Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.taliz skrev:Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott.
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.HelectriC skrev:Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.taliz skrev:Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott.
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Jaha, mina Model S samlade väldigt lite.taliz skrev:Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.HelectriC skrev:Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.taliz skrev:Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott.
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Är det någon som vet hur man tar bort ”Sparade laddtällen”? Jag har hemmet sparat så att bilen bara laddar 80% men 100% när jag är ute och åker.
Den var borttagen i morse.
Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.
Den var borttagen i morse.
Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.
Re: VW ID.4
Gå in under menyn "Fordon/laddplatser" så bör du kunna se och/eller ta bort den där skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Hoppsan_84 skrev:Är det någon som vet hur man tar bort ”Sparade laddtällen”? Jag har hemmet sparat så att bilen bara laddar 80% men 100% när jag är ute och åker.
Den var borttagen i morse.
Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.
Svarar mig själv:
Under "Sparade laddtällen" finns det en penna högst uppe i höger hörn. Trycker man på den kan man byta namn eller ta bort.
Inget jag eller frugan borde kommit åt av misstag.
Katigoriserar det som en bugg så länge.
Re: VW ID.4
Det verkar som att de har minskat antalet grundmodeller till 3 nu i konfiguratorn.
Är lite sugen på en GTX, men det stör mig något enormt att behöva köpa stora paket med utrustning. För backkamera behöver man betala 14000 för assistanspaket. Såvitt jag kan se går det inte att få elektrisk baklucka utan att betala ytterligare drygt 13000 för assistanspaket plus och "easy open", såvida jag inte misstolkar "manuell baklucka" i standardutrustningen.
Och för elstyrt förarsäte med minne krävs ett paket på nästan 30000.
Är lite sugen på en GTX, men det stör mig något enormt att behöva köpa stora paket med utrustning. För backkamera behöver man betala 14000 för assistanspaket. Såvitt jag kan se går det inte att få elektrisk baklucka utan att betala ytterligare drygt 13000 för assistanspaket plus och "easy open", såvida jag inte misstolkar "manuell baklucka" i standardutrustningen.
Och för elstyrt förarsäte med minne krävs ett paket på nästan 30000.
Re: VW ID.4
De har egentligen i och med "nytt modellår" gjort om hela strukturen, där GTX var den första och de andra nu följer. D v s man kan nu välja mer fritt bland tillvalen/paketen istället för för-specificerade modeller med separat namn.
Klart bättre som det blivit nu tycker jag personligen.
Klart bättre som det blivit nu tycker jag personligen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW ID.4
Ja, mer fritt än innan, men mindre fritt än man blivit bortskämd med från tidigare bilar, då tillval skedde på individuell basis. Klart jag förstår att det är fördelaktigt produktionsmässigt att paketera, och fördelaktigt för tillvalsförsäljningen att paketera populära tillval med mindre populära, men det är störigt för mig som konsument. Inte sugen på att betala nästan 30000 för backkamera och elbaklucka.
Re: VW ID.4
Håller med till 100 procent. Du kan nu även få en ID3 med stora batteriet för ca 480´papp utan tillval.Leo skrev:De har egentligen i och med "nytt modellår" gjort om hela strukturen, där GTX var den första och de andra nu följer. D v s man kan nu välja mer fritt bland tillvalen/paketen istället för för-specificerade modeller med separat namn.
Klart bättre som det blivit nu tycker jag personligen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW ID.4
Väntar på en ID.4 1st Max som beställdes 11 januari. Inget chassinummer ännu vad jag kan se. När beställde ni som fått 1st Max?
Har precis fått låna en ID.4 Pro Performance och första intrycket är rätt bra (som en familjebil bör väl sägas, mycket annat duger den ju inte till). Tycker man sitter bekvämt. Lättkörd och ganska lättanvänd (även om ux förhoppningsvis kommer att förbättras med tiden). Lite besviken på ljudsystemet, vet inte om det är högtalare eller förstärkare eller både och som är problemet. Skulle rekommendera alla som bryr sig om det att vänta och se om man kan välja ljudsystem framöver (om man inte ska fundera på en extern uppgradering, kanske någon har tips där?). Ljudnivån i kupén är okej även om jag hade hoppats på ännu tystare, kanske kan akustikglasen i Max göra skillnad där?
Är även lite sugen på att installera en dash cam efter leveransen. Är det någon som har tips på firma i Stockholmstrakten som kan göra det?
Har precis fått låna en ID.4 Pro Performance och första intrycket är rätt bra (som en familjebil bör väl sägas, mycket annat duger den ju inte till). Tycker man sitter bekvämt. Lättkörd och ganska lättanvänd (även om ux förhoppningsvis kommer att förbättras med tiden). Lite besviken på ljudsystemet, vet inte om det är högtalare eller förstärkare eller både och som är problemet. Skulle rekommendera alla som bryr sig om det att vänta och se om man kan välja ljudsystem framöver (om man inte ska fundera på en extern uppgradering, kanske någon har tips där?). Ljudnivån i kupén är okej även om jag hade hoppats på ännu tystare, kanske kan akustikglasen i Max göra skillnad där?
Är även lite sugen på att installera en dash cam efter leveransen. Är det någon som har tips på firma i Stockholmstrakten som kan göra det?
Re: VW ID.4
Jag beställde min ID4 1st Max i december och den levererades för några veckor sen.frely skrev:Väntar på en ID.4 1st Max som beställdes 11 januari. Inget chassinummer ännu vad jag kan se. När beställde ni som fått 1st Max?
Har precis fått låna en ID.4 Pro Performance och första intrycket är rätt bra (som en familjebil bör väl sägas, mycket annat duger den ju inte till). Tycker man sitter bekvämt. Lättkörd och ganska lättanvänd (även om ux förhoppningsvis kommer att förbättras med tiden). Lite besviken på ljudsystemet, vet inte om det är högtalare eller förstärkare eller både och som är problemet. Skulle rekommendera alla som bryr sig om det att vänta och se om man kan välja ljudsystem framöver (om man inte ska fundera på en extern uppgradering, kanske någon har tips där?). Ljudnivån i kupén är okej även om jag hade hoppats på ännu tystare, kanske kan akustikglasen i Max göra skillnad där?
Är även lite sugen på att installera en dash cam efter leveransen. Är det någon som har tips på firma i Stockholmstrakten som kan göra det?
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”. Personligen tycker jag den har en väldigt balanserad och naturlig ljudåtergivning där inga detaljer går förlorade. Tight och snärtig bas (även om de allra lägsta frekvenserna saknas), detaljrikt mellanregister och en fin men kanske något vass diskant. Det är tusen gånger bättre än det uppgraderade JBL-system som satt i min Kia e-Niro i alla fall.
Om det var vindljudet du tyckte var högre än förväntat så är det säkert battre i Max-versionen. Jag upplever väldigt lite vindljud även i motorvägsfart. Däckljud finns det en del, men då i behagligt låga frekvenser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta om man letar lite i gränssnittet (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness av/på, etc.).iAkita skrev:Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.martinot skrev:Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).iAkita skrev:Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.iAkita skrev:Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.martinot skrev:Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).iAkita skrev:Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Det finns inte en equalizer i världen som kan rädda ett par dåliga högtalare.martinot skrev:Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.iAkita skrev:Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.martinot skrev:Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).iAkita skrev:Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Inte fått min bil ännu så har bara lyssnat i bilhallen i typ 30-40min.
Men första intrycken är att det saknas lite av allt för att det skall vara angenämt, och även möjligheter att justera.
Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Har beställt två olika slutsteg och högtalare som skall in direkt, två olika steg för att testa om det räcker med 6 kanaler eller om jag behöver ha 8 för att då även köra mellanregister uppe i A-stolparna.
Även dämpning i framdörrarna kommer krävas för att få midbasarna att leverera, så kanske man klarar sig vettigt utan sub.
Skall bli riktigt intressant att även först testa begränsningarna på OEM högtalarna när man bara byter steget, får lite riktig effekt bakom och ställer in ett vettigt tidskomp.
Har jag en tyst ny bil så skall det ju gå att lyssna på musik i den också.
Men första intrycken är att det saknas lite av allt för att det skall vara angenämt, och även möjligheter att justera.
Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Har beställt två olika slutsteg och högtalare som skall in direkt, två olika steg för att testa om det räcker med 6 kanaler eller om jag behöver ha 8 för att då även köra mellanregister uppe i A-stolparna.
Även dämpning i framdörrarna kommer krävas för att få midbasarna att leverera, så kanske man klarar sig vettigt utan sub.
Skall bli riktigt intressant att även först testa begränsningarna på OEM högtalarna när man bara byter steget, får lite riktig effekt bakom och ställer in ett vettigt tidskomp.
Har jag en tyst ny bil så skall det ju gå att lyssna på musik i den också.
Re: VW ID.4
Det håller jag 100% med dig om.iAkita skrev:Det finns inte en equalizer i världen som kan rädda ett par dåliga högtalare.martinot skrev:Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.iAkita skrev:Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.martinot skrev:Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).iAkita skrev:Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Kör bara på endast framhögtalarna, ner diskant i botten, ev justera mellanreg och ev upp bas lite och flac ljudkälla. Då kan ljudet vara bra ibland, ibland inte beroende på musik. Svag förstärkare kanske, förvrängt ljud kanske. Reagerade starkt i början, lät som musikerna hade andra instrument. Sen var det bra tyckte jag, men nja, iof på lägre volym är det nog bra ofta. Men man vänjer sig....R_Edvinsson skrev:Inte fått min bil ännu så har bara lyssnat i bilhallen i typ 30-40min.
Men första intrycken är att det saknas lite av allt för att det skall vara angenämt, och även möjligheter att justera.
Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Har beställt två olika slutsteg och högtalare som skall in direkt, två olika steg för att testa om det räcker med 6 kanaler eller om jag behöver ha 8 för att då även köra mellanregister uppe i A-stolparna.
Även dämpning i framdörrarna kommer krävas för att få midbasarna att leverera, så kanske man klarar sig vettigt utan sub.
Skall bli riktigt intressant att även först testa begränsningarna på OEM högtalarna när man bara byter steget, får lite riktig effekt bakom och ställer in ett vettigt tidskomp.
Har jag en tyst ny bil så skall det ju gå att lyssna på musik i den också.
Re: VW ID.4
Håller med helt och hållet!Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Är lite sugen på att följa den här guiden. Lutar nog dock åt att lämna in någonstans om jag känner mig själv. Frågan är var?
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Vart i landet bor du?frely skrev:Håller med helt och hållet!Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Är lite sugen på att följa den här guiden. Lutar nog dock åt att lämna in någonstans om jag känner mig själv. Frågan är var?
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Samma här.frely skrev:Stockholm, norrort.Vart i landet bor du?
Kommer göra jobbet själv med leverans via Ljudbyggaren i Helsingborg som har produkterna jag vill ha.
Re: VW ID.4
Tror det börjar släppa lite på vissa ID.4 leveranser nu. Vissa som väntar på sina FE Max bör få samtal i dagarna.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.
Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?
Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?
Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5