VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Zalman3 skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Aha, just ja, begreppsförvirring hos mig, tack!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:

Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Hittar den inte precis nu men har sett en youtube-intervju med Skodas produktchef eller liknande som bekräftade att Enyaq OCH ID4 skulle få laddeffekt 170 kW i en uppdatering, tidpunkt oklar men senare i år har jag för mig.

Edit: han uppgav endast att det skulle bli snabbare laddning i en uppdatering, inte just 170 kW.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:

Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Den där artikeln säger att sportback skulle komma senare, och med 100kwh från start.
Nu vet vi att så inte är fallet. Sportback kom samtidigt, och med samma batterikapacitet som den vanliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".
Ok så spekulation..

Säger inte du har fel men du vet inte..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Har ni koll på dessa teknikspecar på ID4?? Visar bl a kylsystem, samtliga komponenter i detalj, stålram i 3D osv

https://www.vwidtalk.com/threads/id-4-d ... htsa.1705/
nomis
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 aug 2021 08:53

Re: VW ID.4

Inlägg av nomis »

Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

nomis skrev:
Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?
Skall du endast använda hälften av WLTP så kommer det gå fint även på vintern utan några problem. Då har du fint med marginal.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Jag har redan tröttnat lite på designen, sen har den mindre batteri, (marginellt) sämre räckvidd och prestanda, och en interiör som inte tilltalar mig. Men framförallt verkar det vara väldigt lång leveranstid om man vill ha awd.

Edit: Och sen tycker jag matrix-ljusen i ID4 varit fantastiska för mig som ser lite dåligt i mörkrer. Tyvärr finns det inte på Ionic 5.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
Jag önskar att jag kunde förklara det ens för mig själv! Mycket bättre prestanda lockar och V2L lockar en del, även om jag inte är den som trycker gasen i botten ens på min ID4 särskilt ofta och jag inte har en aning om vad jag ska med V2L till. Mest är det nog nyhetens behag som lockar. Jag är lite orolig att den ska vara betydligt mer högljudd än ID4 och det har varit jätteskönt att slippa e-Nirons konstanta plingande och plongande. Ser inte fram mot att få uppleva det igen. Om den inte lever upp till förväntningarna byter jag tillbaka till ID4, kanske en GTX i så fall. Eller en Model Y om Tesla sänker priserna på den.

Självklart kommer jag ställa upp med den i nästa års SECC, så det blir lite mer spännande än i år!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Det blir en GT-line och de verkar levereras först. Har bra kontakt med KC Motors i Malmö efter jag körde SECC2020 med min e-Niro, så jag kommer beställa den där. ID4:an är tyvärr momssmittad, så vad jag förstår är den inte intressant som förmånsbil. Men tack för tipset!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Aha, så det blir en EV6 för dig också? Då blir det en ny tuff kamp mellan oss i nästa års SECC, om du inte hinner få en Model Y innan dess :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar