VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3233
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Det fanns inte någon kvinna i närheten som kunde ta fram en manual? :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:

Bra råd ovan, jag kollar så inte kontakten blir varm/ljummen, det går normalt att ladda med 6 ampere (1300 watt) om elinstallationen är någorlunda fräsch. Hur lågt kan du ställa ampere i ID4? Från app? Från bilen? Eller endast på laddklumpen?
Jag använder förlängningssladd, inte haft problem, men då på 6 ampere, eller 9 ampere max en timme ca. Har du riktiga motorvärmaruttag med jordfelsbrytare så borde det vara lugnt med 6 ampere.
Tips är att det finns förlängningskablar med en ledningsarea på 2,5mm2 och som klarar 16A. Jag har själv denna liggandes permanent i frunken på bilen:

Skarvsladd 2,5 mm² för utomhusbruk
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... r366422000
Extra kraftig skarvkabel som klarar högre belastning och längre avstånd utan förluster. För effektkrävande apparater som högtryckstvättar, värmefläktar etc. Kabel H07RN-F 3G2,5 mm². IP44. 230 V/16 A. Längd 20 m
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW ID.4

Inlägg av mans71 »

Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett. Som vanligt mao som med alla bilar oavsett drivmedel tänkte jag...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Munro hade exakt samma problem med ID4 infotainment (och fick mycket skit för det här på forumet att han var gammal gubbe som inte kunde IT), så ni är nog iaf. inte ensamma.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Kanske skärmens "blå fyrkant" är trasig bara just där?

Helt lätt verkar det inte vara oavsett tekniskt fel eller inte (enligt många som jag sett testa på YT).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Nu blir man allt nyfiken på vart i menyn vi hade lyckats komma in för att låsa fast? Vad fanns på skärmen? Finns väl några alternativ som om man har tryckt, kommer det upp ett X för att stänga.

Bjørn Nyland går igenom allt här:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Ni måste ju trycka på Esc-knappen ju! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
Hahahaha sant! :lol: det löser många problem på en Tesla. Så säkert på en VW också :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.

Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10699
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Har också frågat mig det sen jag provkörde ID3 och fick uppleva dom mycket märkliga rattknapparna. Små, små touchknappar som vibrerar när man rör dom.
Förmodligen är dom billigare än klassiska rattknappar eller så är det bara ett uttryck för att touch är ”det senaste”.
Det är rätt balans mellan ny teknik och klassiska värden som jag tror kommer bli vinnande.
På en ratteker föredrar jag en joystick-liknande knapp som styr en popup-display. Varför uppfinna hjulet två gånger?
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Jag personligen älskar att det finns separata "knappar" för klimatanläggningen (och volym) för det är sådant jag justerar ganska ofta och egentligen det enda jag justerar ofta. Därmed skönt att de alltid är på samma ställe. Jag ogillar också stora skärmar, tycker det är distraherande, en skärm på 10-13 tum räcker gott åt mig. Smaken är som!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.

Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
Tack!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2517
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
När du trycker på hemknappen kommer du till en av de tre skärmarna i bilden nedan. Vilken beror på vilken av dem du befann dig på senast. Prickarna längst ner visar att du kan swipa höger/vänster för att komma vidare till någon av de andra. Funkar inte detta är något fel. Innehållet i de olika hemskärmarna är redigerbart, men jag antar att ni inte varit inne och ändrat något där.
20210509_114941-COLLAGE.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.

Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
Tack!
Bästa är nog att du kollar din offert vad som står där.
Vad jag förstått från ID.4 Facebook gruppen så får man enbart en Type2-Type2 kabel i Sverige. Om någon ägare här kan bekräfta?

I Finland får jag med en Type2-Type2 och en Type2-Schuko.
Sedan beställde jag en Type2-CEE från Aliexpress.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14375
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Ja jag fick bara en vanlig typ2-kabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Har också frågat mig det sen jag provkörde ID3 och fick uppleva dom mycket märkliga rattknapparna. Små, små touchknappar som vibrerar när man rör dom.
Förmodligen är dom billigare än klassiska rattknappar eller så är det bara ett uttryck för att touch är ”det senaste”.
Tyvärr verkar det även komma på nya MS/MX som jag förstått det. Tror det är mer en "mode-sak", men är troligen också är billigare att producera. Att ha det på en lågbudgetbil är en sak, om man gör det av kostnadsskäl, men att ha det på en bil för 1-1,5 är inte OK (så många kronor kan det inte handla om i besparing).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Jag personligen älskar att det finns separata "knappar" för klimatanläggningen (och volym) för det är sådant jag justerar ganska ofta och egentligen det enda jag justerar ofta. Därmed skönt att de alltid är på samma ställe. Jag ogillar också stora skärmar, tycker det är distraherande, en skärm på 10-13 tum räcker gott åt mig. Smaken är som!


Att du vill ha små skärmar är lite ovanlig önskan. Har 15" idag, men skulle gärna haft en mycket större skärm för både kartor och musik/media. 17-19" hade varit trevligt.

Jag kan förstå de som vill ha separata knappar, men kan inte förstå (om man vill ha separata knappar) varför man inte vill ha riktiga fysiska taktila knappar istället för halvmesyren med touchknappar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11467
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Det skall normal följa med till de flesta bilar. Dock så fick jag själv till vår M3 bara med en 1-fas mobil EVSE. Kompletterade med en 3-fas då jag ville kunna ladda med högre effekt från röda CEE-uttag. Så det kan vara en sak att överväga att skaffa för dig tycker jag. Du kan ju även checka med de som du besöker om de har ett sådant rött 3-fas uttag i garage, källare eller tvättstuga.

Nej, skall normalt inte vara någon brandrisk. Checka att kablarna ser hyfsat fräscha ut och att uttagen inte ser slitna och skadade ut. Prova att starta med lite sänkt effekt. Tex. 8A och känn efter att uttaget inte blir varmt. Skall nog annars gå utmärkt.
Tack!
Har de som du besöker ett 16A 3-fas CEE-uttag så kan jag rekommendera denna kabeln som är mycket smidig (saknar den typiska klumpen på mitten som många andra har):

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar