VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?
VW.se listar ju 55st ID4 för omedelbar leverans.
https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?

Tack för bra text.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Swede1 skrev:
Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?

Tack för bra text.
Ja, jag laddade enbart på Ionity. Har utnyttjat deras laddare sen 2019 och aldrig behövt vänta på min tur eller haft problem att få igång laddningen. På de tre stoppen under den här resan stötte jag bara på en bil som laddade samtidigt som jag.

Jag laddade för totalt 490 kr under resan. Har det abonnemang som kostar 115 kr i månaden och då laddar jag för 3,40 kr/kWh.

Edit: Ja, det är akustikglas fram och på vindrutan på ID4 1st Max.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av flamman »

Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av flamman »

Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
Haha, ja kanske.
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

flamman skrev:
Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
Haha, ja kanske.
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
Bmw hade det som argument på I3, bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Och det säger en del, bmw ska ju ha prestanda bilar. Det är väl viktigt i stadskörning.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det där är helt klart ingen bil som finns hemma.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer. :lol:

En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer. :lol:

En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
ok, men då har du 3 omkörningar, så måste bilen vila eller hur ska det funka? Räcker det att släppa pedalen lätt under 1 sek, så har man 30 nya sek eller vad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.
vikten har väl nästan lika stor betydelse om du ska acca 120-150 som 150-180? inte ofta man håller konstant hastighet 180 på autobahn
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

macky skrev:
Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
GT och Taycan har dock enbart boost från launch mode, dvs enbart från stillastående, så enbart en show off, inget man har nytta av under körning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
munkiz
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 apr 2021 14:49
Ort: Karlsborg

Re: VW ID.4

Inlägg av munkiz »

flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFA
BMW 2002 Tii Touring 1974
Model 3 LR 2021
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Känns spontant billig. Typ 100.000 mindre än vad jag gav för min Pro.Max

Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW ID.4

Inlägg av MrRun »

Hade hoppats lite på denna. Billig vet jag inte. Jämför man med t.ex Ioniq 5 First Edition så är ju Ioniq'en ett sjukt klipp!
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar