VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Dodde skrev:
Nick skrev:
Är det bara jag som irriterar mig på att varje gång jag kommer till bilen så måste jag klicka på att bilen ska vara online eller offline? Går det att göra en inställning så det sparas eller hur gör ni andra? Jag kan ju skita i att göra något, försvinner efter ett tag men då får jag ju ingen karta eller vad jag nu vill ska finnas på displayen i början.
Det kommer att försvinna i den uppdatering som kommer vilken vecka som helst. Kommer förarprofiler och lite annat som är kopplat till det, bland mycket annat.
Vilken uppdatering är det, 3,0? Eller kommer den senare?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Nick skrev:
Är det bara jag som irriterar mig på att varje gång jag kommer till bilen så måste jag klicka på att bilen ska vara online eller offline? Går det att göra en inställning så det sparas eller hur gör ni andra? Jag kan ju skita i att göra något, försvinner efter ett tag men då får jag ju ingen karta eller vad jag nu vill ska finnas på displayen i början.
Det kommer att försvinna i den uppdatering som kommer vilken vecka som helst. Kommer förarprofiler och lite annat som är kopplat till det, bland mycket annat.
Vilken uppdatering är det, 3,0? Eller kommer den senare?
3.0 +lite andra grejer t ex nytt 12v batteri och laddeffekt.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

lloydfabege skrev:
Dodde skrev:
Nick skrev:
Är det bara jag som irriterar mig på att varje gång jag kommer till bilen så måste jag klicka på att bilen ska vara online eller offline? Går det att göra en inställning så det sparas eller hur gör ni andra? Jag kan ju skita i att göra något, försvinner efter ett tag men då får jag ju ingen karta eller vad jag nu vill ska finnas på displayen i början.
Det kommer att försvinna i den uppdatering som kommer vilken vecka som helst. Kommer förarprofiler och lite annat som är kopplat till det, bland mycket annat.
Vilken uppdatering är det, 3,0? Eller kommer den senare?
Räkna Mars/April som tidigast.
Svårt att se dem få ut detta i någon bred skala före sommaren om man dessutom skall få ett nytt lågvoltsbatteri.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: VW ID.4

Inlägg av Jjkalla »

Någon här inne som väntar på sin beställda ID4 GTX?

Beställde min maxutrustade GTX i September 2021, fick prel produktion V4 men som nu har flyttats till V17. Enligt VW så kan V17 flyttas också, ingen vet egentligen någonting.
Överväger att beställa en MY LR, eller P, privat istället för GTX som är via jobbet.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW ID.4

Inlägg av simin »

Jjkalla skrev:
Någon här inne som väntar på sin beställda ID4 GTX?

Beställde min maxutrustade GTX i September 2021, fick prel produktion V4 men som nu har flyttats till V17. Enligt VW så kan V17 flyttas också, ingen vet egentligen någonting.
Överväger att beställa en MY LR, eller P, privat istället för GTX som är via jobbet.
Inte en GTX, men väntar på min "vanliga" ID4. Fick först planerad byggvecka v49, som sedan blev v50, men nu har jag fått beskedet att den ska byggas "i januari". Personalbilsadministratören kan bara se planerad byggvecka och om slutkontroll från fabrik är gjord innan bilen börjar röra på sig, så vem vet hur lång tid det kommer ta. Om byggstarten bara skjuts framåt är jag också lite inne på att försöka avbryta beställningen och leta efter andra alternativ.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: VW ID.4

Inlägg av Jjkalla »

Man kan skriva till Volkswagen på Facebook och fråga status om man har sitt beställningsnummer, om man vill slippa tjata på sin säljare.

Tydligen kan jag avboka hela vägen fram till dagen bilen ska tas ut, antar att det beror på höga trycket och bilen säljs ändå, säkert till bättre pris om den kan levereras snabbt…
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

simin skrev:
Jjkalla skrev:
Någon här inne som väntar på sin beställda ID4 GTX?

Beställde min maxutrustade GTX i September 2021, fick prel produktion V4 men som nu har flyttats till V17. Enligt VW så kan V17 flyttas också, ingen vet egentligen någonting.
Överväger att beställa en MY LR, eller P, privat istället för GTX som är via jobbet.
Inte en GTX, men väntar på min "vanliga" ID4. Fick först planerad byggvecka v49, som sedan blev v50, men nu har jag fått beskedet att den ska byggas "i januari". Personalbilsadministratören kan bara se planerad byggvecka och om slutkontroll från fabrik är gjord innan bilen börjar röra på sig, så vem vet hur lång tid det kommer ta. Om byggstarten bara skjuts framåt är jag också lite inne på att försöka avbryta beställningen och leta efter andra alternativ.
Jag hade enbeställning på en ID.4 1st Max för ett år sedan. Den sköts framåt hela tiden och efter 6 månaders fördröjning och fortfarande oklar leveranstid så tröttnade jag. Det blev en Polestar 2 för mig istället som kom när den var utlovad.

Tråkigt att de fortfarande inte har fått ordning på leveranserna.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av Gargamel »

Vad konstigt det ser ut i id4:an med det där vita som sticker upp.
Ratt å det andra
1E4DA209-272F-4727-9947-63C367961D55.jpeg
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Välj svart ratt och skärmar så passar det bättre in, svart också mer hållbart mot skitiga händer
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Jjkalla skrev:
Någon här inne som väntar på sin beställda ID4 GTX?

Beställde min maxutrustade GTX i September 2021, fick prel produktion V4 men som nu har flyttats till V17. Enligt VW så kan V17 flyttas också, ingen vet egentligen någonting.
Överväger att beställa en MY LR, eller P, privat istället för GTX som är via jobbet.
Jag fick vänta ca 5 månader på min GTX, det är värt att vänta på den, finns inte många familjebilar som är så kul o köra som den.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Föreslår att du frågar i facebook-gruppen Volkswagen ID4/5 Sverige där det finns mängder av ägare som kanske kan hjälpa.

https://www.facebook.com/groups/3916305 ... 9647081975
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Någon med iPhone som fått den nya appen för 3.0 än?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
29B17AC6-3409-41D2-BC22-215DE9BCD5EC.jpeg
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Någon med iPhone som fått den nya appen för 3.0 än?
Yes, kan inte se något annorlunda med den.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
Även inne kräves det att man knuffar upp dörren när man drar lätt i handtaget, annars låser den sig i ett mellanläge och man behöver dra igen och knuffa.

Drar man fullt i handtaget inne så öppnar den mekaniskt istället.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
Även inne kräves det att man knuffar upp dörren när man drar lätt i handtaget, annars låser den sig i ett mellanläge och man behöver dra igen och knuffa.

Drar man fullt i handtaget inne så öppnar den mekaniskt istället.
Det strulade alltså rejält även när man drog fullt inifrån.

Men nu har jag hört mig för och idag öppnas dörren åter med det vanliga trycket.
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Jag har varit med om att ena bakdörren låst sig tillfälligt om någon försöker öppna bakdörr innefrån med barnlåset aktivt, löste det med att gå ur bilen, låsa med centrallås i ca 10 min sedan öppna igen med centrallås och bakdörren fungerade igen att öppna. Jag har aldrig behövt öppna med handtaget utdraget men bra att veta, borde vw säljaren informera om vid leveranstillfället...
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Fossilfritt skrev:
Jag har varit med om att ena bakdörren låst sig tillfälligt om någon försöker öppna bakdörr innefrån med barnlåset aktivt, löste det med att gå ur bilen, låsa med centrallås i ca 10 min sedan öppna igen med centrallås och bakdörren fungerade igen att öppna. Jag har aldrig behövt öppna med handtaget utdraget men bra att veta, borde vw säljaren informera om vid leveranstillfället...
Finns massvis med små ”finesser” man knappt hittar utan att först råka göra fel. :D

Tex kan man hålla knappen för bakre fönsterhissarna inne i några sekunder så reglerar man alla fönster på en gång.

Eller tappa med två fingrar på tempreglaget för att styra stolsvärmen.

Även svepa på volymen med två fingrar när man kör OEM kartan, för då zoomar den.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: VW ID.4

Inlägg av Firmaj »

En som kanske inte är superanvändbar men håll in "rear" knappen fr fönsterhissarna tills den blinkar så styr du alla fönsterhissar samtidigt:)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

backe skrev:
MartinGBG skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.


ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus



https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Ok, det kanske är möjligt, jag tycker när man läst att de många har fått 4% och några har fått 6 %. När jag köpte min bil så sa handlaren att ingen fått mer än 6% som han kände till, kan såklart vara säljsnack :)
Jag tror dock inte att det bara är att gå in på VW och förvänta sig att man ska få 8%, men får man det så är det kanon såklart.
Generellt när det gäller nybilsbeställning från återförsäljare för dom tyska märkena brukar man kunna få max 6% rabatt som privatpersoner och 8% rabatt som företag (dom får extra-stöd från generalagenten när det är en företagskund).[/quote]


Vi(företaget jag jobbar på) har rabatter mellan 5-16% på VW beroende på modell, 4-16% på Audi och Mercedes har vi 9-20%.

Men du kanske menar på elbilarna eller?

Oavsett så har jag svårt att det är många som får 8% på ID4, men jag hoppas såklart att jag har fel.[/quote]
Nu svarar jag innan jag läst klart i tråden. När jag var inne hos VW sa dom att via leasingbolaget fick 4% på bilen och 10% på tillvalen. Skulle gärna ha lite mer rabatt på bilen och vad jag såg på en snabb sökning var väl att LRF har 5% på ID-bilar vilket på det hela blir bättre än det jag fick via leasingbolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

PapaD skrev:
Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
Nej, men jag pratade med en säljare och bilen jag tittade på hamnade några tusenlappar utanför med rabatten men han trodde att det skulle gå att fixa. Så lite mer marginal finns det ju att ta av.
Dagens plan är att besöka en återförsäljare medans resten av familjen är på simskola och då ha min Scania-bricka synlig :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Pontus skrev:
PapaD skrev:
Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
Nej, men jag pratade med en säljare och bilen jag tittade på hamnade några tusenlappar utanför med rabatten men han trodde att det skulle gå att fixa. Så lite mer marginal finns det ju att ta av.
Dagens plan är att besöka en återförsäljare medans resten av familjen är på simskola och då ha min Scania-bricka synlig :D
Det är ju bara säga att du vill ha Scania rabatt om du jobbar på Scania.

Men hittills har jag alltid fått bättre pris i Strängnäs än vad jag fått i Södertälje med Scania rabatten.
Skriv svar