VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Och utan we connect så kan man ju inte slå på AC på distans, vilket du tänkte på antar jag? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:

Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Nej fakriskt så skiljer inte ratten för travel assist, knappen är där men lysdioder under är släckt..
Finns inlägg på fb där man faktiskt har aktiverat travel assist på bilar som bara hade adaptiv farthållare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:

Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Nej fakriskt så skiljer inte ratten för travel assist, knappen är där men lysdioder under är släckt..
Finns inlägg på fb där man faktiskt har aktiverat travel assist på bilar som bara hade adaptiv farthållare.
Bilar utan TA hade iaf från början inte kapacitiv ratt, dvs man var tvungen att vrida på ratten när LaneAssist eller styrvarningen krävde så.

På de kapacitiva rattarna räcker det att luta benet mot ratten för att få varningen att slockna.

Kanske ändrat på nyare bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Men då påstår dom också att det är leverans till årsskiftet ;)

När jag i Model Y RWD tråden fråga vad som är så mycket bättre med den 2 hjulsdrivna Teslan än en 4 hjulsdriven ID4 att Teslan kostar 55000 mer, svarade någon att det är leverans inom några månader på Teslan.

I den här tråden kanske folk är mer positiva till ID4. Jag vill i alla fall fortfarande hävda att ID4 känns mer prisvärd än Teslan (RWD).

Sen håller jag med om man knappast kan kalla den billig. Läste någon tidningsartikel där dom skrev att ID4 är nya V70 för svenska folket. Det var inte många år sen man fick en V70 för ca hälften av vad en ID4 kostar.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

ID4 är den mest levererade elbilen i Sverige hittills i år.

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... te+elbilen
Volkswagen registrerade i augusti 958 helt eldrivna bilar, vilket gjorde Volkswagen till det största elbilsmärket. Draglok var återigen ID.4 som med 654 exemplar toppade den svenska elbilslistan för andra månaden i rad (ID.5: 180, ID.3: 124). ID.4 klev också upp på förstaplatsen hittills i år med 5 029 registreringar, 470 fler bilar än tvåan.
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: VW ID.4

Inlägg av BunkanAndy »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
Ja de hade en prishöjning nu 1 september, jag hann precis lägga in en order sista augusti... Blev en ganska maxad GTX. Har en kompis som har en GTX och han är väldigt nöjd så jag hoppas på att den ska vara ok. VW har ju haft en hel del strul med sin mjukvara, men nu har det ju kommit ett antal uppdateringar. Vad som är kul är det kommer en facelift till 2023 så det är lite nytt på den. Mest kosmetiskt, men jag tyckte jag hörde i video med autogefuhl att det ska komma bakgrundsbelysning till knapparna under skärmen. Vilken miss att inte ha det?! :shock: Hyrde nyligen en Golf och den är väldigt lik ID.4 med mittkonsolen och skärmen, och den hade inte heller belysta knappar. Var ju helt hopplöst när jag körde på kvällen!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ett steg närmare 3.0 mjukvaran i frugans iD4.

Det var ju kostandsfritt för kunden, men tydligen debiterar verkstaden till VW för arbetet.

Konstigt att bilen nu visar 2.3 på bildskärmen och inga uppdateringar alls, kan uppgraderingen ha misslyckats eller är det ännu en bugg som följde med i 2.4?
Specifikation.jpg
I_Bilen.jpg
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Ett steg närmare 3.0 mjukvaran i frugans iD4.

Det var ju kostandsfritt för kunden, men tydligen debiterar verkstaden till VW för arbetet.

Konstigt att bilen nu visar 2.3 på bildskärmen och inga uppdateringar alls, kan uppgraderingen ha misslyckats eller är det ännu en bugg som följde med i 2.4?
Specifikation.jpg
I_Bilen.jpg

2.3 - 0912 = 2.4
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ok, då är det väl dags för OTA till 3.0 inom kort.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

BunkanAndy skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
Ja de hade en prishöjning nu 1 september, jag hann precis lägga in en order sista augusti... Blev en ganska maxad GTX. Har en kompis som har en GTX och han är väldigt nöjd så jag hoppas på att den ska vara ok. VW har ju haft en hel del strul med sin mjukvara, men nu har det ju kommit ett antal uppdateringar. Vad som är kul är det kommer en facelift till 2023 så det är lite nytt på den. Mest kosmetiskt, men jag tyckte jag hörde i video med autogefuhl att det ska komma bakgrundsbelysning till knapparna under skärmen. Vilken miss att inte ha det?! :shock: Hyrde nyligen en Golf och den är väldigt lik ID.4 med mittkonsolen och skärmen, och den hade inte heller belysta knappar. Var ju helt hopplöst när jag körde på kvällen!
De kosmetiska uppdateringarna till -23 är mest att färgerna på klädsel och instrumentpanel byter från blått till svart.
Sen levereras nya bilar med 3.1 nu så ni slupper nog mycket av det vi hade i "problemväg" med 2.1

Knapparna förblir mörka, och ärligt så är det inget jag saknar.
Muskelminnet sitter där och ännu har varken jag eller någon passagerare jag haft med misslyckats med att ändra temperatur eller volym.
Eller för den delen starta sätesvärmen som man gör med ett dubbel"tapp" på värmereglaget.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Vilken version är det man kan...

1. Förvärma batteriet inför t ex snabbladdning
2. Se procent i ratt-displayen
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

lloydfabege skrev:
Vilken version är det man kan...

1. Förvärma batteriet inför t ex snabbladdning
2. Se procent i ratt-displayen
Detta kommer med 2.4

3.0 har sen höjd laddhastighet till 135kW, filbyte via Travelassist (som vi inte vet hur det funkar på äldre bilar), samma gäller automatisk parkering/fickparkering, samt uppdaterad HUD

3.1 har Ändringar på lilla klustret där man får mer data typ förbrukning mm, och såklart det idag lite oanvändbara V2G... men kan bli spännande frammöver när det finns laddare som stödjer det till vettiga pengar
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

R_Edvinsson skrev:
lloydfabege skrev:
Vilken version är det man kan...

1. Förvärma batteriet inför t ex snabbladdning
2. Se procent i ratt-displayen
Detta kommer med 2.4

3.0 har sen höjd laddhastighet till 135kW, filbyte via Travelassist (som vi inte vet hur det funkar på äldre bilar), samma gäller automatisk parkering/fickparkering, samt uppdaterad HUD

3.1 har Ändringar på lilla klustret där man får mer data typ förbrukning mm, och såklart det idag lite oanvändbara V2G... men kan bli spännande frammöver när det finns laddare som stödjer det till vettiga pengar
Tack! Gällande förvärmningen, kan man starta den när man vill eller måste man koppla navigationen till en snabbladdare för att få det att funka?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Dom räknar (generellt) med 3 veckor från det att bilen är byggd till leverans :)
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: VW ID.4

Inlägg av Jilldris »

lloydfabege skrev:
Tack! Gällande förvärmningen, kan man starta den när man vill eller måste man koppla navigationen till en snabbladdare för att få det att funka?
Vad jag har läst finns tyvärr inte förvärmning för snabbladdning i varken 3.0 eller 3.1. Sjukt dåligt.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Jilldris skrev:
lloydfabege skrev:
Tack! Gällande förvärmningen, kan man starta den när man vill eller måste man koppla navigationen till en snabbladdare för att få det att funka?
Vad jag har läst finns tyvärr inte förvärmning för snabbladdning i varken 3.0 eller 3.1. Sjukt dåligt.
Ryktas om att på 3.2 skall det finnas enligt ett forum men väntar på källa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

GustavE skrev:
Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
Januari eller Februari ( kommer inte riktigt ihåg) men bilen fanns redan i byggkön men jag kunde fortfarande välja all utrustning och färger. Innan sommaren sa dom att den skulle byggas vecka 42 så kanske ligger den lite före första planneringen om jag har tur ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Pontus skrev:
GustavE skrev:
Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
Januari eller Februari ( kommer inte riktigt ihåg) men bilen fanns redan i byggkön men jag kunde fortfarande välja all utrustning och färger. Innan sommaren sa dom att den skulle byggas vecka 42 så kanske ligger den lite före första planneringen om jag har tur ;)
Jag vet såklart inte men de finns flera tecken på att de fått fart på tillverkningen och nu betar av kön snabbare än vad de kommunicerat tidigare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Pontus skrev:
GustavE skrev:
Pontus skrev:
Jag fick igår ett mail om att min bil börjat tillverkas, en ID.4 Pro.
Är det några som har erfarenheter av hur lång tid det kan ta från detta mail till att bilen finns i Sverige för leverans i Stockholm?
Va roligt!
När beställde du? Var den förbeställd av handlaren när du beställde den?
Januari eller Februari ( kommer inte riktigt ihåg) men bilen fanns redan i byggkön men jag kunde fortfarande välja all utrustning och färger. Innan sommaren sa dom att den skulle byggas vecka 42 så kanske ligger den lite före första planneringen om jag har tur ;)
Intressant för då beställde du ca 2 månader före mig. Så då kanske jag får min vid jul. Helst innan årsskiftet, vore tråkigt att förlora 20 000 / tusing i månaden för den kommer några dagar för sent.
Skriv svar