VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Bmw hade det som argument på I3, bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Och det säger en del, bmw ska ju ha prestanda bilar. Det är väl viktigt i stadskörning.flamman skrev:Haha, ja kanske.Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Det där är helt klart ingen bil som finns hemma.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.
Re: VW ID.4
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.4
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW ID.4
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.4
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW ID.4
ok, men då har du 3 omkörningar, så måste bilen vila eller hur ska det funka? Räcker det att släppa pedalen lätt under 1 sek, så har man 30 nya sek eller vad?MWall skrev:Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
vikten har väl nästan lika stor betydelse om du ska acca 120-150 som 150-180? inte ofta man håller konstant hastighet 180 på autobahnmikebike skrev:Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Re: VW ID.4
GT och Taycan har dock enbart boost från launch mode, dvs enbart från stillastående, så enbart en show off, inget man har nytta av under körning.macky skrev:Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
BMW 2002 Tii Touring 1974
Model 3 LR 2021
Model 3 LR 2021
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Känns spontant billig. Typ 100.000 mindre än vad jag gav för min Pro.Max
Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift
Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift
Re: VW ID.4
Hade hoppats lite på denna. Billig vet jag inte. Jämför man med t.ex Ioniq 5 First Edition så är ju Ioniq'en ett sjukt klipp!
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW ID.4
Trevligt, kanske byter upp mig till en sån i höst.munkiz skrev:Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Men vill nog prova först, se om 300hk vs 200hk gör så mkt skillnad på 2,1 ton...
Får hoppas dom dämpat ljudet från frontmotorn också, så den inte tjuter ala etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Kollade nu igen och nu har jag även fått VIN.Dodde skrev:Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?Maw skrev:Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Tycker nog att ni 1st borde klaga och få en PRO istället för samma eller t.om bättre pris.
Förstår inte riktigt vad det är för en del som är restnoterad som håller tillbaka just 1st serien nu.
Har någon fått bekräftat att det är något med taket?
Re: VW ID.4
Ja jag fattar inte varför man skulle välja 2wd business, family, tech eller max nu.iAkita skrev:Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
Enda är väl om förmånsvärdet är noterbart lägre?
Nog stor risk de kommer just strippa ner dem och sänka grundpriset rejält.
Lite synd att instrumentbrädan är blå förövrigt. Går ju inte riktigt ihop med röd exteriör, som jag nog valt.
Men bättre än det brun-gråa i 1st iaf…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
MG Marvel mäts i 0-50Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r
Re: VW ID.4
Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Re: VW ID.4
Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
MG är nog mer för de speciellt intresserade, jag hade nog inte köpt den om jag funderade på en ID.4.Zalman3 skrev:Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Jag tror inte man skall förvänta sig så fantastiskt andrahandsvärde. Detta är ju bruksbilar från ett märke som inte är särskilt hett.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Om du skall sälja den inom något år bör du nog sikta på basutrustad(well, dragkrok krävs kanske...) om du vill tappa minsta möjliga. Se också till att få rabatt på åtminstone 4%, gärna 6 eller mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.