VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Model S90D -16
Re: VW ID.4
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.taliz skrev:Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Re: VW ID.4
Well, det var halva priset + ville få bort saltet med underspoling.wheels skrev:Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.taliz skrev:Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Annars brukar jag tvätta själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
CK fular ganska bra, köper du de billiga, så sköljs inte bilen av ordentligt, och "blåsaren" går flera meter från bilen att det knappt funkar, medans köper du det dyraste de har, så går den nästan så nära att den kan hyvla av lacken..wheels skrev:Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.taliz skrev:Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.wheels skrev:Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Re: VW ID.4
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Tycker den är extremt modern så sätt!martinot skrev:Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Re: VW ID.4
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.Kubi skrev:Tycker den är extremt modern så sätt!martinot skrev:Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Re: VW ID.4
https://www.nyteknik.se/premium/vw-att- ... en-7016608
En miljardsatsning och framtida fokusområde. Volkswagen är på en mjukvaruoffensiv och enligt företagets mobilitetschef är data viktigare än hästkrafter. ” Mjukvara gör att en bil man äger kan bli bättre över tid”, säger Thomas Ulbrich.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.arnold skrev:Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.Kubi skrev:Tycker den är extremt modern så sätt!martinot skrev:Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.4
Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.chaffis75 skrev:Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.arnold skrev:Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.Kubi skrev:Tycker den är extremt modern så sätt!martinot skrev:Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.
Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
Re: VW ID.4
Tror inte de blir billigare att ha kablar ut till en backspegel.. Dessutom har du alltid risk för kabel brott vid rörelser, se bara modell s handtagen.arnold skrev:Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.chaffis75 skrev:Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.arnold skrev:Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.Kubi skrev:Tycker den är extremt modern så sätt!martinot skrev:
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.
Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
Hajfenan i taket är en modul i tex polestar dvs den har inge antenn kablar utan sätts bara på bilens kommunikation buss och ström till den. Detta är enkelt att montera till skillnad från om du ska dra antenn kablar.
Du får med antenn kablar också svårigheter med certifiering, då måste du stoppa in en större del av bilen i en radio kammare för att certifiera och kolla så kablarna inte läcker radio signaler (enkelt uttryckt).
Nej jag är rätt övertygad om att de är viktigt att ha allt i en modul och inte bryta ut en antenn tex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Bilen laddades till 100% i natt igen. Visade sig att den åter igen glömt bort min sparade laddplats hemma med max 80% soc.
Någon som haft samma problem eller är det rent av en feature?
Någon som haft samma problem eller är det rent av en feature?
Re: VW ID.4
Alex Woigt skev på twitter följande:
Vill VW sälja elbilar?
VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/Zalman3 skrev:Alex Woigt skev på twitter följande:
Vill VW sälja elbilar?
VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Managers forced:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 0177879110
Ja, det är ju inte mer än rätt att prioritera kunden över managers.
Re: VW ID.4
How the rising popularity of EVs could lead to a resurgence of drum brakes
https://www.engadget.com/how-the-rising ... ccounter=1
https://www.engadget.com/how-the-rising ... ccounter=1
Re: VW ID.4
Missat vem Alex Woigt är?Zalman3 skrev:Alex Woigt skev på twitter följande:
Vill VW sälja elbilar?
VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.
Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?
Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?
Är det på något sätt knutet till bilen?
Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?
Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?
Är det på något sätt knutet till bilen?
Re: VW ID.4
Om du går in i appen och trycker på symbolen längst ner till höger(gubben) så finns en "We charge" undermeny att klicka på.backe skrev:Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.
Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?
Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?
Är det på något sätt knutet till bilen?
Där kan du välja abb. Dom bjuder på ett abb i 12 mån som gör att man får betala 6,29kr/kWh.
Eller kan man betala 115kr/mån och får då ge 3,4kr/kWh.
Hur det funkar vid bilbyte har jag dock ingen aning om.
Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
taliz skrev:Om du går in i appen och trycker på symbolen längst ner till höger(gubben) så finns en "We charge" undermeny att klicka på.backe skrev:Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.
Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?
Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?
Är det på något sätt knutet till bilen?
Där kan du välja abb. Dom bjuder på ett abb i 12 mån som gör att man får betala 6,29kr/kWh.
Eller kan man betala 115kr/mån och får då ge 3,4kr/kWh.
Hur det funkar vid bilbyte har jag dock ingen aning om.
Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.
Kanon, tack, lutar åt gratis abonnemang då vi laddar gratis hemma och inte kör många längre turer.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Jag har regen med sport.taliz skrev:Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.
Re: VW ID.4
Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: VW ID.4
Tja, min gamla 27kWh Soul lyckades i alla fall regenerera 74kW... Jag tror den var begränsad till 90kW.taliz skrev:Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: VW ID.4
Kan man lita på det som visas på displayen? Min Seat visar -99,9kWtaliz skrev:Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?