Det tar en stund. Hoppas du inte har bråttom . Men jag lovar att du kommer inte märka någon skillnad värt att nämna.
Du har heller inte fått del 2 då antar jag?
Fick del 1 och del 2 samma dag förra veckan.
Märkte en stor skillnad i HUD, IQ lightbar och hur D-mode agerar inför avfart, rondell osv. Även lamporna dimmar snabbare.
Hittar ingen officiell men från reddit:
* Improved auto dipping headlight detection
* Improved HUD
* General optimizations in infotainment, partial redesign
* Lots of new uses of the ID Light, regen, proximity for ACC, turtle mode etc
Jag har ju ingen HUD. Har disablat att den skall autobromsa inför kurvor, rondeller etc också.
ID light funkar ju inte med Carplay, så den används inte heller.
Så… det borde inte blir mkt skillnad för mig.
Går det att disabla VESS på ngt smidigt sätt förresten?
Jag störs inte så mkt av det, men vore ändå skönt att slippa.
Improved ID light: det som hänt är att alla meddelanden i centrumdisplay ackompanjeras av en liten blå ID plupp framför ratten. Enbart störigt om man inte har Hud.
Jag kör i mörker hur mycket som helst, och matrisljuset har inte märkbart förändrats. Det var bra innan, det är fortfarande bra. Där har de iaf inte försämrat ngt.
Ikonerna scrollas höger_vänster istället för upp_ner
Hem ikonen har ändrats till flera fyrkanter, istället för en stor.
De har inte fixat timer laddning, urkasst! De har inte lagt till procent i huvuddisplay. De har inte lagt till kW i laddning. Dessa saker har man klagat högljutt på i 1st Movers Club i över ett års tid. Jag är som ni märker inte imponerad.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Improved ID light: det som hänt är att alla meddelanden i centrumdisplay ackompanjeras av en liten blå ID plupp framför ratten. Enbart störigt om man inte har Hud.
Jag kör i mörker hur mycket som helst, och matrisljuset har inte märkbart förändrats. Det var bra innan, det är fortfarande bra. Där har de iaf inte försämrat ngt.
Ikonerna scrollas höger_vänster istället för upp_ner
Hem ikonen har ändrats till flera fyrkanter, istället för en stor.
De har inte fixat timer laddning, urkasst! De har inte lagt till procent i huvuddisplay. De har inte lagt till kW i laddning. Dessa saker har man klagat högljutt på i 1st Movers Club i över ett års tid. Jag är som ni märker inte imponerad.
Timer laddning har funkat för vissa och efter 2.3 har jag sett att det fixat sig, märkligt.
Taliz: funkar timern för dig? En gång av sju försök har den laddat som den skall för min ID3 1'st, vilket verkar vara vad de flesta upplever på fejsbokforumet om 1'st. Dvs fullständigt opålitlig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Hade varit trevligt om man kunde aktivera stols och rattvärme i appen också.
Men det kan man väl också eller? Finns väl under inställningar och zoner? Kanske inte heller funkar då.
Tja, det fungerar väl. Problemet med just denna funktion är att de gjort den så dold och otydlig att man har svårt att förstå vad den gör. Uppvärmning av zon vänster och/eller höger i Appen. Och jag tror att man ska pilla med ngt i bilens inställning för att rattvärme och stolsvärme skall ingå. Ni ser, jag har haft bilen i 13 månader drygt och vet inte om jag gjort ngt för att få det att fungera.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Hade varit trevligt om man kunde aktivera stols och rattvärme i appen också.
Men det kan man väl också eller? Finns väl under inställningar och zoner? Kanske inte heller funkar då.
Tja, det fungerar väl. Problemet med just denna funktion är att de gjort den så dold och otydlig att man har svårt att förstå vad den gör. Uppvärmning av zon vänster och/eller höger i Appen. Och jag tror att man ska pilla med ngt i bilens inställning för att rattvärme och stolsvärme skall ingå. Ni ser, jag har haft bilen i 13 månader drygt och vet inte om jag gjort ngt för att få det att fungera.
Har inte ändrat något i bilen. Enbart satt på per zon jag vill ska värmas samt ruta osv.
Och det funkar för mig.
På din andra fråga angående schemalagd laddning kan jag inte svara på då jag inte använder det. Kan inte kolla heller, eftersom jag inte har laddning hemma.
Också sett som Dodde säger att det lösts sig i 2.3.
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.
Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av?
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.
Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av?
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Fick samma "krav" men jag tryckte bara lamporna till "off" och den tillät mig att starta uppdateringen.
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Och om man råkar sitta som passagerare?
Är ju samma princip där? Finns reglage på båda sidorna.
Ljudet får dom luska fram i mitten.
Eller be föraren att fixa volymen.
De allra flesta tycker att VW gjort en miss som inte har belysning på värme&volym raden under skärmen. Det finns ett rykte att taklamporna som är bakbelysta hela tiden var tänkta att ge tillräckligt ströljus för centerkonsol. Men det fungerar ju inte. Det är en amatörmössig miss enligt mig.
Det är de här småsakerna som gör att jag inte älskar bilen. Att de inte gjort klart och att de inte verkar bry sig när kunderna klagar. Det är små skitsaker, men de bygger upp till en hög. En skithög.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.