Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Re: VW ID.4
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.Zalman3 skrev:VW ID4 GTX range test
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Kommer nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Inte ens tänkt på det.iAkita skrev:Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.Zalman3 skrev:VW ID4 GTX range test
Lite kontraproduktivt på en AWD kan man tycka.
Jag ser det som en fördel med plast för då kan jag köra grusväg i full fart utan att oroa mig så mkt för stenskott längs sidorna.
(Plasten riskerar förstås bli ful, men det är ju betydligt billigare att byta en olackerad del än en lackerad)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Fast på 100 mil så är ju 45 minuter inte särskilt avgörande. Är så många andra faktorer som också spelar in.iAkita skrev:De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.taliz skrev:Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Re: VW ID.4
Tycker TesljaBjörn gör mycket bra jobb i stort, men en negativ sak är att jag tycker att han ibland fokuserar lite för mycket på maten och sitt ätande.Dodde skrev:Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.taliz skrev:Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Gillar själv att både laga och äta god mat, men det är inte därför jag ser hans videos.
Önskar han kunde klippa bort de delarna, och som du säger vara lite mer stringent med att försöka få så lika testförutsättningar som möjligt mellan olika fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Håller med om att om längre laddstopp är ett problem för nästan alla bilar idag, i de användningsfall där det har betydelse (vilket givetvis inte är lika alltid, beroende på trafik på dag/natt, om man åker själv eller med barnfamilj, etc.). Där behöver alla (även Tesla) ta kraftiga steg fram i utveckling av både batterikemier, drivlinor och laddnätverken för att komma i närheten av en effektiv diesel.taliz skrev:Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Men är övertygad att det kommer. Utvecklingen börjat att förbättras exponentiellt just nu. Kommer vara ett grymt positivt tekniskt race som vi kommer se på detta området under de närmaste 10 åren. Så BEV kommer absolut ta mer och mer mark från andra drivmedel i allt fler användningsfall.
Fossila bränslen kommer inte ha en chans på lite sikt, och tror det är kört även för vätgas och HVO som framtida drivmedel för personbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.martinot skrev:Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.taliz skrev:Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.martinot skrev:Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Det är därför han också noterar väder/temp i protokollet.martinot skrev:Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.taliz skrev:Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.martinot skrev:Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Trist!taliz skrev:Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
Men syns det något i praktiken (ser man den ens däruppe mitt på taket)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
https://www.jato.com/wp-content/uploads ... -Final.pdf
Volkswagen’s ID.4 became the first SUV to top the European BEV rankings in April.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Model S90D -16
Re: VW ID.4
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.taliz skrev:Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Re: VW ID.4
Well, det var halva priset + ville få bort saltet med underspoling.wheels skrev:Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.taliz skrev:Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Annars brukar jag tvätta själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.