Maw skrev:martinot skrev:Maw skrev:Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.
Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.
Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).
Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Tesla kanske börjar att sjunka lite tidigare än andra vid ca 40% SoC, men annars inga enorma skillnader.
Varierar också en del mellan olika Teslamodeller (som mellan MS/MX och M3), men även inom samma modell så finns en hel del skillnader på de olika versionerna, M3 AWD/P, M3 SR+, etc. Inom en version av en modell som tex. SR+ så varierar det också mellan var de är gjorda (tex. om de är made in US eller made in China). Ovanpå det så kan även samma variant av samma modell gjord på samma fabrik också ha mindre variationer i laddkurvorna beroende på vilken tillverkars batterier som används (för tex. Tesla M3 AWD Made in US, så kan det variera beroende på om det är batterier från LG Chem eller Panasonic, etc.). Ovanpå alla dessa variationer av hårdvara och batterier så har du också olika laddkurvor beroende på exakt vilken mjukvaruversion som du har.
Så är lite mer komplext än vad man kanske först tror.
Gemensamt för många elbilar (och Teslor) är att de tappar rätt mycket effekt vid riktigt höga SoC. Går (precis som när du laddar din iPhone) extremt långsamt på slutet för de sista procenten. Vår Tesla M3 AWD LR, MiUS, Q2 2019, Panasonic, med mjukvara 2021.4.12 ligger på ca. 35 kW vid 90% SoC.
Det sagt så är det rätt hyfsat vanligt att ligga någonstans på runt 30-40 kW vid 90% SoC och gäller ganska liknande för många andra elbilar - förutom just e-tron som sticker starkt ut (men även mellan olika e-tron, och olika mjukvaror, så kan även laddeffektkurvorna där skilja en hel del på slutet).