VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
Tror det, inte varit minusgrader här än dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.
Jo, det är ju nästan lika viktigt att kunna se ut genom sidorutorna som andra rutor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

R_Edvinsson skrev:
Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:
Det hade tyvärr min första Mondeo :(
Men sidospeglarna är nytt för min del!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Jag hade (eller egentligen har, för den står kvar på gården även om den inte används längre) det på min
Mondeo också, sjukt najs på vintern (och även när man får sån där blixtsnabb imma) alltså, något jag
saknar mycket nu faktiskt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Det jag gillar med uppvärmning på framrutan i nya VW är att det inte är några slingor i den som syns vilket jag halvt stört mig på tidigare, det är helt osynligt helt enkelt.


https://www.carscoops.com/2017/02/vws-c ... s-without/
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: VW ID.4

Inlägg av lem »

Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW ID.4

Inlägg av Ken1 »

Kan inte säga att bakluckan är tung. Går snabbare att stänga :)
Men dubbla lastgolvet tycker jag var bra att ha. Allra helst om man har typ hundbur eller vill slippa lasttröskeln
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW ID.4

Inlägg av Ken1 »

Någon som vet vad det är för mönster som lyses på backen från bilen som ledljus? Ser lite ut som ett Renaultmärke kan jag tycka.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Såg att det nu mera går att få ”Park Assist plus med fjärrkontroll” Det hade varit nice
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: VW ID.4

Inlägg av DanneLKPG »

lem skrev:
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hög ränta? Du kan väl låna var du vill till bilen? Om du inte kan öka på ett bolån eller liknande så går det ändå att få ok ränta. Jag tog lån via Danske Bank på 2,26% för fackmedlemmar.

https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/tco
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: VW ID.4

Inlägg av lem »

taliz skrev:
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.

We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

lem skrev:
taliz skrev:
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.

We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
Hmm det stämmer. Ser ut som dom höjt priset och tagit bort utrustning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Vad för vinterdäck har folket skaffat nu till sina ID.4or?
Själv blev det hakkapeliitta 10, 19" med 235 fram och 255 bak samma som sommar.

Tips på fälgar att ha till sommardäcken? Kikar på https://www.dack365.se/falgar/varumarke ... -dark/5700 men finns nu inte i 19".
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW ID.4

Inlägg av El2an »

Ang valet av vinterdäck gäller ju smalare desto bättre men då det är 19" och uppåt så är de 225 eller bredare som gäller, 235/50 har samma rullningsomkrets som 255/45.
Personligen har jag alltid köpt däck med så nära 5% större omkrets bl.a för då visar mätaren rätt, nu verkar det som felvisningen på id bilarna är 3 km/h eller 3% vilket blir som att helt enkelt behålla bred och profil men gå upp 1 tum på diametern eller öka profilen ett steg från 50-55.
De man får tänka på är att trippmätaren visar för kort sträcka så man får räkna upp sträckan, man kör längre verklig sträcka än trippen visar.
Min ena bil blev de för stora så där visar trippen drygt 7% för lite (gick från original 185/60r15 till 195/65r15) men inga problem med att de skulle ta i nånstans.

Med en Id4 skulle jag ta 235/55r20 runt om vilket blir 3,16% större omkrets så hastighetsmätaren skulle visa exakt rätt. I 20 tum är 235 smalaste som tillverkas.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW ID.4

Inlägg av El2an »

Nån som vet kostnaden för övermil med privat leasing för Id4 GTX?
Går ju bara välja 1000-1500 mil/år vilket är lite då vi kör totalt med båda bilarna närmare 4000 mil/år och skulle garanterat köra ca 3300 mil/år.

Skoda kan man välja upp till 2000 mil/år.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Du kan få ett högre miltal om du pratar med en säljare.
BMW i4 M50 -22
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Idag fick jag We Charge appen installerad. Jag har haft senaste OS (2.3) sedan i somras men aldrig fått den där enda appen som VW släppt. Så jag frågade snällt på VolkswagenIDFirstMoversClub om jag behövde kontakta en ÅF. De svarade genast att jag borde prova att göra en Fabriksåterställning. Det lät läskigt tyckte jag. Men om de sagt det så... Jag tryckte på "Ja" när bilen frågade "Är du säker?" (minns inte faktiskt vad den frågade, men jag kände mig som om den frågade väldigt skeptiskt om jag visste vad fan jag sysslade med...), varpå bilen omedelbart rasslade fram en lista på hur jag totalt misslyckats att göra en fabriksåterställning, samt att kommunikationen med omvärlden upphört och att jag hade en WeCharge app att ladda ner om jag så önskade. :D
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

https://www.macheforum.com/site/threads ... ost-289853
Saw a US-built pre-production ID.4 at an EA charger today (free Thanksgiving charging weekend and all). Had manufacturer plates but looked like a production model.

Spoke the driver and watched him charge.

At 80% SoC the US-built ID.4 was accepting 90 kW!!!! I was watching the EA station in awe while my Mach-E on the other side was getting 8-9 kW at 83% SoC. Ford is massively throttling us. Driver/engineer said they now can peak 160 kW charge.

I also listened for the battery cooling fans... on the ID.4 it was blowing like a leaf blower. The Kona EV and Mach-E next to it... silent. Both the Kona and Mach-E throttle charging at high SoC. I was seeing single digit kW when that car was at 90% SoC.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Upptäckt att förvärmningen alltid verkar köra 30 minuter.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Skriv svar