjälper bilens navigator dig att ruta via billiga snabbladdare om du gör långkörning med ID4, hur många laddstolpar finns det vid varje laddplats etc

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.

Dock är ID4 säkert en välbyggd bil som kanske är tystare än Model 3.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

De finns de som INTE vill ha 3-4 sek till 100km/h. Så där faller de bort. Alla passar inte att betala överpriser. En del vill inte ha iphone även om den i vissa tester och användare springer cirklar runt det andra. Trots att det enligt dem har överlägset appstore (och gör extrema vinster, vilket är viktigt för användarens självkänsla). En del vill köra samsung S21 Även om föregångaren förbjöds i flygplan och har ett extremt högt pris den också. Andra vill ha en Sony compact med 7 dagars batteritid.
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: VW ID.4

Inlägg av Dasko »

NiklasTesla skrev:
mati skrev:
NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG
Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbt ;)

Vad kostar det inte att ladda dom andra platserna (utanför Ionity), hjälper bilens navigator dig att ruta via billiga snabbladdare om du gör långkörning med ID4, hur många laddstolpar finns det vid varje laddplats etc

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.

Dock är ID4 säkert en välbyggd bil som kanske är tystare än Model 3.

MVH
Det är som tidigare påpekat såklart oundvikligt att inte jämföra med Tesla. Det beror ju bara på vad man värderar högst. Jag själv har beställt en ID.4 men övervägde även M3 och MY. Exempelvis så värderar jag komfort och ljudisolering högre än blixtsnabb acceleration. Gällande laddnätverket så kommer det att vara fullt tillräckligt till de långresorna vi gör 1-2 gånger per år. Detta tror jag även är en fördel för Tesla som kommer att minska i takt med den ökade elektrifieringen.

Angående infotainmentsystem så är jag av den åsikten att det är ok om det inte flyter blixtsnabbt eller är lika användarvänligt som en IPhone. Detta då tiden jag kommer spendera i infotainmentsystemet är en bråkdel av tiden jag spenderar exempelvis med min telefon.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW ID.4

Inlägg av jbark »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Bruno »

NiklasTesla skrev:
Bruno skrev:
Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.

Nej rätt namn på rubriken är en liten större variant av ID3.

MVH samt kommer fortsätta köra vidare som nöjd ägare av Tesla Model 3. 8-)
Känns som alla rubriker ska ha "Tesla" i sig, och bilarna jämförs med Tesla, hur fel det än blir ;) Men allt som drar läsare/tittare är bra enligt media...
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.
När Ford, VW och Opel har var sin bil i samma klass (pris/storlek) kommer dom jämföras med varandra. Precis som idag...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Det kommer ju en Y i samma prisklass som ID4. I USA har den ju faktiskt levererats i några månader redan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.
När Ford, VW och Opel har var sin bil i samma klass (pris/storlek) kommer dom jämföras med varandra. Precis som idag...
Det har ju blivit mycket bättre redan. Det är inte länge sedan som tidningarna utan blinka jämförde Model X med Renault Zoe, bara för att båda bilarna hade ungefär samma räckvidd. Elbil == elbil. Nu är det ju tack o lov så att det finns ett allt större utbud.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW ID.4

Inlägg av jbark »

mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Håller till stor del med dig där. Dock är ju model y vårt absoluta max medans id4 gör att vi inte lägger oss på maxbudget för vad vi kan tänka att lägga på en bil. Dock har ingen av dessa levererats än och jag tror model y kommer sänkas i pris vilket gör dem till konkurrenter, men det är lite OT. Oavsett blir det spännande att se hur id4 kommer fungera, hoppas att de fått bort alla barnsjukdommar som id3 har.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Jag tror att ID4 blir en mycket bra bil som kommer hitta många köpare. Själv har jag dock frångått köptankarna mer och mer. Kombinationen av att den har så låg dragvikt och att min säljare visade ganska tydligt att han inte är intresserad av att sälja en ID4 till mig, gör att jag ser mig om efter andra alternativ. Ioniq 5 kan bli en bra konkurrent.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Jag var och provkörde ID.4 idag. Blev ingen jättelång svängom, men ändå tillräcklig för en del initiala iaktagelser.

1st Pro version med 77kWh batteri och 204Hk bakhjulsdrift och 20" Hakka vinterdäck. Temp ca 8 grader och torr väg.

Bilen är rymlig, känns stor, både fram, i baksätet och bagaget (iaf när man kommer från Polestar 2 ;) )
Sköna stolar
Fin svängradie
Snabb respons på gasen från 0, dock avtar det snabbt och bilen kändes ordentligt trött över 60km/h. Hade inte velat inleda en vanlig omkörning som jag brukar, det blir inte trafiksäkert.
Släpper snabbt, hade blinkande hjulspinnslampa så fort jag drog på trots torr väg, det känns väl sådär.
Infortainment är ju samma som ID.3 och ganska hopplöst. Möjligt att man lär sig efter ett tag, men intuitivt är det iaf inte.
Bilen är mindre gungig än många andra SUVar, tex Model X på 20" vinterdäck upplevde jag som ändå gungigare. Dock är den för gungig och mjuk i fjädringen för mig.
Man får ingen känsla av framtid och tekniskt "WOW", det är en bra bil bara och passar säkert bra till de som är lite äldre. Min svärfar på 75 ska få sin i april och han kommer säkert bli jättenöjd. Bra med plats att köra runt barnbarnen till träning etc.

Jag tycker VW har dragit igång många fina elbilsprojekt, men det känns lite som de inte orkade hela vägen. Ingenjörerna tröttnade efter 3/4 av arbetet och la ner verksamheten eller nåt. Så känns deras ID-bilar för mig iaf.
20210318_133820.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

en anekdot, jag försökte mäta 0-100 med min nya dragy. Men fick aldrig något resultat på 0-100. Men när jag analyserar data, så är det pga att jag aldrig kom över 100km/h trots att det stod 100 på mätaren. I Dragy ser jag att bilen gick i 90 när det stor 100 på mätaren. Bummer! Oavsett så blev det 1/8 mile på 11.09sek (1/4 mile på 22.39sek). Förstärker mitt intryck att den är ganska seg i acc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

HelectriC skrev:
en anekdot, jag försökte mäta 0-100 med min nya dragy. Men fick aldrig något resultat på 0-100. Men när jag analyserar data, så är det pga att jag aldrig kom över 100km/h trots att det stod 100 på mätaren. I Dragy ser jag att bilen gick i 90 när det stor 100 på mätaren. Bummer! Oavsett så blev det 1/8 mile på 11.09sek (1/4 mile på 22.39sek). Förstärker mitt intryck att den är ganska seg i acc.
Det låter lite väl segt. 402m borde väl gå på 16 sekunder eller så om det inte är nåt fel på bilen.

Körde en i veckan och tycker den har ganska bra prestanda upp till runt 80-90, sen blir det segare. De har definitivt begränsat kraften initialt dock. Jämförde med en e-Niro och Kona som öser på fullt vrid direkt, inte alltid med briljanta resultat.

Trevlig bil men börjar undra om jag kanske borde välja något annat istället då den kändes lite tung och otymplig. Har en 1st beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. ....
Hur skulle du beskriva prestandan jämfört med en e-Golf? Jag tyckte ju redan att ID3 kändes trögare än Golfen på nåt sätt, trots starkare motor. Och ID4 är tyngre och större, den måste definitivt vara slöare än en ID3.
Konstigt att VW inte har gjort ett bättre jobb. Troligen vill de ha lite marginal för att kunna sälja rappare bilar senare. Det kan ju knappast vara så att det inte går att få ut mer prestanda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. ....
Hur skulle du beskriva prestandan jämfört med en e-Golf? Jag tyckte ju redan att ID3 kändes trögare än Golfen på nåt sätt, trots starkare motor. Och ID4 är tyngre och större, den måste definitivt vara slöare än en ID3.
Konstigt att VW inte har gjort ett bättre jobb. Troligen vill de ha lite marginal för att kunna sälja rappare bilar senare. Det kan ju knappast vara så att det inte går att få ut mer prestanda.
Tja, ungefär likvärdigt, men ID.4 är snabbare precis i början pga bakhjulsdriften.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

Han är rätt rolig den där Kyle, alltid galet positiv.
Hans tjej, som kör en BMW i3, sa att hon vill ha en vanlig bensinbil nästa gång. Hon var trött på alla problem med laddning. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. Blev ingen jättelång svängom, men ändå tillräcklig för en del initiala iaktagelser.

1st Pro version med 77kWh batteri och 204Hk bakhjulsdrift och 20" Hakka vinterdäck. Temp ca 8 grader och torr väg.

Bilen är rymlig, känns stor, både fram, i baksätet och bagaget (iaf när man kommer från Polestar 2 ;) )
Sköna stolar
Fin svängradie
Snabb respons på gasen från 0, dock avtar det snabbt och bilen kändes ordentligt trött över 60km/h. Hade inte velat inleda en vanlig omkörning som jag brukar, det blir inte trafiksäkert.
Släpper snabbt, hade blinkande hjulspinnslampa så fort jag drog på trots torr väg, det känns väl sådär.
Infortainment är ju samma som ID.3 och ganska hopplöst. Möjligt att man lär sig efter ett tag, men intuitivt är det iaf inte.
Bilen är mindre gungig än många andra SUVar, tex Model X på 20" vinterdäck upplevde jag som ändå gungigare. Dock är den för gungig och mjuk i fjädringen för mig.
Man får ingen känsla av framtid och tekniskt "WOW", det är en bra bil bara och passar säkert bra till de som är lite äldre. Min svärfar på 75 ska få sin i april och han kommer säkert bli jättenöjd. Bra med plats att köra runt barnbarnen till träning etc.

Jag tycker VW har dragit igång många fina elbilsprojekt, men det känns lite som de inte orkade hela vägen. Ingenjörerna tröttnade efter 3/4 av arbetet och la ner verksamheten eller nåt. Så känns deras ID-bilar för mig iaf.
Bra med lite återkoppling från medlemmar som testat. Tack för rapport!:)

Känns som en del både + och - gällande ID. Bra att VAG satsar på elektriskt (en av de mest seriösa), men att just ID-modellerna kanske inte nått riktigt fram helt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Ja, det ligger absolut nåt i det. Jag vägrar köra egen elbil på nordiska vinterdäck, det blir för sladdrigt och näst intill trafikfarligt i vissa situationer enligt mig. Jag kör på kontinentala vinterdäck och dom har funkat sjukt bra även vid minus och halka. Fördelarna är många!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar