VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den

Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?

Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? :shock: får kolla sen.

Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.

Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Kubi skrev:
Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?

Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? :shock: får kolla sen.

Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.

Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
Köpte Plus nivån. Kommer kanske titta på en beggad ID4 om några år. Nästa bil får inte kosta mer än 300, så beggad blir det oavsett märke.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
20211019_185110~2.jpg
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Kubi skrev:
Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Samt en tydlig ikon med stolar och temperatur som alltid syns i skärmen.

Håller med om att knapparna "borde" vara belysta men att det absolut inte är något jag saknar i när jag kör bilen
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den

Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
Kanske går att fixa till någon LED-strip eller annat som kan lysa upp de oupplysta knapparna?

Själv hatar jag statiska touchknappar.

För mig är det som att ta det sämsta från touchskärmar (ingen känsla) och fysiska knappar (ingen flexibilitet, statusinfo eller hjälptexter), och slå ihop till en kombination som saknar alla positiva egenskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Kubi skrev:
Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Kommer man från en ICE, som ju dom flesta gör, så brukar ju en knapp med snöflinga på innebära att man kopplar bort ac-kompressorn.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.

Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.

Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock) :lol:
Är det mekanismen för den automatiska luckstängningen som gett upp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?
ID5 har det från start.
Övriga får det i samband med lanseringen av 3.0 i mars.
Men innan dess verkar det som att samtliga bilar som byggts innan 1/7 skall in för ett nytt batteri och även en omflashning av den enhet som sköter laddningen så att även den kan uppdateras via OTA.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Kubi skrev:
ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u
Önskar vi fått paddlar likt Enyaq har.

Med 3-5 lägen istället för D/B.

Gillar iofs det dynamiska läget och att den i sport regenererar mer även där.

Men det är ett jäkla fipplande på växelspaken för att få full regenerering när man kör i växlande trafik.

Paddlar hade varit helt smutt.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: VW ID.4

Inlägg av sebiva »

Kubi skrev:
ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u
Avsaknaden av one-pedal driving har varit en deal-breaker för VWs bilar för min del, så det faktum att de frågar om det i undersökningen är ju lovande!
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
BMW i4 M50 -22
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Gärna för oss som inte har ett konto.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Skall bli otroligt spännande och se hur laddkurvan med 3.0 blir.
9Min kapad til 10-80% enligt uppgift och väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Dels kan man då välja att köra vid lägre SOC och därmed resa snabbare.
Eller, om man vill ta ett längre stopp, så kan man vänta till högre SOC och köra en längre sträcka nästa gång. Det finns liksom ingen nackdel med det(såvida det inte tar mkt längre att uppnå den högre SOCn vs den med ”platt” laddkurva förstås).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Kris rifa hade samma resultat (laddning per km och id4 stod sig bra mot y). I Björn Nylands 1000 km tester är model y överlägsen, pga effektiviteten. (tycker mig minnas att jag var lite besviken på laddhastigheten, men det kan säkert ändras).
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)

kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW ID.4

Inlägg av RagWal »

Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Gärna för oss som inte har ett konto.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.
laddtid.png
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar