VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av flipmac »

Den enkla anledningen till att ID Buzz just nu verkar levereras snabbare är att kön är mycket kortare. Det kommer att ändras och den är troligtvis redan längre nu än vad den var i september då orderböckerna först öppnades k Sverige. Hoppas du får din ID 4 snart GustavE!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Någon som har koll på om de börjat rulla ut 3.0 till befintliga id4? Har gjort 2.4 för några veckor sedan.
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW ID.4

Inlägg av Markus »

Nick skrev:
Någon som har koll på om de börjat rulla ut 3.0 till befintliga id4? Har gjort 2.4 för några veckor sedan.
Det lär dröja någon månad eller två.
Vw är igång med en "test grupp" om 1000bilar på volkswagen id drivers club där användare fått anmäla intresse för att vara med i första vågen av OTA 3.0

Antar att den är enklare att återkalla 1000 bilar än 100 000bilar om det är något som skulle gå fel.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Markus skrev:
Nick skrev:
Någon som har koll på om de börjat rulla ut 3.0 till befintliga id4? Har gjort 2.4 för några veckor sedan.
Det lär dröja någon månad eller två.
Vw är igång med en "test grupp" om 1000bilar på volkswagen id drivers club där användare fått anmäla intresse för att vara med i första vågen av OTA 3.0

Antar att den är enklare att återkalla 1000 bilar än 100 000bilar om det är något som skulle gå fel.
Får säga jag börjar bli ganska besviken på vw. De pratades om en ny mjukvaran gång vart 3 månad.. Hade de klarat en gång i halvåret så skulle jag vara nöjd.
Men de som kanske stör mig mest är att man inte får ut mjukvaran till levererade bilar utan den nya finns i nya bilar bara.. De är ju inte alls den bilden vw gav en när man köpte bilen.

Där är ju både tesla och polstar/Volvo ett föredöme. De får ju ut mjukvaran samtisigt till alla bilar. (åtminstone fått uppfattningen att även polstar/Volvo klarar de)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Fler än jag som fått brev från Vw?
0CCEE7A2-53D3-4E66-A33D-AE3AB9FA8557.jpeg
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: VW ID.4

Inlägg av Raptor »

Nick skrev:
Någon som har koll på om de börjat rulla ut 3.0 till befintliga id4? Har gjort 2.4 för några veckor sedan.
Visst är det så att 2.4 endast kan uppdateras av verkstaden?
Senast redigerad av Raptor, redigerad totalt 1 gånger.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Fick samma i fredags.
Måste kolla hur detta funkar när bilen står på företagaleasing.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Raptor skrev:
Nick skrev:
Någon som har koll på om de börjat rulla ut 3.0 till befintliga id4? Har gjort 2.4 för några veckor sedan.
Visst är det så att 2.4 endast kan uppdateras av verkstaden?
Det stämmer. Jag bokade tid själv för det för 1 månad sen och har gjort den uppdatering. Tog 2 dar då det var strul för dom att få till det men var ganska tidigt ute så de sa att de inte hade någon erfarenhet av det än. Ska normalt bara ta max en dag.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

R_Edvinsson skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Fick samma i fredags.
Måste kolla hur detta funkar när bilen står på företagaleasing.
Mycket bra fråga? Löser leasingbolaget detta eller hur funkar det?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Hur blir det för leasingbilar och värmepumpen? Någon som vet ?
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: VW ID.4

Inlägg av Bankiren »

Vi har beställt en iD 4 och ska nu bestämma om vi ska ha förlängd nybilsgaranti, men jag tycker det är omöjligt att komma fram till vilket alternativ som är bäst. Vi tror inte att vi kör mer än 1000-1500 mil per år, men är lite svårt att veta när det gäller så många år framåt.

Ett annat "dilemma" är om detta skulle kunna påverka vår chans att få miljöbonusen. Vi beställde bilen i september, så borde inte vara något problem, men skulle detta kunna ändra på orderdatum etc? #paranoid

Hur hade ni resonerat?
Skärmavbild 2022-11-24 kl. 22.53.48.png
frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: VW ID.4

Inlägg av frely »

Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Har fått samma brev, tog också en bild på det, men bara på nedre delen av pappret. Sen kastade jag det. När jag pratar med min återförsäljare så kräver de att jag kommer in med pappret (som jag kastat) för att få ersättning. Står det någonting mer än det som visas i bilden på pappret (t.ex. namn och adress)? Och ett tips; spar pappret om ni vill ha ut ersättningen.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

frely skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Har fått samma brev, tog också en bild på det, men bara på nedre delen av pappret. Sen kastade jag det. När jag pratar med min återförsäljare så kräver de att jag kommer in med pappret (som jag kastat) för att få ersättning. Står det någonting mer än det som visas i bilden på pappret (t.ex. namn och adress)? Och ett tips; spar pappret om ni vill ha ut ersättningen.
Undrar om leasingbolagen begär att få pengarna utbetalda.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

frely skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Har fått samma brev, tog också en bild på det, men bara på nedre delen av pappret. Sen kastade jag det. När jag pratar med min återförsäljare så kräver de att jag kommer in med pappret (som jag kastat) för att få ersättning. Står det någonting mer än det som visas i bilden på pappret (t.ex. namn och adress)? Och ett tips; spar pappret om ni vill ha ut ersättningen.
Jag gick in utan någpt brev till min återförsäljare. Inge problem där.. De har ju registrerings nummer på bilen så då vet de ju om du är berättigad ersättning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

chaffis75 skrev:
frely skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Fler än jag som fått brev från Vw?
Har fått samma brev, tog också en bild på det, men bara på nedre delen av pappret. Sen kastade jag det. När jag pratar med min återförsäljare så kräver de att jag kommer in med pappret (som jag kastat) för att få ersättning. Står det någonting mer än det som visas i bilden på pappret (t.ex. namn och adress)? Och ett tips; spar pappret om ni vill ha ut ersättningen.
Jag gick in utan någpt brev till min återförsäljare. Inge problem där.. De har ju registrerings nummer på bilen så då vet de ju om du är berättigad ersättning.
Samma här. Frugan gick in och frågade. Blev ombedd att maila kontonummer så skulle dom sätta in 2000kr på kontot.
frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: VW ID.4

Inlägg av frely »

Hoppsan_84 skrev:
chaffis75 skrev:
Jag gick in utan någpt brev till min återförsäljare. Inge problem där.. De har ju registrerings nummer på bilen så då vet de ju om du är berättigad ersättning.
Samma här. Frugan gick in och frågade. Blev ombedd att maila kontonummer så skulle dom sätta in 2000kr på kontot.
Stort tack! Håller med om att det är väldigt konstigt att pappret ska krävas, ska slå dom en signal igen och göra ett nytt försök. Helnöjd med bilen i vardagen, men allt runt omkring såsom kontakter med återförsäljare, väntan på uppdateringar, verkstadsbesök etc lämnar lite övrigt att önska...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Skulle få min ID.4 på måndag men igår mailade VW och sa att den har en skada på vindrutan och den måste bytas. Dom verkar inte ha någon planering direkt då dom sa att dom skulle återkomma på måndag först med status. Förstod inte varför dom inte redan nu kunde säga att den byts xx dag och vi kan leverera den detta datum?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Tråkigt, riktigt otyg att köra runt nya fina bilar på icke täckta lastbilar.

Vad är det för ID4? Vad har du haft för preliminär leveransvecka under väntan?
Jag väntar också (GTX) och har haft vecka 35-51, mest 49-51.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

I måndags kom det in 2000kr från VW på kontot.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

GustavE skrev:
Tråkigt, riktigt otyg att köra runt nya fina bilar på icke täckta lastbilar.

Vad är det för ID4? Vad har du haft för preliminär leveransvecka under väntan?
Jag väntar också (GTX) och har haft vecka 35-51, mest 49-51.
En vanlig Pro med en massa utrustning. Dom har under sommaren och hösten hela tiden sagt att den skulle byggas vecka 42 sen tar det lite tid att få hit är det enda svar jag fått. Tror dock att den byggdes vecka 44-45.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Någon som vet om det följde med en nödpump till bildäcken med id4? Fått en skruv i däcket och måste pumpa det innan jag åker till däckfirman. Hittar ingen men kanske finns i någon för mig okänd plats.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

När jag köpte min ID3 1'st var det "punkteringsfria" däck på 19", och då ingick inte 12 V kompressor+kemrepsatsen. Men jag klagade på att de 18" vinterdäck jag blev inlåst till att köpa inte var punkteringsfria så då fick jag nödrepsatsen till slut. Den skall ligga i holken under i bakluckan om du har den.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

PapaD skrev:
När jag köpte min ID3 1'st var det "punkteringsfria" däck på 19", och då ingick inte 12 V kompressor+kemrepsatsen. Men jag klagade på att de 18" vinterdäck jag blev inlåst till att köpa inte var punkteringsfria så då fick jag nödrepsatsen till slut. Den skall ligga i holken under i bakluckan om du har den.
Har ingen, ingår ingen i ID bilarna när jag pratade med VW. Dock så ingick det istället hjälp via mobilitetsgarantin så kom ut en bärgare som pluggade mitt hål på plats så löste sig smidigt ändå.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

Nick skrev:
PapaD skrev:
När jag köpte min ID3 1'st var det "punkteringsfria" däck på 19", och då ingick inte 12 V kompressor+kemrepsatsen. Men jag klagade på att de 18" vinterdäck jag blev inlåst till att köpa inte var punkteringsfria så då fick jag nödrepsatsen till slut. Den skall ligga i holken under i bakluckan om du har den.
Har ingen, ingår ingen i ID bilarna när jag pratade med VW. Dock så ingick det istället hjälp via mobilitetsgarantin så kom ut en bärgare som pluggade mitt hål på plats så löste sig smidigt ändå.
Har man reparationssatsen så har man inte rätt till den hjälp du fick via mobilitetsgarantin. Med andra ord så kan man nästan förespråka att INTE ha en reparationssats för (eventuellt) mindre strul om olyckan är framme :roll:
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Force-Walker »

Hur funkar det med Körjournal hos VW?

Är de inbyggt i någon app som hos Volvo eller måste man köpa en puck å koppla in?
Skriv svar