VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer. :lol:
Man är uppe i rätt autobahnfart då. :)

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter »

Rätt ok tider faktiskt. :D
Model Y har marginellt sämre.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
Ja, men där jag är på besök är ute på landet, en bra bit utanför Trelleborg. Jag känner till Chargefinder :)
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: VW ID.4

Inlägg av Hmpftfhdns »

lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Det går att ladda i vanligt elluttag men om du vill att det ska vara säkert så är det bra att:
* Aldrig använda förlängningssladd/timer
* Aldrig dra ur väggkontakten när bilen laddar
* Be ett proffs titta på elinstallationen och rekommendera hur stor laddström du vågar dra över lång tid

Hur lång tid det tar att ladda beror på vilken laddström som är lämplig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Du kör inte förbi Malmö då? Finns ju en del där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

taliz skrev:
lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Du kör inte förbi Malmö då? Finns ju en del där.
Jodå, jag bor i Stockholm så jag kör förbi Malmö men hade önskat att börja hemresan till Stockholm med runt 80% för att slippa stanna direkt och ladda i en halvtimme. Jag kör typiskt hem på morgonen och stannar först efter några timmar och äter och skulle vilja ladda först då.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Hmpftfhdns skrev:
lloydfabege skrev:
Hej!

Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Det går att ladda i vanligt elluttag men om du vill att det ska vara säkert så är det bra att:
* Aldrig använda förlängningssladd/timer
* Aldrig dra ur väggkontakten när bilen laddar
* Be ett proffs titta på elinstallationen och rekommendera hur stor laddström du vågar dra över lång tid

Hur lång tid det tar att ladda beror på vilken laddström som är lämplig.
Bra råd ovan, jag kollar så inte kontakten blir varm/ljummen, det går normalt att ladda med 6 ampere (1300 watt) om elinstallationen är någorlunda fräsch. Hur lågt kan du ställa ampere i ID4? Från app? Från bilen? Eller endast på laddklumpen?
Jag använder förlängningssladd, inte haft problem, men då på 6 ampere, eller 9 ampere max en timme ca. Har du riktiga motorvärmaruttag med jordfelsbrytare så borde det vara lugnt med 6 ampere.

Nu till förmånsvärdet, kan nån verifiera teslakalkylens nya värde för ID4 på 4690 kr/mån? (Dagens är 3473 kr/mån) Dvs om jag får bilen i trafik senast 30 juni så sparar jag 1217 kr/mån (före skatt).

Var kom datumet 2 juni ifrån att de ska klubba propositionen?

Sen öppnar riksdagsmännen och remissinstanserna redan nu för att ändra reglerna igen om det slår hårt på miljöbilar, men själva syftet med ändringen är att minska nybilförsäljningen, 1-2 % tror de att påverkan blir. Så förmånsvärdena kan ändras snabbt igen, totalt oförutsägbart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Tänker att datorerna kör bilen och inte jag, som på jas, bmw i3 bromsar starkt bak först (regen) alltid, inte kul i snömodd i kurva och möta en timmerlastbil i 90 km/h. Helt utan kontroll, testa att dra i handbromsen i en kurva med is och snömodd så blir det spännande.

Bmw i3 har suveränt antispinn, mkt bra framkomlighet i snö/is, tung bak och smala däck.

Att den sladdar när man gasar har jag inget problem med, men när du bromsar vill du inte hamna på snedden normalt...

Vw ID4 har D mode som kanske inte bromsar bakhjulen så mycket? Provköraren i nån tidning gillade inte bakbromsen när det var halt. Maths Nilsson jämför faktiskt med JAS plan! Se nedan:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/

Kan nån verifira teslakalkylens förmånsvärdehöjning från 3470 till 4690 den 1 juli?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Man kan ju även köpa bättre vinterdäck så klarar man sig som är anpassade till klimatet du rör dig i.
Förnuft & Känsla så sa dom att pressbilarna hade dessa däcken.
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car ... ion-winter
Senast redigerad av Kubi, redigerad totalt 1 gånger.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.

Mm du har sagt det, och det skulle jag göra om inte förmånsvärdet höjdes, men testbilen har europa däck på utan dubbar när det är runt nollan och gris halt, då har alla problem. Verkade som vid lite halvhalt så var det lugnt. Inga problem med i3 att den fastnar, tvärtom, nästan som fyrhjulsdrift.

Jag upprepar frågan en tredje gång, har någon mer räknat förmånsvärdeshöjningen den 1 juli, blir den ca 1200 kr/mån för ID4? Kan man utgå från Teslakalkylens värden?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Kubi skrev:
Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Man kan ju även köpa bättre vinterdäck så klarar man sig.
Förnuft & Känsla så sa dom att pressbilarna hade dessa däcken.
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car ... ion-winter
När det gäller framkomlighet är ju fyrhjulsdrift bäst och extra värdefullt om bilar är tungt lastade i uppförsbacke. Där blir inte bakhjulsdrift lika dåligt som framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Tänker att datorerna kör bilen och inte jag, som på jas, bmw i3 bromsar starkt bak först (regen) alltid, inte kul i snömodd i kurva och möta en timmerlastbil i 90 km/h. Helt utan kontroll, testa att dra i handbromsen i en kurva med is och snömodd så blir det spännande.

Bmw i3 har suveränt antispinn, mkt bra framkomlighet i snö/is, tung bak och smala däck.

Att den sladdar när man gasar har jag inget problem med, men när du bromsar vill du inte hamna på snedden normalt...

Vw ID4 har D mode som kanske inte bromsar bakhjulen så mycket? Provköraren i nån tidning gillade inte bakbromsen när det var halt. Maths Nilsson jämför faktiskt med JAS plan! Se nedan:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/

Kan nån verifira teslakalkylens förmånsvärdehöjning från 3470 till 4690 den 1 juli?
Jas plan är konstruerat så inte något som blev på köpet och planet är lika instabil utan datorer vinter som sommar, spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Det fanns inte någon kvinna i närheten som kunde ta fram en manual? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Det fanns inte någon kvinna i närheten som kunde ta fram en manual? :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:

Bra råd ovan, jag kollar så inte kontakten blir varm/ljummen, det går normalt att ladda med 6 ampere (1300 watt) om elinstallationen är någorlunda fräsch. Hur lågt kan du ställa ampere i ID4? Från app? Från bilen? Eller endast på laddklumpen?
Jag använder förlängningssladd, inte haft problem, men då på 6 ampere, eller 9 ampere max en timme ca. Har du riktiga motorvärmaruttag med jordfelsbrytare så borde det vara lugnt med 6 ampere.
Tips är att det finns förlängningskablar med en ledningsarea på 2,5mm2 och som klarar 16A. Jag har själv denna liggandes permanent i frunken på bilen:

Skarvsladd 2,5 mm² för utomhusbruk
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... r366422000
Extra kraftig skarvkabel som klarar högre belastning och längre avstånd utan förluster. För effektkrävande apparater som högtryckstvättar, värmefläktar etc. Kabel H07RN-F 3G2,5 mm². IP44. 230 V/16 A. Längd 20 m
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW ID.4

Inlägg av mans71 »

Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett. Som vanligt mao som med alla bilar oavsett drivmedel tänkte jag...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Munro hade exakt samma problem med ID4 infotainment (och fick mycket skit för det här på forumet att han var gammal gubbe som inte kunde IT), så ni är nog iaf. inte ensamma.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar