VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Tänker att datorerna kör bilen och inte jag, som på jas, bmw i3 bromsar starkt bak först (regen) alltid, inte kul i snömodd i kurva och möta en timmerlastbil i 90 km/h. Helt utan kontroll, testa att dra i handbromsen i en kurva med is och snömodd så blir det spännande.

Bmw i3 har suveränt antispinn, mkt bra framkomlighet i snö/is, tung bak och smala däck.

Att den sladdar när man gasar har jag inget problem med, men när du bromsar vill du inte hamna på snedden normalt...

Vw ID4 har D mode som kanske inte bromsar bakhjulen så mycket? Provköraren i nån tidning gillade inte bakbromsen när det var halt. Maths Nilsson jämför faktiskt med JAS plan! Se nedan:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/

Kan nån verifira teslakalkylens förmånsvärdehöjning från 3470 till 4690 den 1 juli?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Man kan ju även köpa bättre vinterdäck så klarar man sig som är anpassade till klimatet du rör dig i.
Förnuft & Känsla så sa dom att pressbilarna hade dessa däcken.
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car ... ion-winter
Senast redigerad av Kubi, redigerad totalt 1 gånger.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.

Mm du har sagt det, och det skulle jag göra om inte förmånsvärdet höjdes, men testbilen har europa däck på utan dubbar när det är runt nollan och gris halt, då har alla problem. Verkade som vid lite halvhalt så var det lugnt. Inga problem med i3 att den fastnar, tvärtom, nästan som fyrhjulsdrift.

Jag upprepar frågan en tredje gång, har någon mer räknat förmånsvärdeshöjningen den 1 juli, blir den ca 1200 kr/mån för ID4? Kan man utgå från Teslakalkylens värden?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Kubi skrev:
Zalman3 skrev:
När ishalkan obarmhärtigt slår till avslöjar den tunga elbilen sin största svaghet – den sladdar och kör fast.

Men det är inte en känsla av total kontroll, snarare som ett instabilt JAS-plan som hela tiden balanseras av styrdatorn. Uppförandet är väsensskilt ifrån det trygga understyrda vi vant oss vid från modeller som Golf, Passat och Tiguan. För att inte tala om Volkswagens fyrhjulsdrivna 4-motion-modeller.
Köp 4wd säger jag bara.
Man kan ju även köpa bättre vinterdäck så klarar man sig.
Förnuft & Känsla så sa dom att pressbilarna hade dessa däcken.
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car ... ion-winter
När det gäller framkomlighet är ju fyrhjulsdrift bäst och extra värdefullt om bilar är tungt lastade i uppförsbacke. Där blir inte bakhjulsdrift lika dåligt som framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Swede1 skrev:
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Är du pilot?
Vad är det som är fel på Jas planet?
Jag gillar ju inte bakhjulsdrivet på vintern och förstår att bilen stryps rejält av antispinn/antisladd hela tiden för att den inte ska vara livsfarlig på vintern.
Köp 4wd säger jag bara.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Visst Jas planet är bakhjulsdriven och sladdar gärna i kurvorna :lol:
Tänker att datorerna kör bilen och inte jag, som på jas, bmw i3 bromsar starkt bak först (regen) alltid, inte kul i snömodd i kurva och möta en timmerlastbil i 90 km/h. Helt utan kontroll, testa att dra i handbromsen i en kurva med is och snömodd så blir det spännande.

Bmw i3 har suveränt antispinn, mkt bra framkomlighet i snö/is, tung bak och smala däck.

Att den sladdar när man gasar har jag inget problem med, men när du bromsar vill du inte hamna på snedden normalt...

Vw ID4 har D mode som kanske inte bromsar bakhjulen så mycket? Provköraren i nån tidning gillade inte bakbromsen när det var halt. Maths Nilsson jämför faktiskt med JAS plan! Se nedan:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/

Kan nån verifira teslakalkylens förmånsvärdehöjning från 3470 till 4690 den 1 juli?
Jas plan är konstruerat så inte något som blev på köpet och planet är lika instabil utan datorer vinter som sommar, spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Det fanns inte någon kvinna i närheten som kunde ta fram en manual? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Det fanns inte någon kvinna i närheten som kunde ta fram en manual? :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:

Bra råd ovan, jag kollar så inte kontakten blir varm/ljummen, det går normalt att ladda med 6 ampere (1300 watt) om elinstallationen är någorlunda fräsch. Hur lågt kan du ställa ampere i ID4? Från app? Från bilen? Eller endast på laddklumpen?
Jag använder förlängningssladd, inte haft problem, men då på 6 ampere, eller 9 ampere max en timme ca. Har du riktiga motorvärmaruttag med jordfelsbrytare så borde det vara lugnt med 6 ampere.
Tips är att det finns förlängningskablar med en ledningsarea på 2,5mm2 och som klarar 16A. Jag har själv denna liggandes permanent i frunken på bilen:

Skarvsladd 2,5 mm² för utomhusbruk
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... r366422000
Extra kraftig skarvkabel som klarar högre belastning och längre avstånd utan förluster. För effektkrävande apparater som högtryckstvättar, värmefläktar etc. Kabel H07RN-F 3G2,5 mm². IP44. 230 V/16 A. Längd 20 m
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW ID.4

Inlägg av mans71 »

Såg en id4 idag live stillastående för första gången idag. Ägarinnan kom samtidigt som jag spanade in bilen. Gav henne beröm för bilvalet och visade mig nyfiken och frågade hur hon upplevde bilen. Hon var väldigt nöjd men inte med förbrukningen som hon upplevde långt mer än uppgett. Som vanligt mao som med alla bilar oavsett drivmedel tänkte jag...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Munro hade exakt samma problem med ID4 infotainment (och fick mycket skit för det här på forumet att han var gammal gubbe som inte kunde IT), så ni är nog iaf. inte ensamma.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Kanske skärmens "blå fyrkant" är trasig bara just där?

Helt lätt verkar det inte vara oavsett tekniskt fel eller inte (enligt många som jag sett testa på YT).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Nu blir man allt nyfiken på vart i menyn vi hade lyckats komma in för att låsa fast? Vad fanns på skärmen? Finns väl några alternativ som om man har tryckt, kommer det upp ett X för att stänga.

Bjørn Nyland går igenom allt här:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
HelectriC skrev:
Svärfar fick sin Id.4 nu i veckan och frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom lite med skärmen. Ja visst sa jag. Även om jag inte är så van vid Id.4 så anser jag mig ändå vara ganska tekniskt kunnig och har sällan problem med nya bilar även om en del kan vara lite krångliga. Men hallå! Vad har Vw gjort med infotainmentsystemet? Ingen av oss kunde alltså hitta huvudmenyn. Tryckte som bara den! Jag trodde i min enfald att den lilla fyrkanten på mitten av den vänstra delen alltid gjorde att man kom tillbaks till huvudskärmen. Men icke, sa Nicke. Efter 10min gav jag upp, jag klarade enbart att komma till menyval som har en egen knapp under själva skärmen, dvs klimat, körmode och parkeringshjälp. Helt sjukt! Är det nåt fel på den bilen eller är det så på alla? Radio eller navigation klarade jag alltså inte att hitta. Kände mig som den största idioten ever :cry:
Varannan gång du trycker på den blå fyrkanten till vänster kommer du till hemskärmen som visar de blå ikonerna. bla inställningar och varannan gång kommer du till skärmen som visar bla gps och media/radio.

Mjukvaran har klart element av "egenheter" men det du beskriver är antingen en trasig bil eller sbs.

Svärfar skulle åka in till ÅF på måndag så får dom antingen lära honom hur det funkar eller konstatera att något är fel.
Ni måste ju trycka på Esc-knappen ju! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Nej, ta med en mobil EVSE och se om du kan plugga in hos de som du besöker.
Tack! Det är inte någon brandrisk med en sådan? Följer det med en sådan till bilen? Jag tror också att de jag besöker möjligen har uttag för att koppla in trefas.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
Hahahaha sant! :lol: det löser många problem på en Tesla. Så säkert på en VW också :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Jag har varit och provkört en ID.4 (och beställt en) och jag måste säga att det är intressant att många här och i Youtube-recensioner nämner infotainment-systemet som rent ut sagt kasst och en stor grej är exempelvis avsaknaden av taktila knappar för att ändra klimatanläggningen. Detta var jag mest bekymrad över innan jag provkörde. Och det var ju hur helt enkelt som helst. Man ser ju temperaturen hela tiden på displayen i ena hörnet och du sveper eller "trycker" på en separat touch-knapp för lägre eller högre temperatur, hur enkelt som helst. Han på Carwow sa att det var "distracting from the driving" för att det var svårt att "känna sig för" efter en knapp. Kom igen! Du måste ju ändå alltid kolla lite för att se vilken temperatur det är och vilken temperatur det blir, oavsett om det är en knapp eller en "touch-knapp". Snacka om petitesser. Också väldigt enkelt att höja och sänka volym med "touch" på ratten eller under displayen. Vad gäller att det skulle vara så svårt att hitta i systemet håller jag inte alls med om, hur enkelt som helst.
Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar