Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har en ID4 som jag snart rullat 1000 mil och har börjat inse att jag behöver komplettera med en Shuko-laddare (ja, bilen drar galet mycket mer vintertid..).
Har letat lite och fick erbjudande av en vän att köpa hans överblivna Shuko-laddare som kom med hans Passat GTE från 2018.
Passar denna? Hur är effekten? Kw? Laddar normalt hemma med en ChargeAmps Halo 11Kw.
Följande information finns på laddaren:
ETE VAG CET
230VAC~50 Hz
In 10A
12E 971 675 BS Altitude max. 4.000m
0-2308973-1 "D"
TYK
28/07/2018
IAn 30mA AC
6mA DC
Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.
Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret
Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna...
Ska bilen byggas nästa vecka så byggs den nog i sin helhet. Såvida de inte ändrar sig. Det är inte troligt att de bygger halva bilen för ett sedan ställa den halvfärdig på en parkering. Hur skulle det rent logistiskt fungera? Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Sen tar det ju alltid några veckor innan den faktiskt är framme hos din åf. Jag har för mig att de brukar säga upp till 6 veckor från att bilen är klar. Men oftast går det fortare än så. Jag skulle tro att du får den i mitten av januari.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!
Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.
Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret
Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna...
Ska bli kul att ta steget till elbil!
Finns ruttplanering i appen men efter du skickar den till bilen så vet man aldrig när den kommer fram. Om du har tur kommer den nästa gång du slår på tändningen men oftast långt senare.
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!
Tack för återkoppling på appen!
VW hat ju stoppat produktionen flera gånger pga komponentbrist. Nu vet jag iofs inte vilka komponenter det handlade om, men då har man i alla fall inte byggt halva bilar. Oftast går det ju säkert inte ens att eftermontera det som fattas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID. så är min ID3 erfarenhet att radarn fryser bort / snöar bort vid nederbörd och måste tinas fram för hand. Ingen spolning på strålkastarna så de måste göras rena för hand vid laddstopp eller hemma. Bakrutan geggar igen direkt och torkaren hoppar och låter fastän bladet är nytt. Annars är den ok på vintern.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID.
Har haft flera V70N, inklusive i norska fjällen i -25 grader, och inga speciella problem alls (förutom is, fastna i stora snödrivor, och gräva ut bilen om det snöat mycket). Fungerat allt som allt utmärkt och inget som frös sönder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
Ljust lysen kan ju vara tufft nuförtiden då LED inte ger mycket spillvärme. Är det inte strålkastarspolare på ID4? Minns att jag hade bland de första hel-LED strålkastarna som fanns på marknaden på min A6 2012 och att de då skröt med att de hade en fläkt i strålkastaren som blåste den värme som ändå bildas (är väl snarast bakåt värmen finns) för att få bort is. Sånt kanske är självklarhet nu eller så har man bara struntat i det. Jag tycker iaf att strålkastarna håller sig rena från is på e-tron men bakljusen blir ju snabbt täckta av snörök och där tinare det inte.
Strålkastarspolning är väl ett krav om lyktorna lyser ”si och så starkt”…? Hittade detta:
”Det finns också en regel som säger att om ljusintensiteten i ljusets huvudljusstråle inte överstiger 2 000 lumen så krävs vare sig strålkastarspolning eller nivåreglering”
Delvis handlar det väl om en kostnadsbesparing? Jag trodde faktiskt att ID-bilarna med ”IQ-light” (Matrix) hade strålkastarspolning p.g.a. starkare lyktor… Jag har det på min 2020 Skoda Octavia (med Matrix) och på min kommande Q4:a (som iofs är avsevärt mycket dyrare än ID4).
Ja, undrar om matrixljus inte faller under den regeln iom att det inte finns ett huvudljus utan många små? Jag kan inte klaga på styrkan iaf, den är riktigt bra. Hittar inte styrkan när jag googlar men ljuset är i nivå med extraljus jag monterat på andra bilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...