VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Även fossilkramarna får krypa till korset och erkänna att en elbil är bättre än en fossilbil.
Jo, fast han kan ändå inte riktigt erkänna det fullt ut. Han ger ID4 förstaplatsen som pendlarbil och för att skjutsa barnen osv. Det klassiska "elbilar är bara för stan"-tänket. Och så skyller han dessutom mycket på att V90 är så dålig och att ID4 haft det lättare på grund av det.
Det som är uppseendeväckande är att han prisar komforten och stolarna ID4 jämfört med Volvon. Sköna stolar har ju alltid varit Volvos paradgren. Och jag håller med. Det var främst stolarna vi föll för när vi provade ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: VW ID.4

Inlägg av Kriper »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
För att tesla har försämrat laddhastigheten på 85 batteriet. :(
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
I den andra delen skulle man ladda tillbaka till ursprungs SoC på 95%. Då hann e-tron förbi med en del marginal. De beskrev testet som en körning till ett möte för att sedan åka hem igen. Så ladda så mycket att man kom hem igen. Dvs förbrukad energi plus 10% som marginal. Ladda tillbaka till ursprungs-SoC kan man ju se som ett långstopp med lunch för att sedan köra vidare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

DE83ACC5-73DE-4474-81F2-C67A0D79AF11.jpeg
Perfect fit :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

:lol: The taliz touch ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Tesla kanske börjar att sjunka lite tidigare än andra vid ca 40% SoC, men annars inga enorma skillnader.

Varierar också en del mellan olika Teslamodeller (som mellan MS/MX och M3), men även inom samma modell så finns en hel del skillnader på de olika versionerna, M3 AWD/P, M3 SR+, etc. Inom en version av en modell som tex. SR+ så varierar det också mellan var de är gjorda (tex. om de är made in US eller made in China). Ovanpå det så kan även samma variant av samma modell gjord på samma fabrik också ha mindre variationer i laddkurvorna beroende på vilken tillverkars batterier som används (för tex. Tesla M3 AWD Made in US, så kan det variera beroende på om det är batterier från LG Chem eller Panasonic, etc.). Ovanpå alla dessa variationer av hårdvara och batterier så har du också olika laddkurvor beroende på exakt vilken mjukvaruversion som du har.

Så är lite mer komplext än vad man kanske först tror. :)

Gemensamt för många elbilar (och Teslor) är att de tappar rätt mycket effekt vid riktigt höga SoC. Går (precis som när du laddar din iPhone) extremt långsamt på slutet för de sista procenten. Vår Tesla M3 AWD LR, MiUS, Q2 2019, Panasonic, med mjukvara 2021.4.12 ligger på ca. 35 kW vid 90% SoC.

Det sagt så är det rätt hyfsat vanligt att ligga någonstans på runt 30-40 kW vid 90% SoC och gäller ganska liknande för många andra elbilar - förutom just e-tron som sticker starkt ut (men även mellan olika e-tron, och olika mjukvaror, så kan även laddeffektkurvorna där skilja en hel del på slutet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.
Har inte sett videon, men bra att det jämför hur länge man måste ladda för att nå ett visst mål.

Det är just liknande denna typen av siffror som är intressant för slutanvändaren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Så vad blir det istället? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Bjelke skrev:
Så vad blir det istället? :)
Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

iAkita skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
Nej. Men det var å andra sidan skrivet i kontraktet att jag kunde avboka efter provkörning då det inte fanns bilar att provköra tillgängliga när jag beställde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

pingflood skrev:
Bjelke skrev:
Så vad blir det istället? :)
Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
Här har du en bil med knappar, som inte kommer tappa mycket i absoluta tal (kronor):

https://www.brabil.se/erbjudande/dacia-spring-electric/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har även sett ID3 för 2999/mån, och i slutet på december några erbjudanden på så lite som 2700/mån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Du borde satsa på en begagnad dacia eller skoda. Väldigt traditionella och som jag tror du skulle bli nöjd med :)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
Tack! Har noll koll på leasing men får titta lite på detta. 18 månader känns ju "lagom".
Skriv svar