VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.
Tycker TesljaBjörn gör mycket bra jobb i stort, men en negativ sak är att jag tycker att han ibland fokuserar lite för mycket på maten och sitt ätande.

Gillar själv att både laga och äta god mat, men det är inte därför jag ser hans videos.

Önskar han kunde klippa bort de delarna, och som du säger vara lite mer stringent med att försöka få så lika testförutsättningar som möjligt mellan olika fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.

Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Håller med om att om längre laddstopp är ett problem för nästan alla bilar idag, i de användningsfall där det har betydelse (vilket givetvis inte är lika alltid, beroende på trafik på dag/natt, om man åker själv eller med barnfamilj, etc.). Där behöver alla (även Tesla) ta kraftiga steg fram i utveckling av både batterikemier, drivlinor och laddnätverken för att komma i närheten av en effektiv diesel.

Men är övertygad att det kommer. Utvecklingen börjat att förbättras exponentiellt just nu. Kommer vara ett grymt positivt tekniskt race som vi kommer se på detta området under de närmaste 10 åren. Så BEV kommer absolut ta mer och mer mark från andra drivmedel i allt fler användningsfall.

Fossila bränslen kommer inte ha en chans på lite sikt, och tror det är kört även för vätgas och HVO som framtida drivmedel för personbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.
Det är därför han också noterar väder/temp i protokollet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
Trist! :(

Men syns det något i praktiken (ser man den ens däruppe mitt på taket)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen’s ID.4 became the first SUV to top the European BEV rankings in April.
https://www.jato.com/wp-content/uploads ... -Final.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: VW ID.4

Inlägg av P_EL »

Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Model S90D -16
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

wheels skrev:
taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
Well, det var halva priset + ville få bort saltet med underspoling.
Annars brukar jag tvätta själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av Gargamel »

wheels skrev:
taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
CK fular ganska bra, köper du de billiga, så sköljs inte bilen av ordentligt, och "blåsaren" går flera meter från bilen att det knappt funkar, medans köper du det dyraste de har, så går den nästan så nära att den kan hyvla av lacken..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID.4

Inlägg av arnold »

Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


En miljardsatsning och framtida fokusområde. Volkswagen är på en mjukvaruoffensiv och enligt företagets mobilitetschef är data viktigare än hästkrafter. ” Mjukvara gör att en bil man äger kan bli bättre över tid”, säger Thomas Ulbrich.
https://www.nyteknik.se/premium/vw-att- ... en-7016608
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID.4

Inlägg av arnold »

chaffis75 skrev:
arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.

Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.

Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

arnold skrev:
chaffis75 skrev:
arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:

Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.

Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.

Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
Tror inte de blir billigare att ha kablar ut till en backspegel.. Dessutom har du alltid risk för kabel brott vid rörelser, se bara modell s handtagen.

Hajfenan i taket är en modul i tex polestar dvs den har inge antenn kablar utan sätts bara på bilens kommunikation buss och ström till den. Detta är enkelt att montera till skillnad från om du ska dra antenn kablar.
Du får med antenn kablar också svårigheter med certifiering, då måste du stoppa in en större del av bilen i en radio kammare för att certifiera och kolla så kablarna inte läcker radio signaler (enkelt uttryckt).
Nej jag är rätt övertygad om att de är viktigt att ha allt i en modul och inte bryta ut en antenn tex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Bilen laddades till 100% i natt igen. Visade sig att den åter igen glömt bort min sparade laddplats hemma med max 80% soc.

Någon som haft samma problem eller är det rent av en feature?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Alex Woigt skev på twitter följande:

VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Vill VW sälja elbilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar